Fjusking ved p?drag

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Anders N95
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Bil: Ingen for tiden.
Sted: Stavanger

Fjusking ved pådrag

Legg inn av Anders N95 » 15 nov 2005, 18:53

Har en 86 mod. 900 med oppjustert trykk. Når jeg gir gass, og trykkmåleren nærmer seg overtrykk, altså akkurat når jeg går over i overtrykk, så hender det at bilen fjusker noe alvorlig... hva kan dette være? kjennes ikke bra ut, men bilen går bra for det..
Vørterøl og svisker!!

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 15 nov 2005, 22:10

Något med tändningen att göra.
Högt cylindertryck före tändning är något som vi har i alla turbo-bilar.
Det är som en vindpust på ett stearinljus för gnistan från tändstiftet.

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 16 nov 2005, 11:56

Har du oppjustert trykk, så MÅ du oppjustere trykkvakta også.
Hvis ikke så hikker motoren kraftig når max trykk overstiges (max trykk bestemmes av trykkvakta). Trykkvakta kutter bensintilførsel og du får hodet nærmere frontruta på et øyeblikk 8)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 16 nov 2005, 13:19

du kan teste dette ved å bypasse trykkvakta..:P
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Anders N95
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Bil: Ingen for tiden.
Sted: Stavanger

Legg inn av Anders N95 » 16 nov 2005, 13:52

Trykkvakta er stilt opp, så det er ingen problem. Men det er kraftigere når det regner/er fuktig i været, så tror kanskje det har med fukt en eller annen plass...men prøver å skru ned trykket først så får jeg se.
Vørterøl og svisker!!

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 16 nov 2005, 14:23

Anders N95 skrev:Trykkvakta er stilt opp, så det er ingen problem. Men det er kraftigere når det regner/er fuktig i været, så tror kanskje det har med fukt en eller annen plass...men prøver å skru ned trykket først så får jeg se.
Høres ut som du har eksakt det samme problemet som har dukket opp hos meg.
Har byttet plugger, fordeler, rotor, bypass ventil.
De vise menn anbefaler å minke åpningen på pluggene og dette tror jeg på (har ikke fått tid til å prøve).

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 16 nov 2005, 15:55

man skal ikke miske distansen på pluggene.. assa.. det man gjør da er jo bare å gjemme bort et annet problem.. det som gjør at bilen din fusker under fuktig vær, er sikkert noe med tendingssystemet ditt.. det du gjør er å starte med å bytte rotor, så fordelerhus, så plugglendninger(inkl. coil).. etter dette kan du begynne å feilsøke på tendingsgiveren.. veit ikke om du har hall sensor eller stift, men tror det er hallsensor, og den er simpel og feilsøke.. bare bytt det andre først, så skal vi se om det ordner seg..

NB! HUSK å være nøye med å reigjøre inne i rotorhuset, det er VELDIG lett å få overslag, hvis det er SMÅ sprekker her og der..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Viggen-51
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: 51
Bil: 9-3 Viggen Cab.
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Hvordan?

Legg inn av Viggen-51 » 16 nov 2005, 21:03

Anders N95 skrev:Trykkvakta er stilt opp, så det er ingen problem. Men det er kraftigere når det regner/er fuktig i været, så tror kanskje det har med fukt en eller annen plass...men prøver å skru ned trykket først så får jeg se.
Hvordan stiller du opp trykkvakta?
Er det noen av de "plomberte" skruene på "baksida" av enheten? :oops:
Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Hvordan?

Legg inn av Hjelle, N6 » 17 nov 2005, 18:48

Viggen-51 skrev:
Anders N95 skrev:Trykkvakta er stilt opp, så det er ingen problem. Men det er kraftigere når det regner/er fuktig i været, så tror kanskje det har med fukt en eller annen plass...men prøver å skru ned trykket først så får jeg se.
Hvordan stiller du opp trykkvakta?
Er det noen av de "plomberte" skruene på "baksida" av enheten? :oops:
Trykkvakta ligg under dashbordet, og den vert justert med eit vanlig skrujern, huskar ikkje om det er flat eller stjerne. Huskar ikkje i farta kva eit tørn gjorde i antall bar, men det finn du nok om du tek eit søk på "justere trykkvakt". Mon tru om det var 0.25 bar pr tørn?

Svar