Regler for soting
Moderator: Moderatorer
- tranceman N366
- 1,5 bar
- Innlegg: 401
- Registrert: 04 feb 2004, 01:00
- Sted: Andenes
Regler for soting
Har planer om å sote vinduene på min 9-5 Estate og lurer på om det finnes regler for slikt. I "regel-Norge" kommer man sikkert ikke unna slikt...
Planlegger å gjøre dette i Sverige når vi drar dit på ferie i sommer, da de som regel er rimeligere der på det meste innen bil enn i Nord-Norge.
Planlegger å gjøre dette i Sverige når vi drar dit på ferie i sommer, da de som regel er rimeligere der på det meste innen bil enn i Nord-Norge.
Mine biler--------->
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 262
- Registrert: 11 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 2253
- Navn: Bernt
- Bil: 9-3
- Sted: Bergen
http://www.diskusjon.no/lofiversion/ind ... 82130.html
Leo_12/10-2005 : 10:26
Her er forresten utdraget fra loven:
§ 31-1. Generelt om vindu
3. Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom.
Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.
Leo_12/10-2005 : 10:26
Her er forresten utdraget fra loven:
§ 31-1. Generelt om vindu
3. Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom.
Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1749
- Registrert: 23 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
Haha , en jeg kjenner gjorde faktisk dette på bilen sin . Var rimelig vanskelig å se noeNikodemus skrev:Sideruter bak og bakrute kan du male svart om du vil.
Iallefall slik jeg har skjønt det.

Men måtte skrape det av etter ublidt møte med politiet

STCN #383
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
- tranceman N366
- 1,5 bar
- Innlegg: 401
- Registrert: 04 feb 2004, 01:00
- Sted: Andenes
Er det samme bestemmelser i Sverige? Tenker dersom jeg får sotet vinduene iht loven i Sverige at bilen blir "godkjent" i Norge også.Saab900STC(R) skrev:Vet om många som fått "mangel-lapp" och bot för sotade sidofönster fram!
Mvh Anders
Mine biler--------->
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
bare å montere det!
stoppes du av politiet så har du allerede rivd løs litt av solfilmen helt foran ved speilet,
så ber dem deg om å dra og vise det så bare river du det av rett foran øynene dems
det kan vel funke?
stoppes du av politiet så har du allerede rivd løs litt av solfilmen helt foran ved speilet,
så ber dem deg om å dra og vise det så bare river du det av rett foran øynene dems

det kan vel funke?
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Vi gjorde dette med russebilen, malte altså rødt. Det var vel ikke det lureste vi gjorde, men i alle fall lurere enn å kjøpe den bilenTurboLars N383 skrev:Haha , en jeg kjenner gjorde faktisk dette på bilen sin . Var rimelig vanskelig å se noeNikodemus skrev:Sideruter bak og bakrute kan du male svart om du vil.
Iallefall slik jeg har skjønt det.![]()
Men måtte skrape det av etter ublidt møte med politiet

04' 9-3ss 1.8t
- Runar N403
- 1,5 bar
- Innlegg: 467
- Registrert: 29 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
hersens lovverk ... innimellom hvertfall. Jeg syns nesten det er bedre å kjøre en bil som har lett sotede sideruter forran! Og mer behagelig førermiljø.
Det er uansett bare å klistre på film, det værste som kan skje er at du får advarsel og må pelle det av igjen. Jeg skal nå uansett sote 9k'n i vinter
Det er uansett bare å klistre på film, det værste som kan skje er at du får advarsel og må pelle det av igjen. Jeg skal nå uansett sote 9k'n i vinter

Så lenge det ikke er kullsvart soting spørs det vel om du blir stoppet. Vet det er endel som har blitt stoppet, men fler av dem har hatt veldig mørk film. Anbefaler en forholdsvis lys film på alle vinduer. De eneste vinduene som ikke er lov å sote, er frontrute + sidevinduene foran.
I tillegg er det lettere å overtale politiet om at sotingen er original dersom kantene på sotingen på fremvinduene er så lite synlige som mulig.
Skulle du bli stoppet og blir bedt om å vise bilen, legger du bare ny film på etter du har vist bilen uten soting på fremvinduene.
I tillegg er det lettere å overtale politiet om at sotingen er original dersom kantene på sotingen på fremvinduene er så lite synlige som mulig.
Skulle du bli stoppet og blir bedt om å vise bilen, legger du bare ny film på etter du har vist bilen uten soting på fremvinduene.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 991
- Registrert: 27 okt 2004, 01:00
- Bil: Nei..
- Sted: Oslo
Blir ikke helt klok på den jeg... Ta av filmen så vise den og legge på igjen?? Blir helsikes dyrt med mindre man har biltema film (som ser dumt ut og med masse boblerØyvind.H skrev: Skulle du bli stoppet og blir bedt om å vise bilen, legger du bare ny film på etter du har vist bilen uten soting på fremvinduene.


- Runar N403
- 1,5 bar
- Innlegg: 467
- Registrert: 29 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
en kamerat av meg kjøpte skikkelig film, sun guard, å la på sjøl. det ble overraskende bra! minimalt med riper og tull. Tok såklart rutene ut av bilen å skar alle kanter perfekt. Det var det jeg hadde tenkt å prøve!
Noen som vet om det er mye jobb å ta ut ruta i bakluka på CC ? likedan de små rutene bak på sida (ikke den lille i bakdørene)
Noen som vet om det er mye jobb å ta ut ruta i bakluka på CC ? likedan de små rutene bak på sida (ikke den lille i bakdørene)
- Lars E. N378
- 2.0 bar
- Innlegg: 838
- Registrert: 16 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 378
- Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
- Sted: Trøndelag