"Kakling" ved oppstart av kald motor.
Moderator: Moderatorer
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 422
- Registrert: 02 jun 2004, 01:00
- Sted: Sunnmøre
"Kakling" ved oppstart av kald motor.
No i det siste når det har blitt litt kaldare (rundt 0 grader +/- 2-3 grader), har det vore litt "kakling" frå motor like etter oppstart. Tek slutt etter ei 4-5 sek. Går ut frå at det er ventiltrykkarane.
Men spørsmålet er: Eg kjøre med Shell Helix 5W-40 (fullsynt.) olje. Er det feil viskositet på denne årstida?
Men spørsmålet er: Eg kjøre med Shell Helix 5W-40 (fullsynt.) olje. Er det feil viskositet på denne årstida?
Sist redigert av TurboKK N473 den 18 nov 2005, 00:07, redigert 2 ganger totalt.
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)
- 9000 Geir N371
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 29 nov 2004, 01:00
- Sted: Ågotnes
5W (første siffer - egenskap ved kald-temp) antyder at oljen e ganske tynnflytende ved kalde tempraturer så det skal gå greit. Du får olje ned i 0W og, men eg har kjørt med 5W-40 eller 5W-50 alltid uten problem. Året rundt.
Kanskje det kan være et annet problem? Noe som fryser litt en plass? Eg har ikkje så god peiling, men viskositeten skal være grei...
Kanskje det kan være et annet problem? Noe som fryser litt en plass? Eg har ikkje så god peiling, men viskositeten skal være grei...
Geir
-91 9000 CD 2.3i
-91 9000 CD 2.3i
- kenny n277
- 1,5 bar
- Innlegg: 470
- Registrert: 25 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n 277
- Navn: Ken Roger Bjørgo
- Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
- Sted: Arendal
mest sansynlig er det ventiltrykkerne ja, oljen renner ut når den står så tar det noen sec før den rekker opp igjen, hadde sånn på min gammle 9000, den var sånn så lenge jeg hadde den (4 år) ble ikke verre heller, jo kaldere det er jo tregere blir oljen,
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 422
- Registrert: 02 jun 2004, 01:00
- Sted: Sunnmøre
Får håpe det går bra i minst 4 år med meg også dakenny n277 skrev:mest sansynlig er det ventiltrykkerne ja, oljen renner ut når den står så tar det noen sec før den rekker opp igjen, hadde sånn på min gammle 9000, den var sånn så lenge jeg hadde den (4 år) ble ikke verre heller, jo kaldere det er jo tregere blir oljen,

SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)
- kenny n277
- 1,5 bar
- Innlegg: 470
- Registrert: 25 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n 277
- Navn: Ken Roger Bjørgo
- Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
- Sted: Arendal
det må en jo bare håpe på,, men hvis det er den lyden jeg tror det er, så er det ikke så farlig, min motor kjører enda den 1 år senere, er ikke blitt noe verre, bare ta det pent når den er kald, 

9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 422
- Registrert: 02 jun 2004, 01:00
- Sted: Sunnmøre
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 422
- Registrert: 02 jun 2004, 01:00
- Sted: Sunnmøre
Oljen og filteret er jo "kun" 2500km/4mnd gamal. Eller tenker du på å bytte til olje med annan viskositet?Trond N47 skrev:Bytt olje og filter så forsvinner ofte lyden.
Lyden i seg sjølv plagar meg ikkje noko, men tenker på om det er noko som ikkje er so veldig bra for motoren.
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)
du kunne jo ha tatt av topplokket å cammene, og rensa hydrøylløfterne... men da må man ta det stk. vis, hvis ikke blir det KUN ROT..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1749
- Registrert: 23 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 422
- Registrert: 02 jun 2004, 01:00
- Sted: Sunnmøre
Det er helt normalt med T16 kakling rett etter oppstart på kald motor. Min T16 har hatt dette siden jeg kjøpte bilen, har kjørt 235.000km med denne og bilen har nå gått 447.900 km, så kaklingen kan ikke være mye skadelig...TurboKK N473 skrev:Ja, håpar det ikkje er so farleg. Har lite lyst til å demontere toppen igjen
Kjører med halsyntetisk olje.
Det hjelper selvfølgelig med rens av ventilløfterene, man kan nesten bli kvitt lyden på den måten. Rens fjerner kaklingen nesten helt, fra 5 minutters kakling ned til sekunder.
Rens kan enten gjøres via den tungvinte måten ved å ta ut ventiltrykkerene, eller den lettvinte og tidlige omtalt dieselrens (som også renser oljekanalene i hele motoren).
Jeg hadde samme raklingen på en 87 og900. Lyden forsvant etter QMI motorvask og motorbehandling. For 3 uker siden behandlet jeg kameratens 88 og900.Bilen var en lat 118 hk.Resultatet er etter reklamen.Motoren går stillere,temperaturen går ned.Mer kraft i motoren.Motorens tomgangsturtall øker.Nå har jeg prøvd flere av QMI produktene, med gode resultater.På gearkassa valgte jeg mineraloljen til Quaker State.Fikk som nevnt tidligere "ny kasse".