Hei,
Har dere erfaring med andre giroljer enn SAAB -sin?
Har kjørt stor sett nye biler siste 5 år med den nye syntetiske oljer for bedre girskifting. Men merker at når jeg dra på ferie og kjører bilen 4-5 timer merker man at girene begynner å slrve. I tillegg måler jeg altid effekten på bilen min og vises stor tap.
Girkasse olje
Moderator: Moderatorer
- frkristiansen
- 1,5 bar
- Innlegg: 468
- Registrert: 27 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N-116
- Navn: Frode Kristiansen
- Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
- Sted: 9360 bardufoss
- Kontakt:
Girkasseolje
Hei Sølvpilen,
Bilen min er helt ny , fra slutten av 2002 og SAAB sier at denne har denne oljen. Men , etter at jeg kjørte til Syden som jeg pleie å gjør hvert år, se jeg ikke forskjel.
Hadde hat 7 SAAB - er, fra 1996 til nå og alle er testet på Syden tur.
Den nye oljen gir litt mindre effekt tap men ....
Jeg leste at noen nevnte Quacker olje 80 *90 eller lignende ?
Skal snakke med en SAAB foretning i Tyskalnd , kanksje SAAB i Europa bruker olje til gir / motor som er tilpasset til Autobahn kjøring.
Jeg trodde at noen i Norge kan gi meg tips.
Bilen min er helt ny , fra slutten av 2002 og SAAB sier at denne har denne oljen. Men , etter at jeg kjørte til Syden som jeg pleie å gjør hvert år, se jeg ikke forskjel.
Hadde hat 7 SAAB - er, fra 1996 til nå og alle er testet på Syden tur.
Den nye oljen gir litt mindre effekt tap men ....
Jeg leste at noen nevnte Quacker olje 80 *90 eller lignende ?
Skal snakke med en SAAB foretning i Tyskalnd , kanksje SAAB i Europa bruker olje til gir / motor som er tilpasset til Autobahn kjøring.
Jeg trodde at noen i Norge kan gi meg tips.
- Glenn N101
- 1,5 bar
- Innlegg: 391
- Registrert: 13 jun 2003, 01:00
- Sted: Narvik
Det som er med denne olja er at.den må hvist ha en bedre smøreevne og samtidig er endel tynnere en den oljen som var på de første modellene av 9-3 og 9-5.
Jeg har også fått byttet til denne oljen.
Det som skjedde med min bil var at når det var kaldt ute,og når man startet den(står i revers),klarte jeg ikke å få den ut av gir.
Jeg måtte slippe koblingen forsiktig opp,og selv da fikk jeg et rykk og et lite smell.
Også når man kjørte,og skulle ha den ut av 3gir var den litt treg.
trudde at gearkassen var tatt kvelden,og ringte til Saab Norge,og var ganske irritert,og spurte om at kassene deres ikke holdt mere enn 50000.
Da fikk jeg hele historien om at den oljen som var på de første modellene var feil,og alle modellene fra 99 og oppover har den nye oljen.
Dette er reklamasjon fra Saab.
Når jeg fikk ny olje var gearkassen som ny
Jeg har også fått byttet til denne oljen.
Det som skjedde med min bil var at når det var kaldt ute,og når man startet den(står i revers),klarte jeg ikke å få den ut av gir.
Jeg måtte slippe koblingen forsiktig opp,og selv da fikk jeg et rykk og et lite smell.
Også når man kjørte,og skulle ha den ut av 3gir var den litt treg.
trudde at gearkassen var tatt kvelden,og ringte til Saab Norge,og var ganske irritert,og spurte om at kassene deres ikke holdt mere enn 50000.
Da fikk jeg hele historien om at den oljen som var på de første modellene var feil,og alle modellene fra 99 og oppover har den nye oljen.
Dette er reklamasjon fra Saab.
Når jeg fikk ny olje var gearkassen som ny
- Øystein Strøm N141
- 2.0 bar
- Innlegg: 666
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 141
- Navn: Øystein Strøm
- Bil: Saab 9-3 SS 2,0t
- Sted: Råde
Utrolig hva litt ny olje kan gjøre9-3 Turbo skrev:Det som er med denne olja er at.den må hvist ha en bedre smøreevne og samtidig er endel tynnere en den oljen som var på de første modellene av 9-3 og 9-5.
Jeg har også fått byttet til denne oljen.
Det som skjedde med min bil var at når det var kaldt ute,og når man startet den(står i revers),klarte jeg ikke å få den ut av gir.
Jeg måtte slippe koblingen forsiktig opp,og selv da fikk jeg et rykk og et lite smell.
Også når man kjørte,og skulle ha den ut av 3gir var den litt treg.
trudde at gearkassen var tatt kvelden,og ringte til Saab Norge,og var ganske irritert,og spurte om at kassene deres ikke holdt mere enn 50000.
Da fikk jeg hele historien om at den oljen som var på de første modellene var feil,og alle modellene fra 99 og oppover har den nye oljen.
Dette er reklamasjon fra Saab.
Når jeg fikk ny olje var gearkassen som ny


Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector 2008
http://www.garaget.org/?car=80395
http://www.garaget.org/?car=80395
- Glenn N101
- 1,5 bar
- Innlegg: 391
- Registrert: 13 jun 2003, 01:00
- Sted: Narvik
Tja egentlig rart når man tenker på det.
For å være ærlig, var jeg nok en av Nord Norges skeptiske når bilen var inne på verkstedet,hadde egentlig ingen intensjoner om at det skulle bli bra bare ved å bytte olje.
Men etter første kaldstart var jeg Nord Norges lykkeligste.
Og full reklamasjon fra Saab.
Han mekanikeren på verkstedet sa at de har hatt flere gearkasse reprasjoner på grunn av dette.
Men noe mindre effektap har jeg enda mindre tro på,må vel være mikroskopisk i så fall.
For å være ærlig, var jeg nok en av Nord Norges skeptiske når bilen var inne på verkstedet,hadde egentlig ingen intensjoner om at det skulle bli bra bare ved å bytte olje.
Men etter første kaldstart var jeg Nord Norges lykkeligste.
Og full reklamasjon fra Saab.
Han mekanikeren på verkstedet sa at de har hatt flere gearkasse reprasjoner på grunn av dette.
Men noe mindre effektap har jeg enda mindre tro på,må vel være mikroskopisk i så fall.