Registrering av effektsendring

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Hansi N624
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 03 feb 2006, 21:19
Sted: Drammen (Trondheim for øyeblikket)

Registrering av effektsendring

Legg inn av Hansi N624 » 05 jun 2006, 21:34

Hvordan vet vegvesent at effekten man oppgir er riktig? Har de dyno som de tester med?

Hvis ikke så må det jo være lett å kutte en 10-20hk på det man oppgir...
Hans Fredrik "Hansi" N624
'02 Mini Cooper

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 05 jun 2006, 22:08

Det vet de ikke. Men hva er vel vitsen og oppgi feil effekt, om man først gidder og tar seg råd til og betale mellomlegget.
Men ser vel penere ut på papiret hos forsikringsselskapet også, når de ser at du er "mann nok til og melde i fra", selv om du ikke er helt ærlig med effekt økningen. Men da sjekker de neppe bilen om du skulle komme bort i en form for ulykke. Også en tankevekker?
På Gjøvik trafikkstasjon så var det ingen som viste hva de skulle gjøre engang, når onkelen min (som er politi...) skulle fikse vognkortet og slik etter chiptrim på sin ringopel. (Som Morten så fint kaller det).
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 06 jun 2006, 16:14

Noen som vet hvor mye man må betale i sånn effektøkning? Alle klager liksom over det, men har aldri hørt hvor mye folk har betalt....

Sikkert mange faktorer som spiller inn her :roll:

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 06 jun 2006, 16:38

Tollvesenet har side opp og ned i temaet AVGIFTER..

http://www.toll.no/templates_TAD/MainSu ... anguage=NO
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 06 jun 2006, 19:25

Korrekt framgongsmåte er nok flg:
- Møt opp på tollvesenet, og betal inn det du meinar du skal betale ;)
- Tollvesenet registrerar dette i Autosys, deretter kan Biltilsynet godkjenne dette. Meinar dei du har for mykje eller for lite effekt oppgitt, får du enten tilbakebetalt pengar, eller du må betale inn meir til Tollvesenet.

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 06 jun 2006, 20:28

Hvordan blir det hvis man har en bil registrert i Notge før 1.1.96?

Ta f.eks en -94 900T, den kan man sikkert få godkjent på Biltilsynet opp til 230 hk (det er jo det 9-3 Viggen har), men om man trimmer mer, si ca. 260-300 hk, "hur gjör man då"?

:?:
9³ TurboX

Brukeravatar
Hansi N624
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 03 feb 2006, 21:19
Sted: Drammen (Trondheim for øyeblikket)

Legg inn av Hansi N624 » 06 jun 2006, 21:00

Joachim N370 skrev:Hvordan blir det hvis man har en bil registrert i Notge før 1.1.96?

Ta f.eks en -94 900T, den kan man sikkert få godkjent på Biltilsynet opp til 230 hk (det er jo det 9-3 Viggen har), men om man trimmer mer, si ca. 260-300 hk, "hur gjör man då"?

:?:
Hvis bilen er registret i Norge før 96 trenger man vel ikke melde fra, men hvordan det blir hvis man har en 900 fra etter 96 og skal ha 300 hester i den lurer jeg på hva de sier
Hans Fredrik "Hansi" N624
'02 Mini Cooper

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 06 jun 2006, 21:20

Man må vel melde i fra selv om bilen er 1996 mod, men det skal ikke koste deg noe. Noe det kommer til og gjøre ved effektøkning på nyere biler. Men de fleste dropper vel dette uansett :roll:
Men om man har en fancy nedstasjet bil, så er vel sansynligheten også større for at den er trimmet, samt at de sjekker det ved evt problemer enn om en standard Saab ng900 er chippet til 300 gamp :wink:
Det er min tankegang da...
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 08 jun 2006, 17:42

Joachim N370 skrev:Hvordan blir det hvis man har en bil registrert i Notge før 1.1.96?

Ta f.eks en -94 900T, den kan man sikkert få godkjent på Biltilsynet opp til 230 hk (det er jo det 9-3 Viggen har), men om man trimmer mer, si ca. 260-300 hk, "hur gjör man då"?

:?:
En kan nok kontakte tollvesenet då også for hjelp, sidan en er fritatt for avgift på det, skulle det ikkje være noko avgift å betale. Ville ihvertfall høyrt der fysst, sidan det på eit eller anna tidspunkt må inn i Autosys.

Svar