Trafikkb?ter i perspektiv av andre lovbrudd

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 04 des 2005, 07:42

ko_dez skrev:Det er klart at fart dreper. Høyere hastighet ved kollisjon vil jo nødvendigvis ødelegge mer. Dette er jo nesten ikke diskuterbart engang.

Poenget her, er at det er ikke bøter og størrelsen på disse som sørger for bedring av ulykkesstatistikk. Satsene på bøtene er blitt høyere av en eneste grunn, nemlig å skaffe mer penger i statskassa. Statestikk viser at hverken antall bøter eller gjennomsnittlig fart har gått ned det minste etter økningen i bøtesatsene.

Bedre ulykkesstatistikk kommer på grunn av lavere fartsgrense, stein mellom kjørefelt, bedre biler og bedre veier. Dette er helt klart riktig.
På veger med nedsatt fartsgrense er det ikke ferre ulykker, men de som er er mindre alvorlige.
På veger med skillestein, så er det blitt tilnermet ingen ulykker, i motsetning til nedsatt fartsgrense. Når man ikke kan krasje med motgående trafikk, så er alvorligheten på de ulykkene som er også blitt vesentlig redusert.
Bedre biler, med ESP og ABS og alaskens TBF'er (tre bokstav forkortelse) sørger også for bedret trafikksikkerhet. euroncap har jo nå gått ut og anbefalt folk å kjøpe ESP, siden antall ulykker med biler med ESP i forhold til antallet biler er langt bedre enn uten ESP. Dette er også en viktig faktor i bedret ulykkesstatistikk. En alko-tester i bilen hadde vært suverent, og kommer forhåpentlig etterhvert.

I motsetning til det overnevnte, så har de høyere bøtesatsene ikke gjort noe som helst for å bedre ulykkesstatistikken, og det var vel det trådstarter siktet til. At bøtene for å kjøre for fort, på rødt lys osv, ikke står i stil med forbrytelsen. Og når man ikke kan forsvare høyere bøter for slik "allmenn" kriminalitet med noe annet enn at det gir fler kroner i kassa, så er det slik jeg har forstått ulovlig økning.

-Morgan-
Kan hende har ikke bøtesatsene gått nok opp. De må jo økes utover smertegrensa for hva folk kan betale, og kanskje bli mer progressiv med inntekten, slik som de har i Finland. Vi har akkurat nå en gitt veistandard i Norge, og akkurat slik som tingene ligger an nå, så sparer man liv ved å senke farten. Man bør også ha flere kontroller sånn at sjansen for å bli tatt blir større, og fotobokser plasseres ut på flere steder. Forøvrig syns jeg vegvesen burde bli flinkere til å merke senket hastighet i utsatte områder. Gjerne flere skilt og gjerne noen som også lyser opp når man kjører for fort.
Om farten går ned på veien, og om folk synes det er ille, så går det an å alliere seg med NHO eller noe å få TØI til å beregne hva samfunnet taper på å ha saktegående trafikk. Så kan det settes opp mot kostnadene av en firefelts vei, eller som i sverige trefelts med eggdeler.
Synes alle tiltak som kan hjelpe på ulykkestallene er positive, og eggdeler og forbikjøringssoner virker som et ganske billig alternativ til å sikre trafikken. Men det forutsetter jo en utvidelse av veibanen.

Poenget mitt er at eget fartsbehov ikke skal komme foran ønsket om å spare liv. Det er mitt poeng.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 04 des 2005, 17:39

Greit at du har et eget poeng, Ut218! MEN, flere her har også sine poeng! Man kan ikke alltid ha rett! :roll: :wink:
9³ TurboX

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Legg inn av Runar N403 » 04 des 2005, 18:03

En teori jeg har: (har ikke lest gjennom alt i tråden)

Dersom staten bygger ut veiene slik at fartsgrensene kan settes opp, er dette en 'tap - tap' situasjon rent økonomisk. Det er dyrt og bygge ut veier, samt at økte fartsgrenser sansynligvis vil føre til mindre bøter.
På en annen side spares det en del penger på opprydding etter ulykker, osv.
Jeg tror det handler mer om penger enn folks sikkerhet. Piggdekkavgift? Er ikke det avgiftsbelagt sikkerhet?
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 04 des 2005, 18:15

SaabcabN370 skrev:Greit at du har et eget poeng, Ut218! MEN, flere her har også sine poeng! Man kan ikke alltid ha rett! :roll: :wink:

Jeg har ifølge enkelte alltid feil, tydeligvis...
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 04 des 2005, 19:37

ut218 skrev:
SaabcabN370 skrev:Greit at du har et eget poeng, Ut218! MEN, flere her har også sine poeng! Man kan ikke alltid ha rett! :roll: :wink:

Jeg har ifølge enkelte alltid feil, tydeligvis...
Du har PM :wink:
9³ TurboX

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Legg inn av Runar N403 » 05 des 2005, 18:56

Leste nettopp nyeste Autofil.
Det er bevist at høyt bøtenivå ikke reduserer farten
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Ole-P-N154 » 06 des 2005, 01:23

Jeg er glad jeg ikke bor i Tromsø.
For der er man vel nesten garantert å havne i en laaang kø. Og aller først kjører "trafikksikre" Utxxx. Med alle de iriterte/frustrerte bak seg.....
Trafikksikkert??
Hilsen Ole-P. N-154

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 08 okt 2007, 20:24

Vidar O. N463 skrev:Uheldigvis kjører på rødt lys, vel....

Gulsekvensen varer i 3 sekunder, kjører du i 50 km/t forflytter du deg 14 mtr. pr.sek. Dvs. fra det skifter til gult lys har du 42 mtr. på å bestemme deg om du skal stanse eller ikke før det blir rødt. Så uheldigvis, vel.... :oops:
Da har man 3,7 sek på seg til å se gul-lyset, vurdere, trykke på pedalen, bilen skal reagere, og så skal den stanse. Syns det hørtes ut som ganske kort tid, og tvilen skal vel komme tiltalte tilgode?

mvh oddi

årets bump. sorry:)
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Svar