Campingvogn+førerkort kl. B/BE
Moderator: Moderatorer
Kommer fra Kongsvinger nå, snakka med en på tilsynet der + en sensor som for forbi.
Spørsmålet mitt lød som følger: Kan jeg dra campingvogn med førerkort kl. B?
Svar: Ja, det kan du. Vognas totalvekt må ikke overskride bilens egenvekt.
Fikk det kopiert fra veitrafikkloven, og la den i hanskerommet.
Spørsmålet mitt lød som følger: Kan jeg dra campingvogn med førerkort kl. B?
Svar: Ja, det kan du. Vognas totalvekt må ikke overskride bilens egenvekt.
Fikk det kopiert fra veitrafikkloven, og la den i hanskerommet.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Vil det si at det er unntak for campingvogn, eller at kjørelærerne mine har tolket reglene til egen fordel?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Moralen må vel være å få en skriftlig bekreftelse før en slenger på en tung henger
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
- 9000 Geir N371
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 29 nov 2004, 01:00
- Sted: Ågotnes
http://www.tysse.no/?page=75&show=389Ingvar N629 skrev:Moralen må vel være å få en skriftlig bekreftelse før en slenger på en tung henger
Her er det referert til to skriftlig brev fra Vegdirektoratet. Disse brevene forklarer det ganske greit. Du får skrive ut de og ha med deg.


EDIT: Var ikke ment å være spydig med deg Ingvar. Heller som at eg er enig i at dette ikke er lett å forstå. Hehe. (Vet ikke om det var mitt småspydige innlegg her som Freshmaker hintet til under...) Eller syns eg det er en artig tråd for det er mye rare tolkinger ute å går. Men no ser det ut som at folk begynner å bli enige her.

Sist redigert av 9000 Geir N371 den 27 mai 2006, 13:03, redigert 1 gang totalt.
Geir
-91 9000 CD 2.3i
-91 9000 CD 2.3i
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
EØS er i ferd med å tvinge fram det motsatte faktisk, grensen på 3500 kommer til å økes til 4250kg i løpet av få år sies det.KongerudN344 skrev:Eller rett og slett være føre var og ta BE... Før eller siden så kommer kravet om BE uansett om du skal dra en bitte liten henger på 250 kg....
Bare vent!
EDIT: Etter å lest igjennom brevene som ligger på Tysse ine sider er all tvilen nå blåst bort fra meg.
Les: http://www.tysse.no/publish_files/svar_vegdir.pdf
Sist redigert av Rune N35 den 27 mai 2006, 12:32, redigert 1 gang totalt.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
Akkurat dette temaet har vært diskutert mye både på husvagnsforum og NCC. Så det er ganske komplisert.
Det finnes flere begrensninger med klasse B, og har du brutt en av dem er kjøringen ulovlig.
Klasse B
1 Stemplet totalvekt på bil pluss stemplet totalvekt på vogn skal tilsammen være under 3500kg. Veier bilen totalt 2200kg, så får du ikke trekke mer enn vogn på 1300 kg, uansett last, og uansett kapasitet.
Du vil ikke bli veid for å sjekke om du er under 3500kg, selv om bilen har lov å trekke mer. De er veldig strenge og du blir i beste fall nødt til å sette igjen vogna, i verste fall saftig bot, pluss pluss.
2 Bilens egenvekt er i Norge uten fører. I sverige heter det tjenestevekt, og der er det med fører. Er vognens totalvekt (oppgitt vekt) større enn bilens egenvekt kjører du ulovlig.
Klasse BE
Bil og vogn veies separat og samlet for å sjekke om du du bryter noen av begrensningene. Disse er tillat totaltvekt vogn, tillatt totalvekt bil, og samlet vogntogsvekt for bil.
Mange biler oppgis med maks tilhengervekt eks.vis mondeo med 1800 kg.
Da kan vogntogbegrensningen være så kraftig at med maks stor tillhenger og 1800kg, må man i praksis kjøre tom bil på ferie. Ikke mange som tenker på den fella, og tror selger når han sier at den kan trekke sånn og sånn.
Det finnes flere begrensninger med klasse B, og har du brutt en av dem er kjøringen ulovlig.
Klasse B
1 Stemplet totalvekt på bil pluss stemplet totalvekt på vogn skal tilsammen være under 3500kg. Veier bilen totalt 2200kg, så får du ikke trekke mer enn vogn på 1300 kg, uansett last, og uansett kapasitet.
Du vil ikke bli veid for å sjekke om du er under 3500kg, selv om bilen har lov å trekke mer. De er veldig strenge og du blir i beste fall nødt til å sette igjen vogna, i verste fall saftig bot, pluss pluss.
2 Bilens egenvekt er i Norge uten fører. I sverige heter det tjenestevekt, og der er det med fører. Er vognens totalvekt (oppgitt vekt) større enn bilens egenvekt kjører du ulovlig.
Klasse BE
Bil og vogn veies separat og samlet for å sjekke om du du bryter noen av begrensningene. Disse er tillat totaltvekt vogn, tillatt totalvekt bil, og samlet vogntogsvekt for bil.
Mange biler oppgis med maks tilhengervekt eks.vis mondeo med 1800 kg.
Da kan vogntogbegrensningen være så kraftig at med maks stor tillhenger og 1800kg, må man i praksis kjøre tom bil på ferie. Ikke mange som tenker på den fella, og tror selger når han sier at den kan trekke sånn og sånn.
Sist redigert av ut218 den 29 mai 2006, 11:41, redigert 1 gang totalt.
2002 9-5 Aero automat
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Maksimal tilhengervekt 1800 kg
Tyngste taklast 100 kg
Vekt i kjøreklar stand 1525-1760 kg spesifikasjonsavhengig
Maksimal totalvekt 2060-2210 kg spesifikasjonsavhengig
Detta e spesifikasjonane for 9-5 Estate.
Her står det at den kan dra hengar på maks 1800kg. men hvis totalvektå på ein fullt utstyrt bil e 2210kg så vil jo det sei at'an ikkje kan trekka så stor hengar alligavel med klasse-B. Men med klasse-BE så går det.
Har eg forstått det rektigt nå?
Tyngste taklast 100 kg
Vekt i kjøreklar stand 1525-1760 kg spesifikasjonsavhengig
Maksimal totalvekt 2060-2210 kg spesifikasjonsavhengig
Detta e spesifikasjonane for 9-5 Estate.
Her står det at den kan dra hengar på maks 1800kg. men hvis totalvektå på ein fullt utstyrt bil e 2210kg så vil jo det sei at'an ikkje kan trekka så stor hengar alligavel med klasse-B. Men med klasse-BE så går det.
Har eg forstått det rektigt nå?
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- 9000 Geir N371
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 29 nov 2004, 01:00
- Sted: Ågotnes
Det er to muligheter med henger.ut218 skrev: Det finnes flere begrensninger med klasse B, og har du brutt en av dem er kjøringen ulovlig.
-En regel for henger på tillatt totalvekt under 750kg. (Eksempel 1.)
-Og en med henger over 750kg. (Eksempelet med en 95.) Denne er litt mer komplisert, og det er den som har to betingelser:
1. Tillat totalvekt på henger må ikke være over bilens egenvekt (eller oppgitt hengervekt til bilen dersom denne er lavere)* ((*Se eksempel med 9000 til slutt.))
2. Samlet tillat totalvekt på vogntog (tillatt totalvekt på bil + tillatt totalvekt henger) må ikke overstige 3500kg.
Eksempel 1.ut218 skrev: 1 Stemplet totalvekt på bil pluss stemplet totalvekt på vogn skal tilsammen være under 3500kg.
Hvis tillat totalvekt på henger er under 750kg kan samlet vogntogvekt overstige 3500kg. Biler med stor tillat totalvekt (f.eks. 1499kg kan da dra en henger med opp til tillat totalvekt opp til 750kg i tillegg.)
Du blir målt for aktuell hengervekt med BE. Denne må være under det bilen kan dra i følge vogntoget, og selfølgelig under hengers tillate totalvekt.ut218 skrev: Klasse BE
Bil og vogn veies separat og samlet for å sjekke om du du bryter noen av begrensningene. Disse er tillat totaltvekt vogn, tillatt totalvekt bil, og samlet vogntogsvekt for bil.
Hvor mye du laster bilen spiller ingen rolle.ut218 skrev: Mange biler oppgis med maks tilhengervekt eks.vis mondeo med 1800 kg.
Da kan vogntogbegrensningen være så kraftig at med maks stor tillhenger og 1800kg, må man i praksis kjøre tom bil på ferie. Ikke mange som tenker på den fella, og tror selger når han sier at den kan trekke sånn og sånn.
Kjører du med en 95 og denne har egenvekt på 1600kg (varierer med modell) og maks totalvekt på 2100kg (varierer med modell) og bilen kan dra 1800kg i vognkortet (mest vanlig?) kan du da:
Med klasse B:
Dra en henger med TILLATT totalvekt på
3500kg (tillatt totalvekt vogntog) - 2100kg (tillatt totalvekt bil) => 1400kg (tillatt totalvekt henger)
fordi tillatt henger+tillatt bil ikke kan overstige 3500kg. (Betingelse 2 over.)
Hadde bilen hatt en lavere egenekt (er bestemt av vognkortet og last spiller ingen rolle) på 1900kg (200kg lavere enn eksempelet) kunne du "overført" disse til hengeren og fått 1600kg der, og dermed utnyttet det du maks kan dra med klasse B, nemlig bilens egenvekt som er 1600kg. Med klasse B kan du uansett ikke overskride bilens egenvekt. (Betingelse 1.)
Når du kjører med dette etter disse reglene kan du laste bilen og hengeren så mye du vil opp til tillatt totalvekt. Det er jo tillatt totalvekt vi regner med. Den skal jo være under 3500kg.
Med klasse BE Kan du med en 95 dra en henger med aktuell vekt på maks 1800kg. (Henger må da selvsagt ha minimum 1800kg i tillatt totalvekt. Den kan også ha mer, men en må begrense lasten til det bilen har oppgitt i vognkortet.)
Du kan da laste 95en opp til 2100kg som i eksempelet er tillatt totalvekt. Vogntogvekten blir da 2100kg + 1800kg => 3900kg
Med BE kan du altså overskride 3500kg. (Med klasse B kan du bare gjøre det dersom tillatt totalvekt på henger er under 750kg.)
Bilen kan altså lastest til tillatt totalvekt og heger til den vekten som står i vognkortet til bilen med klasse BE.
Hvis jeg ikke husker feil er noen 9000 registrert med en maks hengerkapasitet på 1200kg. Altså lavere enn bilens egenvekt. Med klasse B må da tillatt totalvekt på hengeren være under 1200 kg selv om egenvekten er høyere.
Tips:
De fleste 9000 modellene (kanskje alle?) er i ettertid godkjent for (jeg tror det var) 1600kg. Dette får du papirer for på Saab og kan oppgradere vognkortet ditt til 1600kg dersom det står 1200kg der. Det fikk hvertfall jeg.

Håper jeg har forklart det slik at folk skjønner. Dette er slik Politiet og Vegvesenet tolker det. Politiet har hvertfall hatt informasjonsbrosjyrer på dette. Vegvesenet har skrevet f.eks. de to brevene under.
http://www.tysse.no/publish_files/svar_vegdir.pdf (1999)
http://www.tysse.no/publish_files/svar_ ... _750kg.pdf (2003)
Geir
-91 9000 CD 2.3i
-91 9000 CD 2.3i
Det betyr feks at en varebil 3499 kg får dra en en combicamp på slep siden den veier mindre enn 750 kg, selv om man har B.
En begrensning til på B lappen er selvfølglig det med vogntogsbegrensning. Den kan faktisk være mindre enn 3500 kg, og dermed også gjelde B. Sjekk dette...
Forøvrig en grei beskrivelse du kommer med. Vil bare tilføye at vogntogsbegrensninger kan variere veldig fra år til år, og modell til modell. Derfor viktig å sjekke dette individuellt. Liten vits å kjøpe en bil som får lov å trekke 1800 kg, hvis vogntogsbegrensningen innebærer at bilen må kjøres tom for å trekke maks.
Ellers er vel konklusjonen her at ei så stor vogn kan være i overkant tung for saaben på B-lappen. Avhengig av bilens totalvekt. Etter å ha lest på husvagnsforum så virker det som om ideell egenvekt på bil ligger rett i overkant av 1500kg, vogn på 1500kg og nyttelast på i underkant av 500 kg. Det er maksimalt på B. Du finner variasjoner, men de absolutt "heldigste" klarer vel å dra ei vogn på 1560 eller noe, men da går det på bekostning av nyttelast. Ett moment til er at det de siste årene har blitt solgt vogner med redusert nyttelast(og derved totalvekt) for å imøtekomme bileiere som ikke ønsker BE, eller kan dra større vekt med bilen. Blant annet Polar har vel blitt solgt med 3 alternative nyttelaster.
Går jo an å lete, mer.
Ville selv redusert størrelsen noe. Over 6 meter er ett helsike å kjøre i enkelte rundkjøringer, og parkeringer. Enkelte slår baken ned i fartsdempere pga av langt overheng. Har du i tillegg 2,5 meter er den knapt egnet som kjørevogn. Ihvertfall på norske veier.
Kutt ut litt skapplass, og kjøp litt mindre vogn. Like greit det, og så blir den mer lettsolgt når du vil kvitte deg med den
.
En begrensning til på B lappen er selvfølglig det med vogntogsbegrensning. Den kan faktisk være mindre enn 3500 kg, og dermed også gjelde B. Sjekk dette...
Forøvrig en grei beskrivelse du kommer med. Vil bare tilføye at vogntogsbegrensninger kan variere veldig fra år til år, og modell til modell. Derfor viktig å sjekke dette individuellt. Liten vits å kjøpe en bil som får lov å trekke 1800 kg, hvis vogntogsbegrensningen innebærer at bilen må kjøres tom for å trekke maks.
Ellers er vel konklusjonen her at ei så stor vogn kan være i overkant tung for saaben på B-lappen. Avhengig av bilens totalvekt. Etter å ha lest på husvagnsforum så virker det som om ideell egenvekt på bil ligger rett i overkant av 1500kg, vogn på 1500kg og nyttelast på i underkant av 500 kg. Det er maksimalt på B. Du finner variasjoner, men de absolutt "heldigste" klarer vel å dra ei vogn på 1560 eller noe, men da går det på bekostning av nyttelast. Ett moment til er at det de siste årene har blitt solgt vogner med redusert nyttelast(og derved totalvekt) for å imøtekomme bileiere som ikke ønsker BE, eller kan dra større vekt med bilen. Blant annet Polar har vel blitt solgt med 3 alternative nyttelaster.
Går jo an å lete, mer.
Ville selv redusert størrelsen noe. Over 6 meter er ett helsike å kjøre i enkelte rundkjøringer, og parkeringer. Enkelte slår baken ned i fartsdempere pga av langt overheng. Har du i tillegg 2,5 meter er den knapt egnet som kjørevogn. Ihvertfall på norske veier.
Kutt ut litt skapplass, og kjøp litt mindre vogn. Like greit det, og så blir den mer lettsolgt når du vil kvitte deg med den

2002 9-5 Aero automat