Da var bilen chippet!

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
SledgeN685
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 12 mai 2006, 21:26
Sted: Odda

Da var bilen chippet!

Legg inn av SledgeN685 » 31 mai 2006, 18:13

i går fikk eg chippet bilen min hos speedpartsnorway med steg2 =) Bilen kom seg betraktelig, men eg synst den er så treig før den virkelig kommer, må liksom opp i 3000 omdr før den tar skikkelig ut..Trudde den ville komme på ett lavere turtall en tidligere! Har ikkje montert halvsats effektanlegget enda da, men den reagere vell ikkje så mye raskere av den grunn? Har prøvd kompisen min sin audi a4 1.8t og den er mer direkte (150hk), den kommer liksom med en gang! min er raskere orginal 0-100,men eg liker når det er drag fra starten av.. Også ble eg ikkje annbefalt åpent filter på bilen siden d kunne oppstå feil, dette forstod eg ikkje heilt?! Kanskje det hadde med at eg budde 6 timer unna og visst d sku skje noe med motoren så var eg langt unna ett verksted :roll: Men alt i alt, kjempe service og bilen går good :)
Saab 9-3 2.0t SE 02mod

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 31 mai 2006, 19:02

ang det åpne luftfilteret så er ikke diverse komponeneter i motoren din veldig glad i den mindre bra rensingen av lufta som strømmer gjennom et slikt filter i forhold til et pappfilter.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Re: Da var bilen chippet!

Legg inn av ut218 » 31 mai 2006, 19:27

Sledge skrev:i går fikk eg chippet bilen min hos speedpartsnorway med steg2 =) Bilen kom seg betraktelig, men eg synst den er så treig før den virkelig kommer, må liksom opp i 3000 omdr før den tar skikkelig ut..Trudde den ville komme på ett lavere turtall en tidligere! Har ikkje montert halvsats effektanlegget enda da, men den reagere vell ikkje så mye raskere av den grunn? Har prøvd kompisen min sin audi a4 1.8t og den er mer direkte (150hk), den kommer liksom med en gang! min er raskere orginal 0-100,men eg liker når det er drag fra starten av.. Også ble eg ikkje annbefalt åpent filter på bilen siden d kunne oppstå feil, dette forstod eg ikkje heilt?! Kanskje det hadde med at eg budde 6 timer unna og visst d sku skje noe med motoren så var eg langt unna ett verksted :roll: Men alt i alt, kjempe service og bilen går good :)

Mitt inntrykk er at turboen responderer mye bedre med mindre motstand i eksosen. Har man tilnærmet 0 motstand eksosen så får turboen mer snurr.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 31 mai 2006, 22:50

Jeg synes også min 9-5 2.0t er skuffende slapp på lave turtall :( Den er ikke trimmet, men som du sier gjør ikke chipp så mye med responsen ved lave turtall. Har du fått sjekket grunnladetrykket ?? jeg mistenker at det kan være problemet på min.

Modifikasjoner som hjelper på responsen er bedre eksos, innsug og grenrør.
En lettere turbo kan også være et alternativ, men det burde da for f.. meg ikke være nødvendig på en SAAB som har dervet med dette snart i 30 år...
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 01 jun 2006, 00:34

Er vel billigre å gire ned istedenfor å bytte innsug etc., bensin er ikke så dyrt.. :P

Men hva definerer dere med laveturtall?

Brukeravatar
Thor N67
Overload!!!
Innlegg: 1000
Registrert: 24 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N67
Navn: Thor Moi
Bil: 9-5 2,3 M98
Sted: Son
Kontakt:

Legg inn av Thor N67 » 01 jun 2006, 06:40

Det er å få kjøpt større innsugsrør "saksofon" til bilen din. Denne gir mere luft til turboen. Abbot Racing og SP kan skaffe dette. Får vesentlig bedre respons fra turboen med dette.
Thor N67
M98 9-5 2,3

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 01 jun 2006, 06:54

Øyvind skrev: Modifikasjoner som hjelper på responsen er bedre eksos, innsug og grenrør.
Vil ikke montering av en "dieselsnorkel" være vel anvendte penger i dette tilfellet?
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 01 jun 2006, 13:38

Innsuget har vel minimalt med turboresponsen å gjøre. Det er vel turboen som gir trykk. Forøvrig tror jeg innsender blir litt lurt av at effektkurven på turboen avsløres så direkte. Før trimming er vel kurven flatere for å maskere turboeffekten. Nå er ikke toppen kuttet av lengre, og da føles det kanskje slik. Når du sammenlikner med audi, så antar jeg at du tenker gassrespons i lav hastighet på lave gir. For det er vel noe som kjennetegner 1,8 literen fra vw. En utrolig lettbyggd motor, med lett svinghjul og kjemperespons. Tester du den i tunge gir derimot så tror jeg den avsløres som alt annet enn rapp. Da er den rimelig seig.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
SledgeN685
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 12 mai 2006, 21:26
Sted: Odda

Legg inn av SledgeN685 » 01 jun 2006, 14:37

ja var det eg meinte... Nå testa eg ikkje audi'n i tyngre gir, men den var kvikkere i lave turtall på lavt gir! Personlig synst eg det er litt digg når det er fullt drag fra starten av, men herregud bilen min går som ett lyn når eg får opp turtallet litt nå! Skal montere halvsatsen min i dag, det kan jo hjelpe litt på :) Virka som om eg kan dra saab'n mye mer ut på gir enn man kunne med audien til kompisen... Tross alt er jo saab'n raskere 0-100 enn en 1.8t audi! Audien gjør 8.9s og saab'n min 8.5! Dem er kanskje bare driva litt forskjellig!
Saab 9-3 2.0t SE 02mod

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 01 jun 2006, 14:49

Vill du ha rappere start, få tak i lettere balansert svinghjul. Nå kan det godt hende at audien også har en mindre turbo, som gir raskere trykk og blir mer kortpustet. Man kan ikke få i pose og sekk. Test bilene i fart, og bli fornøyd, for tipper jeg rett, er det bare 0-100 han er i nærheten av aksen din. Over 100 knuses den.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 01 jun 2006, 15:20

Lær deg til å spoole opp før du starter av gårde i 1 gir:P ruse motoren litt, så slurer du deg en kjempe start.. men det er ikke anbefalt å kjøre slik:P sliter på motoren :o
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
SledgeN685
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 12 mai 2006, 21:26
Sted: Odda

Legg inn av SledgeN685 » 01 jun 2006, 15:42

Var vell ikkje det som var problemet å kjøre fortest 0-100 siden hans er orginal og eg tar omtrendt 0-100 på 2 giret :twisted: Men trudde bare at saab'n min skulle bli litt raskere på lave turtall etter chippinga... Siden eg omtrendt ikkje merker forskjell etter chippinga i dem lave turtallene.. Egentlig en bagatell, men men 8)

Takk for svar
Saab 9-3 2.0t SE 02mod

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 01 jun 2006, 16:12

Du vil helt sikkert merke at bilen blir bedre når du får montert bedre eksosanlegg, men du burde også vurdere å få tak i bedre frontrør og katalysator... det hjelper mye.
En annen ting som virkelig kan hjelpe er å demontere kjedet på balanseakslene, da får du en "rappere" motor 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
SledgeN685
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 12 mai 2006, 21:26
Sted: Odda

Legg inn av SledgeN685 » 01 jun 2006, 22:30

Har montert effektanlegget i dag (halvsats) og fikk mye bedre respons nå ja! :) Så nå kan eg ikkje klage, trudde bare ikkje en halvsats kunne gjøre en så stor forskjell.. Einaste drite var at eg fikk den halvsatsen med to dempere, det visste ikkje eg! og det er omtrendt ikkje lyd :?
Saab 9-3 2.0t SE 02mod

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 02 jun 2006, 12:09

Sledge skrev:Har montert effektanlegget i dag (halvsats) og fikk mye bedre respons nå ja! :) Så nå kan eg ikkje klage, trudde bare ikkje en halvsats kunne gjøre en så stor forskjell.. Einaste drite var at eg fikk den halvsatsen med to dempere, det visste ikkje eg! og det er omtrendt ikkje lyd :?
Du er kurert :D.
2002 9-5 Aero automat

Svar