Anbefalt oktan
Moderator: Moderatorer
- stvei.N643
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 66
- Registrert: 30 apr 2006, 15:45
- Medlemsnummer: N.643
- Navn: svein Tveiterås
- Bil: 9-3 se.02. 99le 73.mod
- Sted: samnanger [bergen]
Anbefalt oktan
Er det noen som kan fortelle meg hvilken bensin det er best å bruke.95ell
er 98 oktan på orginal motor ? Evt,trimmet motor ?
,da vi var en vennegjeng som diskuterte det ,mange meninger,mange teorier.
97 mod.9000t cse.
hilsen stvei,N643.
er 98 oktan på orginal motor ? Evt,trimmet motor ?
,da vi var en vennegjeng som diskuterte det ,mange meninger,mange teorier.
97 mod.9000t cse.
hilsen stvei,N643.
- Magnus N592
- 0.7 bar
- Innlegg: 174
- Registrert: 28 des 2005, 23:51
- Sted: Trondheim
Det er mange meninger om dette, men ettersom jeg forstår, så kan man få mer effekt utav 98 oktan, fordi den ikke selvantenner så lett som 95 oktan, og dermed kan man oppnå en bedre og mer nøyaktig forbrenning... Er en tråd på forumet om akkurat det
(http://saabturboclub.net/forum/viewtopi ... re+forbruk)
http://saabturboclub.net/forum/viewtopi ... re+forbruk
, der mange erfarer lavere forbruk med høyere oktantall. På en trimmet bil kjører man nesten alltid med 98 oktan, da en trimmet bil (ihvertfall Saab) har høyere kompresjon, og derfor større fare for tenningsbank. Trionic-systemet føler tenningsbank, og skal kunne avverge dette med å senke turbotrykket bittelitt, så derfor kan man kanskje merke at en bil på 95 oktan går litt dårligere enn om den går på 98 oktan? Er IKKE noe ekspert på dette, men les tråden jeg linker til, og søk litt her på forumet, så finner du nok svar..
Mvh
Magnus
(http://saabturboclub.net/forum/viewtopi ... re+forbruk)
http://saabturboclub.net/forum/viewtopi ... re+forbruk
, der mange erfarer lavere forbruk med høyere oktantall. På en trimmet bil kjører man nesten alltid med 98 oktan, da en trimmet bil (ihvertfall Saab) har høyere kompresjon, og derfor større fare for tenningsbank. Trionic-systemet føler tenningsbank, og skal kunne avverge dette med å senke turbotrykket bittelitt, så derfor kan man kanskje merke at en bil på 95 oktan går litt dårligere enn om den går på 98 oktan? Er IKKE noe ekspert på dette, men les tråden jeg linker til, og søk litt her på forumet, så finner du nok svar..
Mvh
Magnus
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.
Jeg bruker konsekvent 95-blyfri på min originale motor. Målte en gang må langkjøring, men det ble ikke helt riktig, fordi bilen var ikke like tung osv, men 98 fikk høyere forbruk, så det virker ikke som det er så mye å hente. Bilen ble heller ikke merkbart raskere, så da kjøper jeg det billigste
04' 9-3ss 1.8t
- AarnesenN313
- 0.7 bar
- Innlegg: 100
- Registrert: 11 apr 2004, 01:00
- Sted: Hurum
Magnus N592 skrev:Det er mange meninger om dette, men ettersom jeg forstår, så kan man få mer effekt utav 98 oktan, fordi den ikke selvantenner så lett som 95 oktan, og dermed kan man oppnå en bedre og mer nøyaktig forbrenning... Er en tråd på forumet om akkurat det
(http://saabturboclub.net/forum/viewtopi ... re+forbruk)
http://saabturboclub.net/forum/viewtopi ... re+forbruk
, der mange erfarer lavere forbruk med høyere oktantall. På en trimmet bil kjører man nesten alltid med 98 oktan, DA EN TRIMMET BIL (IHVERTFALL SAAB) HAR HØYERE KOMPRESJON, og derfor større fare for tenningsbank. Trionic-systemet føler tenningsbank, og skal kunne avverge dette med å senke turbotrykket bittelitt, så derfor kan man kanskje merke at en bil på 95 oktan går litt dårligere enn om den går på 98 oktan? Er IKKE noe ekspert på dette, men les tråden jeg linker til, og søk litt her på forumet, så finner du nok svar..
Mvh
Magnus
Det med kompresjonen må du forklare meg hva du mener ?
Mvh
-Anders-
Saab 9-3 2,0t -01 TD04 snurre
Speedparts klistremerke høyre bak
Saab 900 -86
Saab 9-3 2,0t -01 TD04 snurre
Speedparts klistremerke høyre bak
Saab 900 -86
- Magnus N592
- 0.7 bar
- Innlegg: 174
- Registrert: 28 des 2005, 23:51
- Sted: Trondheim
Ettersom jeg forstår, så vil en trimmet Saab, f.eks. steg 1 av Hirsch/BSR e.l. øke turbotrykket for å presse inn mer luft/bensin for å skape en større eksplosjon = større effekt.
Vil ikke dette innebære at kompresjonen/trykket i motoren blir større?? Mer ladetrykk = mer luft inn = høyere kompresjon? Derfor at det er påkrevd for trim å kjøre med 98 oktan (som jeg forstår det..), nettopp fordi høyere kompresjon øker faren for tenningsbank (selvanntenning av bensinen før gnisten fra tennpluggen antenner den), og 98 har høyere selvanntennelsestemperatur en 95 oktan?
Så for at ikke Trionic systemet skal senke turbotrykket = effekten p.g.a. at det oppstår tenningsbank, så skal man kjøre med 98 oktan for å få ut full effekt.
Mener at det er sånn ihvertfall..
Correct me if I´m wrong!
Mvh
Magnus
Vil ikke dette innebære at kompresjonen/trykket i motoren blir større?? Mer ladetrykk = mer luft inn = høyere kompresjon? Derfor at det er påkrevd for trim å kjøre med 98 oktan (som jeg forstår det..), nettopp fordi høyere kompresjon øker faren for tenningsbank (selvanntenning av bensinen før gnisten fra tennpluggen antenner den), og 98 har høyere selvanntennelsestemperatur en 95 oktan?
Så for at ikke Trionic systemet skal senke turbotrykket = effekten p.g.a. at det oppstår tenningsbank, så skal man kjøre med 98 oktan for å få ut full effekt.
Mener at det er sånn ihvertfall..

Correct me if I´m wrong!

Mvh
Magnus
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.
- AarnesenN313
- 0.7 bar
- Innlegg: 100
- Registrert: 11 apr 2004, 01:00
- Sted: Hurum
Du tenker rett, men kompresjonen er den samme uansett, det er evt. sylindertrykket som øker. http://www.saab.com/main/GLOBAL/en/vepsilon/index.htmlMed mindre det er en sånn en da 
Tror jeg da

Tror jeg da

-Anders-
Saab 9-3 2,0t -01 TD04 snurre
Speedparts klistremerke høyre bak
Saab 900 -86
Saab 9-3 2,0t -01 TD04 snurre
Speedparts klistremerke høyre bak
Saab 900 -86
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- Magnus N592
- 0.7 bar
- Innlegg: 174
- Registrert: 28 des 2005, 23:51
- Sted: Trondheim
Du har nok helt rett!!Du tenker rett, men kompresjonen er den samme uansett, det er evt. sylindertrykket som øker. http://www.saab.com/main/GLOBAL/en/veps ... ex.htmlMed mindre det er en sånn en da
Tror jeg da

Jeg blander nok begrep her ja..
Hvor mye motoren komprimerer er vel konstant, mens trykket blir større jo mer man pøser inn!? Det blir riktig, ikke sant?

Mvh
Magnus
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.
- AarnesenN313
- 0.7 bar
- Innlegg: 100
- Registrert: 11 apr 2004, 01:00
- Sted: Hurum
Magnus N592 skrev:Du har nok helt rett!!Du tenker rett, men kompresjonen er den samme uansett, det er evt. sylindertrykket som øker. http://www.saab.com/main/GLOBAL/en/veps ... ex.htmlMed mindre det er en sånn en da
Tror jeg da![]()
Jeg blander nok begrep her ja..
Hvor mye motoren komprimerer er vel konstant, mens trykket blir større jo mer man pøser inn!? Det blir riktig, ikke sant?![]()
Mvh
Magnus
Jeppers. Det tror jeg skulle bli riktig

Fyller forresten bare 98, bilen bruker mindre drivstoff og jeg føler bilen går bedre ....
mvh
-Anders-
Saab 9-3 2,0t -01 TD04 snurre
Speedparts klistremerke høyre bak
Saab 900 -86
Saab 9-3 2,0t -01 TD04 snurre
Speedparts klistremerke høyre bak
Saab 900 -86