Saab 9000 med død motor

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Duke Saab 9000
Innlegg: 13
Registrert: 30 mai 2006, 21:26

Saab 9000 med død motor

Legg inn av Duke Saab 9000 » 30 mai 2006, 21:43

Så etter 1 år med pedalen i bånn og turbotrykket på maks så tok motoren min kvelden. Er vel egentlig forståelig. 150 000 km, de siste 20 var de hardeste...

Har en Saab 9 000 CS med 2.3l Turbo chippet til 220 hk (samme som i Aero). Det som er det mest irriterende er at jeg ikke var sjåføren den kvelden motoren stoppet. Jeg lånte en ford focus (102 hk) og kjørte mot min egen Saab (eigeren av focusen) - ja jeg ledet, helt til jeg fikk telefon fra han som kjørte saaben min "du- bilen din bare stoppet". Sannsyneligvis (etter hva verkstedet har fortalt) ble motoren sprengt pga for høy turtall og lite olje (ny olje lekasje....).

for å gjøre alt kort og greit - jeg leter etter en ny motor til denne bilen, trenger all hjelp og tipps jeg kan få. Helst en lik motor, 2.3 turbo. Scanauto sa noe om å kjøpe en fabrikk kjørt motor, vil komme på omtrent 35-45 000 inkludert montering...

Så uansett hva du har å tilføye - bare det kan hjelpe - post it here !

(motoren starter fremdelse og kan kjøres - men lager en fælt stygg lyd, veivaksling som er gåen?)
Sist redigert av Duke Saab 9000 den 30 mai 2006, 22:03, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 30 mai 2006, 21:53

Om jeg var deg ville jeg

1. Lagt ut annonse under "deler kjøpes"

2. Lett litt rundt, om noen her skal selge en slik motor

3. Sett etter annonser andre steder. http://forum.saabturboclub.com/ er et tips, men da må du mest sannsynlig hente i Sverige

4. Sjekket med http://www.sdcc.se (også i Sverige)

Vet ikke om det var til mye hjelp, men forhåpentligvis ihvertfall litt :)

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 30 mai 2006, 22:04

Og fortalt om du har en 9000 før 1994 eller etter. Har du før, så har du en langmotor. Etter -94, så har du kortmotor. :wink:
9³ TurboX

Duke Saab 9000
Innlegg: 13
Registrert: 30 mai 2006, 21:26

Legg inn av Duke Saab 9000 » 30 mai 2006, 22:10

Det er en 2.3 t 1995 modell. - sjekket forresten SDCC, en 2.3t fra 1992 og 2.0t fra 1996 --- leter videre. - men takk for linken, skal fortsette å se etter ny motorer der.

Noen som vet hva salgs verdien er på en slik bil? - motoren kan nok reddes av en som har tid til å være mekaniker (jeg er student og skal i militæret 15.08). Selve bilen er i god stand og har det meste av ekstra utstyr, det er kun motor som trenger overhaling.

Så for meg passer dette usansynelig dårlig - hadde egentlig tenkt å selge den til sommeren pga militæret, men nå vet jeg ikke om jeg kan få solgt den eller om jeg skal sette den i en garasje og gjøre ti-årets tuning/styling prosjekt når jeg kommer hjem igjen.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 30 mai 2006, 23:11

Det som er så typisk når sånnt skjer er jo at det er vanskelig å oppdrive motor akkurat når man trenger en... Jeg har huggd noen 9000'er men har ingen motor nå... Som de andre sier, sjekk i sverige der er det størst sjangs. Hvis du evt beholder bilen og har god tid med å finne en motor så send meg en PM, skal nok komme over en motor igjen..

Det vil i allefall lønne seg for deg å fikse bilen før du selger den, som den står nå så har den meget lav verdi. En kjenning av meg fikk for kort tid siden tak i en maken for 19.000.- der var motoren bra men girkassa ødelagt.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 31 mai 2006, 00:16

Du har pm!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 31 mai 2006, 18:49

Jeg har selv hatt motorras, og jeg måtte til Sverige for å hente motor.
Da riktignok til en 9-5, men det hender jo rett som det er at det dukker opp en god motor her til lands også. Du burde jo nå kjøpe en aero-motor.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 31 mai 2006, 22:17

När det gäller kortmotorn så är det ingen skillnad inuti på 2,3L motorerna!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar