"Kakling" ved oppstart av kald motor.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

"Kakling" ved oppstart av kald motor.

Legg inn av TurboKK N473 » 16 nov 2005, 22:01

No i det siste når det har blitt litt kaldare (rundt 0 grader +/- 2-3 grader), har det vore litt "kakling" frå motor like etter oppstart. Tek slutt etter ei 4-5 sek. Går ut frå at det er ventiltrykkarane.

Men spørsmålet er: Eg kjøre med Shell Helix 5W-40 (fullsynt.) olje. Er det feil viskositet på denne årstida?
Sist redigert av TurboKK N473 den 18 nov 2005, 00:07, redigert 2 ganger totalt.
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Ågotnes

Legg inn av 9000 Geir N371 » 16 nov 2005, 22:48

5W (første siffer - egenskap ved kald-temp) antyder at oljen e ganske tynnflytende ved kalde tempraturer så det skal gå greit. Du får olje ned i 0W og, men eg har kjørt med 5W-40 eller 5W-50 alltid uten problem. Året rundt.

Kanskje det kan være et annet problem? Noe som fryser litt en plass? Eg har ikkje så god peiling, men viskositeten skal være grei...
Geir
-91 9000 CD 2.3i

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Legg inn av kenny n277 » 16 nov 2005, 23:00

mest sansynlig er det ventiltrykkerne ja, oljen renner ut når den står så tar det noen sec før den rekker opp igjen, hadde sånn på min gammle 9000, den var sånn så lenge jeg hadde den (4 år) ble ikke verre heller, jo kaldere det er jo tregere blir oljen,
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 17 nov 2005, 08:13

Merket dette jeg også, men har kjørt mineral før, kjører semisyntetisk nå, ingen lyd.. Selv ikke i dag med 3 minus..
Styrer med DAB og AUX

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 18 nov 2005, 00:09

kenny n277 skrev:mest sansynlig er det ventiltrykkerne ja, oljen renner ut når den står så tar det noen sec før den rekker opp igjen, hadde sånn på min gammle 9000, den var sånn så lenge jeg hadde den (4 år) ble ikke verre heller, jo kaldere det er jo tregere blir oljen,
Får håpe det går bra i minst 4 år med meg også da 8)
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Legg inn av kenny n277 » 18 nov 2005, 14:18

det må en jo bare håpe på,, men hvis det er den lyden jeg tror det er, så er det ikke så farlig, min motor kjører enda den 1 år senere, er ikke blitt noe verre, bare ta det pent når den er kald, 8)
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 18 nov 2005, 16:24

kenny n277 skrev:...bare ta det pent når den er kald, 8)
Det gjer eg alltid 8)
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 22 nov 2005, 15:31

Bytt olje og filter så forsvinner ofte lyden.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 22 nov 2005, 17:15

Trond N47 skrev:Bytt olje og filter så forsvinner ofte lyden.
Oljen og filteret er jo "kun" 2500km/4mnd gamal. Eller tenker du på å bytte til olje med annan viskositet?

Lyden i seg sjølv plagar meg ikkje noko, men tenker på om det er noko som ikkje er so veldig bra for motoren.
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 22 nov 2005, 19:42

du kunne jo ha tatt av topplokket å cammene, og rensa hydrøylløfterne... men da må man ta det stk. vis, hvis ikke blir det KUN ROT..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 22 nov 2005, 20:55

Hvis man har hydrauliske ventilløftere så får man leve med litt "ventilbanking" når man har veldig kald motor . Det kommer seg som sagt veldig fort ettersom oljetrykket i motoren stiger .
Dette er vel ganske vanlig og er ikke så farlig tror jeg :)
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 23 nov 2005, 00:44

Ja, håpar det ikkje er so farleg. Har lite lyst til å demontere toppen igjen :P
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 23 nov 2005, 07:41

TurboKK N473 skrev:Ja, håpar det ikkje er so farleg. Har lite lyst til å demontere toppen igjen :P
Det er helt normalt med T16 kakling rett etter oppstart på kald motor. Min T16 har hatt dette siden jeg kjøpte bilen, har kjørt 235.000km med denne og bilen har nå gått 447.900 km, så kaklingen kan ikke være mye skadelig...
Kjører med halsyntetisk olje.

Det hjelper selvfølgelig med rens av ventilløfterene, man kan nesten bli kvitt lyden på den måten. Rens fjerner kaklingen nesten helt, fra 5 minutters kakling ned til sekunder.

Rens kan enten gjøres via den tungvinte måten ved å ta ut ventiltrykkerene, eller den lettvinte og tidlige omtalt dieselrens (som også renser oljekanalene i hele motoren).

JvP N587
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 25 okt 2005, 21:06
Sted: Bodø

Legg inn av JvP N587 » 23 nov 2005, 08:37

Bilen min kakler også litt når den er kald varer som regel i rundt 30 sec etter man starter og kjøre, Godt og høre at dette ikke er noe kritisk galt :P

toraw
Innlegg: 14
Registrert: 22 sep 2005, 17:04

Legg inn av toraw » 11 des 2005, 14:47

Jeg hadde samme raklingen på en 87 og900. Lyden forsvant etter QMI motorvask og motorbehandling. For 3 uker siden behandlet jeg kameratens 88 og900.Bilen var en lat 118 hk.Resultatet er etter reklamen.Motoren går stillere,temperaturen går ned.Mer kraft i motoren.Motorens tomgangsturtall øker.Nå har jeg prøvd flere av QMI produktene, med gode resultater.På gearkassa valgte jeg mineraloljen til Quaker State.Fikk som nevnt tidligere "ny kasse".

Svar