Olje ut av påfyllingsrør!
Moderator: Moderatorer
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Sted: oslo
- Kontakt:
Tror ikke det, det er jo tydeligvis endel trykk som kommer fra "bunn" av motoren.
Når vi varvet opp uten oljestikka på plass så kom det en "liten dampsky" som luktet eksos opp av påfyllingsrøret....
Hvis noen gidder å gjøre samme "testen" hadde det vært fint!
1: Kjør motoren varm.
2: Ta ut peilepine og rus motoren brått opp fra ca 1500 til ca 4,5-5000 o/min.
3: Se etter røyk ut av påfyllingsrør når du ruser opp.
MVH Kristian
Når vi varvet opp uten oljestikka på plass så kom det en "liten dampsky" som luktet eksos opp av påfyllingsrøret....
Hvis noen gidder å gjøre samme "testen" hadde det vært fint!
1: Kjør motoren varm.
2: Ta ut peilepine og rus motoren brått opp fra ca 1500 til ca 4,5-5000 o/min.
3: Se etter røyk ut av påfyllingsrør når du ruser opp.
MVH Kristian
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped
jeg får litt røyk opp ja, men det var ikke mye.. kan også være varm olje:P hakke så mye peil på dette, bilen har nå gått 303000 nå, så det er ikke så rart at motoren er litt slitt da:P
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- Overload!!!
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Vel normalt at det kommer litt røyk/damp, men det pleier vel ikke lukte eksos?. men om nå en stempelring er gått ev hull i ett stempel så burde jo motoren gå dårlig ev burde det vel ryke litt blått ut bak når man ruser den. En annen mulighet (kanskje) er at oljetilførselen til turboen har stoppet opp - turboen får null olje - den skjærer seg og eksosen presses fra turbinsiden igjennom lagrene og ned i veivhuset via oljereturen. Har hørt om dette før ihvertfall. Rart om stempler / ringer skullle gå istykker på en slik motor. Håper det løser seg og lykke til.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Kontakt:
Motoren går helt normalt, ingen ulyder kald eller varm. Synes ikke den går noe dårligere heller. Ladetrykket ligger normalt (så normalt som det går med APC....).gul900_N169 skrev:Vel normalt at det kommer litt røyk/damp, men det pleier vel ikke lukte eksos?. men om nå en stempelring er gått ev hull i ett stempel så burde jo motoren gå dårlig ev burde det vel ryke litt blått ut bak når man ruser den. En annen mulighet (kanskje) er at oljetilførselen til turboen har stoppet opp - turboen får null olje - den skjærer seg og eksosen presses fra turbinsiden igjennom lagrene og ned i veivhuset via oljereturen. Har hørt om dette før ihvertfall. Rart om stempler / ringer skullle gå istykker på en slik motor. Håper det løser seg og lykke til.
Turboen har gått ca 18.000km, og har fått nok av oljeskift, men "uler" litt når den er kald, kan være pga hullborret luftfilterboks?
Jeg hadde av oljerøret inn til turbo i fjor vinter, og det var åpent. Ingen blårøyk som vi kunne se inne hos SP.
Synes også det er veldig rart hvis motoren skal "paje" slik, ganske solide saker dette.
Tror ikke den har gulpa opp noe mer siden i går, kjørte ca 3 mil til og fra SP, normal kjøring mest men ett lite pådrag for å se om jeg kunne fremprovosere litt.
Jeg lukta ikke på dampen som kom opp, men SP Ole mente det luktet eksos.
Kanskje den har fått hikke

MVH Kristian
- kenny n277
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: n 277
- Navn: Ken Roger Bjørgo
- Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
- Sted: Arendal
kommer det eksos opp av peile pinnen tyder det jo på dårlige stempel fjærer eller hull i stempel fra min erfaring da, som sagt hadde bror min hull i ett stempel, da røk det opp av peile pinnen, men den gikk ikke så mye dårligere, er noe med at det blir utlingnet(hullet i stempel) når en får lade trykk, kan jo bare være en simpel ting som en ikke ser/tenker på da, får håpe det, men ta en komp test som du sa,
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Kontakt:
Staus...
Var på et verksted rett ved jobben, de kikka på bilen.
De kunne ikke lukte eksos ut av påfyllingsrøret, mente det måtte være oljedamp. Har vært mye småkjøring i det siste, så motoren har ikke fått blitt varm over lengre tid.
Det at den spruta olje mente de kunne være at peilepinnen satt litt "snett" på....
Dette pluss at bilen oppfører seg helt normalt, ingen blårøyk, ikke går den noe dårligere, ingen ulyder, ikke gulpa opp mer olje heller, så tar jeg livet litt mer med ro, men holder nøye oppsyn med oljenivå og om det kommer opp noe mer der.
Hadde det vært et sprekkt stempel/ringer så ville vel problemet vært ganske konstant, og blitt ekstra synlig under tung last?
Kristian
Var på et verksted rett ved jobben, de kikka på bilen.
De kunne ikke lukte eksos ut av påfyllingsrøret, mente det måtte være oljedamp. Har vært mye småkjøring i det siste, så motoren har ikke fått blitt varm over lengre tid.
Det at den spruta olje mente de kunne være at peilepinnen satt litt "snett" på....
Dette pluss at bilen oppfører seg helt normalt, ingen blårøyk, ikke går den noe dårligere, ingen ulyder, ikke gulpa opp mer olje heller, så tar jeg livet litt mer med ro, men holder nøye oppsyn med oljenivå og om det kommer opp noe mer der.
Hadde det vært et sprekkt stempel/ringer så ville vel problemet vært ganske konstant, og blitt ekstra synlig under tung last?
Kristian
- kenny n277
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: n 277
- Navn: Ken Roger Bjørgo
- Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
- Sted: Arendal
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Kontakt:
Hmmm.... Sjekket du den tilbakeslagsventilen på slangen mellom ventildekselet og innsugsmanifold da? Skal ikke mye turbotrykk til for å spytte olje. Og får du skikkelig trykk kan det hende den tetter. Men lekker ved lavt trykk.
Jeg hadde det samme symptomet selv og ventilen var synderen.
Den koster ikke mange kronene om du kjøper den for ng900. For og900 koster den et par-tre ganger så mye og er klin lik!
Jeg hadde det samme symptomet selv og ventilen var synderen.
Den koster ikke mange kronene om du kjøper den for ng900. For og900 koster den et par-tre ganger så mye og er klin lik!
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Kontakt:
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Kontakt:
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Min gamle 9000 spyler olje opp påfyllingsrøret den også.
Ikke bare litt, men dugelige mengder.
Og peilepinnen sitter godt fast, det er sjekket.
Det virker ikke som om motoren får skikkelig smøring heller.
Den nekter å slutte med tikkingen. Den blåser all oljen opp påfyllingsrøret, for jeg fylte på for å sjekke. Jeg tok en liten tur, og så var det fullt i fersk olje i og rundt påfyllingsrøret.
Den hadde blåst ut nesten alt sammen i løpet av en liten tur.
Jeg skulle gjerne visst hva årsaken til dette er.
Bilen er en 87' 9000 turbo. Motoren fra en 88 9000 turbo, gått ca. 250000.
Den nekter å slutte med tikkingen. Den blåser all oljen opp påfyllingsrøret, for jeg fylte på for å sjekke. Jeg tok en liten tur, og så var det fullt i fersk olje i og rundt påfyllingsrøret.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
hei,ottorasmussen N242 skrev:Min gamle 9000 spyler olje opp påfyllingsrøret den også.
1: ta en komptest
2: bytt den enveisventilen mellom toppdeksel og innsug
3: hvis ingen av de over hjelper, få turboen sjekket, som gul900 svarte litt over her. Det kan hende at den er så slitt at den slipper eksos gjennom lagrene og ned oljereturrøret til bunnpanna som spytter olja ut påfyllingsrøret.
Håper du får fikset det

Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
Hva heter denne ventilen, og får man tak i den på Speedparts? fant et par ventiler der, men visste ikke helt hvem det var snakk om.
Min begynte å sprute olje idag etter påfyll, det ryker ganske godt også. Kan dette også komme av for mye olje? er ikke helt sikker på om jeg har riktig peilepinne..
Min begynte å sprute olje idag etter påfyll, det ryker ganske godt også. Kan dette også komme av for mye olje? er ikke helt sikker på om jeg har riktig peilepinne..
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
M88 SAAB 900 T16 Aero