Campingvogn+førerkort kl. B/BE
Moderator: Moderatorer
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Har en lov til å være 250 brei med vanlig campingvogn?Freshmaker N237 skrev:Har kjørt litt med 720 vogn og dette går helt fint også, så hadde ikke stusset på en vogn som er 250 brei, går helt fint..
På lastebil er grensa 245, men bilar med termoskap får være 250.
Ang. lengd på vogna, so er ikkje 720 long vogn noko problem (er det inkl. eller eksl. drag?), men en må sjølvsagt ta litt ekstra plass i rundkøyringar og slikt.
- 9000 Geir N371
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 29 nov 2004, 01:00
- Sted: Ågotnes
Det stemmer. En vogn med rundt 1400-1500 kg i tillatt totalvekt holder seg med de fleste personbiler underRune N35 skrev:En 9-5 sedan med egenvekt på 1480 og ei 590, evt 550 vogn med totalvekt 1450 blir jo akkurat passe, da får en med seg 570 kg bagasje, det får holde.
Vel, takk for alle innlegg i denne tråden, den har vært særdeles belysende.
-bilens egenvekt
og
-tillatt totalvekt på henger pluss tillatt totalvekt på henger blir under 3500kg
(Et eksempel der en er på grensen blir da 1500kg i tillatt totalvekt på henger og 2000kg i tillat totalvekt på bilen. En kan jo da laste bil og henger fult, men skal en på langtur sliter jo dette på bilen og en kan jo begrense lasten. Dessuten er det strevsomt å kjøre med.)
OBS:
Et tips/en påminner er at hengeren bør lastets jevnt. Kanskje spesielt campingvogn og langturer. Tenk på at slepekroken skal ha et riktig press. Ofte er vel den 50kg. Dette er gjengitt i vognkortet på bilen (mener jeg ganske sikkert.) For mye vekt fremme i campingvognen vil da presse bilen for mye ned bak og en løfter bilen fremme. Det resulterer vel sikkert i dårlig brems, dårlig veigrep og feilslitte hjul.
Ikke meningen å dominere tråden


Så kjør med vett hvis du har en henger med litt størrelse. Ikke bare tenk på hva en skal dra med motoren, begrensningen ligger også i nedbremsingen og vindfang.
Geir
-91 9000 CD 2.3i
-91 9000 CD 2.3i
De breieste vognene er 254 brede. (altså burde de blinkende lys og skilt for bred last) De er ikke så veldig egnet som kjørevogner, og passer best støpt fast på campingplassen eller bak en lastebil fra merano. Spesielt der veiene smalner av. Å møte trailere i yttersving på 5,5 m vei med autovern og bred 7 meters vogn, er ikke noe særlig. For ikke å snakke om i motvind der du må legge inn 3 gir, og kjøre med trykk på turboen for å holde 80.Hjelle, N6 skrev:Har en lov til å være 250 brei med vanlig campingvogn?Freshmaker N237 skrev:Har kjørt litt med 720 vogn og dette går helt fint også, så hadde ikke stusset på en vogn som er 250 brei, går helt fint..
På lastebil er grensa 245, men bilar med termoskap får være 250.
Ang. lengd på vogna, so er ikkje 720 long vogn noko problem (er det inkl. eller eksl. drag?), men en må sjølvsagt ta litt ekstra plass i rundkøyringar og slikt.
720 er vogn eksklusive drag, med drag er det vel snakk om nærmere 8m. Vanligvis oppgis lengden på vognskallet med eller uten gasskasse, enten innvendig eller utvendig. Forskjellig praksis der, så ei vogn som eksempelvis kabe 680 kan godt være lenger enn en polar 720, siden målemetoden varierer.
Forøvrig så skal vogna alltid lastes slik at alt tungt ligger rundt midten, og alltid slik at den er framtung. Negativ vekt på draget er farlig, og rundt regnet så mister draget 1kg pr km/t du øker farta. I 80 vil ei vogn med dragvekt på 80 kg gå i 0. Lett bil/ tung vogn er en pest og en plage. Det vet alle som har fått pendling på utstyret. for da tar vogna over styringa.
2002 9-5 Aero automat
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
En liten feil ifrå mi side, maksbreidda er 255, thermobilar har lov til å være 260.
Ang. transport med skilt "bred last" gjeld dette (tatt etter husken):
* Får ikkje køyre fredag mellom 15.00-24.00 samt laurdag (eller annen kvardag før helligdag) 06.00 til søndag 24.00
* Ikkje køyre plassar der det er stor rushtrafikk mellom kl. 07.00-09.00 og 15.00-18.00
* Det skal køyrast i dagslys i mest mulig grad
* Gult blinkande varsellys som lyser til alle sider
Er breidda over 3m, gjeld dette i tillegg:
* Følgebil
* Korrekt merking av utstikkande gods, og av køyretøy
* Politiet vurderar om dei skal lede/overvåke transporten (avhenger av værforhold, størrelse på transporten osb.)
Ang. transport med skilt "bred last" gjeld dette (tatt etter husken):
* Får ikkje køyre fredag mellom 15.00-24.00 samt laurdag (eller annen kvardag før helligdag) 06.00 til søndag 24.00
* Ikkje køyre plassar der det er stor rushtrafikk mellom kl. 07.00-09.00 og 15.00-18.00
* Det skal køyrast i dagslys i mest mulig grad
* Gult blinkande varsellys som lyser til alle sider
Er breidda over 3m, gjeld dette i tillegg:
* Følgebil
* Korrekt merking av utstikkande gods, og av køyretøy
* Politiet vurderar om dei skal lede/overvåke transporten (avhenger av værforhold, størrelse på transporten osb.)
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Idag stemmer nok dette, men stort sett er det vogner som får spikertelt og brukes som hytte. Kjører du mye, eller fantaserer om å kjøre på kontinentet. Glem 250 breie giganter. Det som er trenden i europa er i motsetning til fastliggerne med mobile hjem, kjørevogner. Blant annet har KIP kuttet ut å produsere store vogner, og konsentrer seg 100% om kjøreegenskaper 230 bredde, og maks lengde på 550. Det med store vogner er nå en nesten unik norsk trend. Tipper de som har de største vognene vil våkne opp til en blåmandag, den dagen de skal selge.Freshmaker N237 skrev:720 er eksl. drag, og gasskasse i dette tilfellet.. De aller fleste vogner er 250 brei.
2002 9-5 Aero automat
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Vet det. Har vandret rundt på campingforhandlerne og sett det samme. Sier bare at dette er en særnorsk trend. Husker for ett par tre år siden da solifer kom med datidens lengste nordiske vogn, så regnet de ikke med å få solgt noen utenfor norge. Nordmenn derimot ville bare ha de største og lengste vognene så her var markedet stort. Problemet er vel bare at de som ikke er så ihuga campingentusiaster, som bare skal ha ei brukt vogn til ferie, de ønsker ikke å bytte bort familiebilen, eller har ikke mulighet til det, bare for å dra på vognferie. Campingentusiaster velger stort sett alltid bil etter trekkevne. Derfor er det masse store Mercedeser, Volvo xc70 og xc90, og Landcruisere som gjelder.Freshmaker N237 skrev:Det er absolutt ikke vanskelig å selge, og 95% av solgte vogner er 250 der jeg jobber, og vi har mange merker.. Men lengder varierer veldig..
For de fleste biler i dette land er selv 1500kg totalvekt for mye. Og da tipper jeg at bunnen vil gå ut av markedet om noen år. Det blir tungsolgte vogner når bruktmarkedet tilbyr vogner som de fleste potensielle kjøperne ikke har mulighet til å trekke.
2002 9-5 Aero automat
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Går endel lette vogner også, men de største vognene står stort sett fast, vi leverer masse vogner uten skilter.. Dette er greit, men blir som du sier tungsolgt om noen år.. Er veldig enig i det siste innlegget ditt.. Saabo, det er greit det.. Er visstnok kjøpt en hit til bergen.. Selv vil jeg gjerne ha en slik: 
Men vogn i "vanlig" størrelse hadde det nok blitt LMC eller Bjølseth..

Men vogn i "vanlig" størrelse hadde det nok blitt LMC eller Bjølseth..
Styrer med DAB og AUX
Stilig vogn det der, og storebroren med boggie er om mulig enda ett hakk tøffere.Freshmaker N237 skrev:Går endel lette vogner også, men de største vognene står stort sett fast, vi leverer masse vogner uten skilter.. Dette er greit, men blir som du sier tungsolgt om noen år.. Er veldig enig i det siste innlegget ditt.. Saabo, det er greit det.. Er visstnok kjøpt en hit til bergen.. Selv vil jeg gjerne ha en slik:
Men vogn i "vanlig" størrelse hadde det nok blitt LMC eller Bjølseth..
T@B og T@B 2 er skikkelige reisevogner.
2002 9-5 Aero automat
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Var på caravanmesse og kom over denne vogna. Utrolig flott ferievogn Adria ACTION 341 PH BLUE PLUS. Riktignok veier den like mye som en ganske mye større solifer 450 (750kg), men den e veldig fresh. 195 takhøyde ( som i vogn er veldig høyt) overasket stort sammen med stort bad og skyvedør. Fin fin reisevogn for en eller 2 stk... Og det beste av alt. Kjempediger lasteluke og stort bagasjerom foran. Plass til det meste. Denne må ses av egocampere.
Bildene her rettferdigjør ikke vogna...
http://www.campingvogne.dk/presentation ... teGuid=321
Bildene her rettferdigjør ikke vogna...
http://www.campingvogne.dk/presentation ... teGuid=321
2002 9-5 Aero automat
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund