Registrering av effektsendring
Moderator: Moderatorer
- Hansi N624
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 98
- Registrert: 03 feb 2006, 21:19
- Sted: Drammen (Trondheim for øyeblikket)
Registrering av effektsendring
Hvordan vet vegvesent at effekten man oppgir er riktig? Har de dyno som de tester med?
Hvis ikke så må det jo være lett å kutte en 10-20hk på det man oppgir...
Hvis ikke så må det jo være lett å kutte en 10-20hk på det man oppgir...
Hans Fredrik "Hansi" N624
'02 Mini Cooper
'02 Mini Cooper
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Det vet de ikke. Men hva er vel vitsen og oppgi feil effekt, om man først gidder og tar seg råd til og betale mellomlegget.
Men ser vel penere ut på papiret hos forsikringsselskapet også, når de ser at du er "mann nok til og melde i fra", selv om du ikke er helt ærlig med effekt økningen. Men da sjekker de neppe bilen om du skulle komme bort i en form for ulykke. Også en tankevekker?
På Gjøvik trafikkstasjon så var det ingen som viste hva de skulle gjøre engang, når onkelen min (som er politi...) skulle fikse vognkortet og slik etter chiptrim på sin ringopel. (Som Morten så fint kaller det).
Men ser vel penere ut på papiret hos forsikringsselskapet også, når de ser at du er "mann nok til og melde i fra", selv om du ikke er helt ærlig med effekt økningen. Men da sjekker de neppe bilen om du skulle komme bort i en form for ulykke. Også en tankevekker?
På Gjøvik trafikkstasjon så var det ingen som viste hva de skulle gjøre engang, når onkelen min (som er politi...) skulle fikse vognkortet og slik etter chiptrim på sin ringopel. (Som Morten så fint kaller det).
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Tollvesenet har side opp og ned i temaet AVGIFTER..
http://www.toll.no/templates_TAD/MainSu ... anguage=NO
http://www.toll.no/templates_TAD/MainSu ... anguage=NO
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Korrekt framgongsmåte er nok flg:
- Møt opp på tollvesenet, og betal inn det du meinar du skal betale
- Tollvesenet registrerar dette i Autosys, deretter kan Biltilsynet godkjenne dette. Meinar dei du har for mykje eller for lite effekt oppgitt, får du enten tilbakebetalt pengar, eller du må betale inn meir til Tollvesenet.
- Møt opp på tollvesenet, og betal inn det du meinar du skal betale

- Tollvesenet registrerar dette i Autosys, deretter kan Biltilsynet godkjenne dette. Meinar dei du har for mykje eller for lite effekt oppgitt, får du enten tilbakebetalt pengar, eller du må betale inn meir til Tollvesenet.
- Joachim N370
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
- Hansi N624
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 98
- Registrert: 03 feb 2006, 21:19
- Sted: Drammen (Trondheim for øyeblikket)
Hvis bilen er registret i Norge før 96 trenger man vel ikke melde fra, men hvordan det blir hvis man har en 900 fra etter 96 og skal ha 300 hester i den lurer jeg på hva de sierJoachim N370 skrev:Hvordan blir det hvis man har en bil registrert i Notge før 1.1.96?
Ta f.eks en -94 900T, den kan man sikkert få godkjent på Biltilsynet opp til 230 hk (det er jo det 9-3 Viggen har), men om man trimmer mer, si ca. 260-300 hk, "hur gjör man då"?
Hans Fredrik "Hansi" N624
'02 Mini Cooper
'02 Mini Cooper
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Man må vel melde i fra selv om bilen er 1996 mod, men det skal ikke koste deg noe. Noe det kommer til og gjøre ved effektøkning på nyere biler. Men de fleste dropper vel dette uansett
Men om man har en fancy nedstasjet bil, så er vel sansynligheten også større for at den er trimmet, samt at de sjekker det ved evt problemer enn om en standard Saab ng900 er chippet til 300 gamp
Det er min tankegang da...

Men om man har en fancy nedstasjet bil, så er vel sansynligheten også større for at den er trimmet, samt at de sjekker det ved evt problemer enn om en standard Saab ng900 er chippet til 300 gamp

Det er min tankegang da...
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
En kan nok kontakte tollvesenet då også for hjelp, sidan en er fritatt for avgift på det, skulle det ikkje være noko avgift å betale. Ville ihvertfall høyrt der fysst, sidan det på eit eller anna tidspunkt må inn i Autosys.Joachim N370 skrev:Hvordan blir det hvis man har en bil registrert i Notge før 1.1.96?
Ta f.eks en -94 900T, den kan man sikkert få godkjent på Biltilsynet opp til 230 hk (det er jo det 9-3 Viggen har), men om man trimmer mer, si ca. 260-300 hk, "hur gjör man då"?