Olje ut av påfyllingsrør!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 27 des 2005, 23:04

Tror ikke det, det er jo tydeligvis endel trykk som kommer fra "bunn" av motoren.
Når vi varvet opp uten oljestikka på plass så kom det en "liten dampsky" som luktet eksos opp av påfyllingsrøret....

Hvis noen gidder å gjøre samme "testen" hadde det vært fint!

1: Kjør motoren varm.
2: Ta ut peilepine og rus motoren brått opp fra ca 1500 til ca 4,5-5000 o/min.
3: Se etter røyk ut av påfyllingsrør når du ruser opp.

MVH Kristian
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 28 des 2005, 00:58

jeg får litt røyk opp ja, men det var ikke mye.. kan også være varm olje:P hakke så mye peil på dette, bilen har nå gått 303000 nå, så det er ikke så rart at motoren er litt slitt da:P
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 28 des 2005, 09:49

Vel normalt at det kommer litt røyk/damp, men det pleier vel ikke lukte eksos?. men om nå en stempelring er gått ev hull i ett stempel så burde jo motoren gå dårlig ev burde det vel ryke litt blått ut bak når man ruser den. En annen mulighet (kanskje) er at oljetilførselen til turboen har stoppet opp - turboen får null olje - den skjærer seg og eksosen presses fra turbinsiden igjennom lagrene og ned i veivhuset via oljereturen. Har hørt om dette før ihvertfall. Rart om stempler / ringer skullle gå istykker på en slik motor. Håper det løser seg og lykke til.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 28 des 2005, 10:20

gul900_N169 skrev:Vel normalt at det kommer litt røyk/damp, men det pleier vel ikke lukte eksos?. men om nå en stempelring er gått ev hull i ett stempel så burde jo motoren gå dårlig ev burde det vel ryke litt blått ut bak når man ruser den. En annen mulighet (kanskje) er at oljetilførselen til turboen har stoppet opp - turboen får null olje - den skjærer seg og eksosen presses fra turbinsiden igjennom lagrene og ned i veivhuset via oljereturen. Har hørt om dette før ihvertfall. Rart om stempler / ringer skullle gå istykker på en slik motor. Håper det løser seg og lykke til.
Motoren går helt normalt, ingen ulyder kald eller varm. Synes ikke den går noe dårligere heller. Ladetrykket ligger normalt (så normalt som det går med APC....).
Turboen har gått ca 18.000km, og har fått nok av oljeskift, men "uler" litt når den er kald, kan være pga hullborret luftfilterboks?
Jeg hadde av oljerøret inn til turbo i fjor vinter, og det var åpent. Ingen blårøyk som vi kunne se inne hos SP.

Synes også det er veldig rart hvis motoren skal "paje" slik, ganske solide saker dette.

Tror ikke den har gulpa opp noe mer siden i går, kjørte ca 3 mil til og fra SP, normal kjøring mest men ett lite pådrag for å se om jeg kunne fremprovosere litt.

Jeg lukta ikke på dampen som kom opp, men SP Ole mente det luktet eksos.

Kanskje den har fått hikke :lol:

MVH Kristian
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Legg inn av kenny n277 » 28 des 2005, 23:38

kommer det eksos opp av peile pinnen tyder det jo på dårlige stempel fjærer eller hull i stempel fra min erfaring da, som sagt hadde bror min hull i ett stempel, da røk det opp av peile pinnen, men den gikk ikke så mye dårligere, er noe med at det blir utlingnet(hullet i stempel) når en får lade trykk, kan jo bare være en simpel ting som en ikke ser/tenker på da, får håpe det, men ta en komp test som du sa,
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 29 des 2005, 16:17

Staus...

Var på et verksted rett ved jobben, de kikka på bilen.

De kunne ikke lukte eksos ut av påfyllingsrøret, mente det måtte være oljedamp. Har vært mye småkjøring i det siste, så motoren har ikke fått blitt varm over lengre tid.

Det at den spruta olje mente de kunne være at peilepinnen satt litt "snett" på....

Dette pluss at bilen oppfører seg helt normalt, ingen blårøyk, ikke går den noe dårligere, ingen ulyder, ikke gulpa opp mer olje heller, så tar jeg livet litt mer med ro, men holder nøye oppsyn med oljenivå og om det kommer opp noe mer der.

Hadde det vært et sprekkt stempel/ringer så ville vel problemet vært ganske konstant, og blitt ekstra synlig under tung last?

Kristian
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Legg inn av kenny n277 » 29 des 2005, 20:17

Da er den vel i orden da, å det er jo bra. 8)
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 29 des 2005, 20:21

Håper det ja! får ha det under oppsyn en stund!

Takker for alle innspill her!!

MVH Kristian
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 298
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 04 jan 2006, 21:29

Hmmm.... Sjekket du den tilbakeslagsventilen på slangen mellom ventildekselet og innsugsmanifold da? Skal ikke mye turbotrykk til for å spytte olje. Og får du skikkelig trykk kan det hende den tetter. Men lekker ved lavt trykk.

Jeg hadde det samme symptomet selv og ventilen var synderen.

Den koster ikke mange kronene om du kjøper den for ng900. For og900 koster den et par-tre ganger så mye og er klin lik!

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 04 jan 2006, 22:10

Skal somle meg til å slenge på etn ny ventil etterhvert. Tror jeg fikk med meg ca 20 stk fra sdcc under saabfetivitus.

Har ikke vært noe mer "spytting" eller oljeforbruk så det virker som om det er OK :)
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 298
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 04 jan 2006, 22:21

Det høres bra ut. Skal se ventilen har gått seg til da.

Kan jo ikke ha vært så mye annet?

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 04 jan 2006, 22:43

Skulle ikke tro det, heldigvis :wink:

"Det sliter seg til" :lol:

Kristian
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 06 jan 2006, 15:59

Min gamle 9000 spyler olje opp påfyllingsrøret den også.
Ikke bare litt, men dugelige mengder.
Og peilepinnen sitter godt fast, det er sjekket.
Det virker ikke som om motoren får skikkelig smøring heller.
Den nekter å slutte med tikkingen. Den blåser all oljen opp påfyllingsrøret, for jeg fylte på for å sjekke. Jeg tok en liten tur, og så var det fullt i fersk olje i og rundt påfyllingsrøret.

Den hadde blåst ut nesten alt sammen i løpet av en liten tur.

Jeg skulle gjerne visst hva årsaken til dette er.

Bilen er en 87' 9000 turbo. Motoren fra en 88 9000 turbo, gått ca. 250000.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 06 jan 2006, 16:40

ottorasmussen N242 skrev:Min gamle 9000 spyler olje opp påfyllingsrøret den også.
Ikke bare litt, men dugelige mengder.
Og peilepinnen sitter godt fast, det er sjekket.
Det virker ikke som om motoren får skikkelig smøring heller.
Den nekter å slutte med tikkingen. Den blåser all oljen opp påfyllingsrøret, for jeg fylte på for å sjekke. Jeg tok en liten tur, og så var det fullt i fersk olje i og rundt påfyllingsrøret.

Den hadde blåst ut nesten alt sammen i løpet av en liten tur.

Jeg skulle gjerne visst hva årsaken til dette er.

Bilen er en 87' 9000 turbo. Motoren fra en 88 9000 turbo, gått ca. 250000.
hei,

1: ta en komptest
2: bytt den enveisventilen mellom toppdeksel og innsug
3: hvis ingen av de over hjelper, få turboen sjekket, som gul900 svarte litt over her. Det kan hende at den er så slitt at den slipper eksos gjennom lagrene og ned oljereturrøret til bunnpanna som spytter olja ut påfyllingsrøret.

Håper du får fikset det :)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Legg inn av heinrich » 15 okt 2007, 11:14

Hva heter denne ventilen, og får man tak i den på Speedparts? fant et par ventiler der, men visste ikke helt hvem det var snakk om.

Min begynte å sprute olje idag etter påfyll, det ryker ganske godt også. Kan dette også komme av for mye olje? er ikke helt sikker på om jeg har riktig peilepinne..
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Svar