Det som forresten er rarere er at lyden ikke kommer når jeg rygger med ca likt utslag
Snål lyd ved sakte kjøring til venstre
Moderator: Moderatorer
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Snål lyd ved sakte kjøring til venstre
Vel jeg fikk på aero felgene igjen etter at bilen har stått litt for lenge på stålfelger. Det som da plutselig hente er at da jeg kjører sakte fremover med nesten fullt utslag mot venstre får jeg en slags suddelyd og kakkelyd (som om dekket tar i og drivknuten er røket på en gang
Har sett etter om dekket tar i noe sted men det gjorde det ikke og drivknuten er bare et halvt år gammel så den skulle ikke gi deg for om et par år.. noen som har tips til denne saken.
Det som forresten er rarere er at lyden ikke kommer når jeg rygger med ca likt utslag
Det som forresten er rarere er at lyden ikke kommer når jeg rygger med ca likt utslag
Sist redigert av Ottar N398 den 01 mai 2006, 20:42, redigert 2 ganger totalt.
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
Har du kjöpt drivknute av bra kvalitet holder jeg med deg, det er ikke sannsynig at den gir seg så fort, dessuten burde du ha hört noe også mens vinterdekkene var på. Naturligvis er det ikke umulig att knuten har röket, men ikke särlig sannsynlig.
Nå vet jeg ikke riktigh hva en "suddelyd" er for noe, men den vanligste grunnen til ulyd i din situasjon er noe så banalt att felgen ikke ligger helt på navet. Ta den av, sjekk om du har rust på navet, puss bort i så fall, kontroller at felgens hull entrer fint på navet og ikke " setter seg" får den er i bunn. Dra efter boltene. Om tyst efter dette var det feilen.
En annen ting som kan hende er att det havner litt grus mellom skyddsplåten og bremseskiven når du tar av de skitne vinterhjulene så en liten stein ligger og gnisser mot skiven. Har hendt meg flere ganger, men den lyden er mer gnissende en knakkende.
Nå vet jeg ikke riktigh hva en "suddelyd" er for noe, men den vanligste grunnen til ulyd i din situasjon er noe så banalt att felgen ikke ligger helt på navet. Ta den av, sjekk om du har rust på navet, puss bort i så fall, kontroller at felgens hull entrer fint på navet og ikke " setter seg" får den er i bunn. Dra efter boltene. Om tyst efter dette var det feilen.
En annen ting som kan hende er att det havner litt grus mellom skyddsplåten og bremseskiven når du tar av de skitne vinterhjulene så en liten stein ligger og gnisser mot skiven. Har hendt meg flere ganger, men den lyden er mer gnissende en knakkende.
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Tror jeg fant svaret. Rensa bort litt dritt fra navet og det virker som om det ble iorden 
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Må bare beklage å vekke opp en "død" tråd men nyere forskning viser at lyden er tilstede enda
Får prøve å beskrive den litt bedre. Lyden er definert som en pipende skrapelyd ved nesten fullt utslag til venstre, når bilen er i fart.
Drivknutene høres greie ut og det er ikke en typisk drivknute lyd så jeg er tom for idêer
Noen som har et bra tips?
Får prøve å beskrive den litt bedre. Lyden er definert som en pipende skrapelyd ved nesten fullt utslag til venstre, når bilen er i fart.
Drivknutene høres greie ut og det er ikke en typisk drivknute lyd så jeg er tom for idêer
Noen som har et bra tips?
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Får mase litt til
Har sjekka opp så godt jeg kan men jeg er allikevel ikke serlig mye nermere et svar. Lyden kommer kun hver halve omdreining og kun ved sakte fart og venstresving. Lyden minner egentlig mest om en slags skrikende subbelyd men jeg kan ikke inne noe som tar i og tro meg jeg har sjekka. Så det eneste jeg kan tenke på er at det enten er hjullager eller drivknute men drivknuter lager jo en klakkelyd når de er "herpa" og hadde det vert lageret så burde det ja laga mer lyd ved høyere fart.. Noen som kan hjelpe?
Har sjekka opp så godt jeg kan men jeg er allikevel ikke serlig mye nermere et svar. Lyden kommer kun hver halve omdreining og kun ved sakte fart og venstresving. Lyden minner egentlig mest om en slags skrikende subbelyd men jeg kan ikke inne noe som tar i og tro meg jeg har sjekka. Så det eneste jeg kan tenke på er at det enten er hjullager eller drivknute men drivknuter lager jo en klakkelyd når de er "herpa" og hadde det vert lageret så burde det ja laga mer lyd ved høyere fart.. Noen som kan hjelpe?
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Løft opp begge framhjula og skru av det der lyden kommer ifra. Drei og lytt, finner du det ikke da, så skru av mistenkte komponenter helt til det blir stille. Er jo litt jobb, men da finner du iallfall ut av det.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Neste problem er at lyden faktisk ikke kommer når den er i lufta
men takker igjen for innspillet.
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Har du sjekket bremseskiver? Kan jo komme derfra. Blir lyden forandret/borte ved bremsing?
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Har tatt av kalipper og sjekka om skivene så fine ut og det gjorde dem. lyden endrer seg heller ikke om jeg bremser. Gir snart opp 
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Da er det vel kun ved belastning, kan jo tyde på lager eller drivaksling. Merker du noe rykking når du slipper gassen? I så fall kan du hive ut drivakslingen og sette inn ny. Lager kan lage lyd selv om det ikke er utslitt, går det tørt gneller det selv om det ikke er slark.Eliah skrev:Neste problem er at lyden faktisk ikke kommer når den er i luftamen takker igjen for innspillet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
