Mandagsbilen stoppet igjen.
Moderator: Moderatorer
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Mandagsbilen stoppet igjen.
Bilen min virker å være en riktig mandagsbil.
Den ville ikke starte etter en liten handletur.
Jeg mistenker den for å ha en defekt starter,
men jeg har ennå ikke sett bilen selv.
Forøvrig hadde jeg en pussig episode her om dagen,
og her er grunnen til dette innlegget;
Jeg vridde om nøkkelen for å starte, og så kuttet starteren tvert etter et par runder.
Det jeg da måtte gjøre, var å vri om en gang til.
Da kom den.
Et par kjøreturer senere var det slutt.
Noen som har vært borti lignende?
Det dreier seg som vanlig om en 98' 9-5 2,3t med motor gått under 50000 km.
Selve vognen nærmer seg 230000.
Den ville ikke starte etter en liten handletur.
Jeg mistenker den for å ha en defekt starter,
men jeg har ennå ikke sett bilen selv.
Forøvrig hadde jeg en pussig episode her om dagen,
og her er grunnen til dette innlegget;
Jeg vridde om nøkkelen for å starte, og så kuttet starteren tvert etter et par runder.
Det jeg da måtte gjøre, var å vri om en gang til.
Da kom den.
Et par kjøreturer senere var det slutt.
Noen som har vært borti lignende?
Det dreier seg som vanlig om en 98' 9-5 2,3t med motor gått under 50000 km.
Selve vognen nærmer seg 230000.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
- Orjan N235
- 2.0 bar
- Innlegg: 533
- Registrert: 16 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N235
- Sted: Klæbu/Trondheim
Har ogsaa hatt litt "startproblemer" enkelte gang. Dvs. en merkelig skrapelyd kommer naar en vrir noekkelen om. Dette skjedde ikke hver gang, men innimellom. Enkelte gang tok det opptil sju forsoek foer jeg fikk start. Mistenkte ogsaa at starteren, som jeg foroevrig har byttet tidligere, var problemet.
Var innom verkstedet (DinBil) for aa hoere hva som kunne vaere galt. Der ble det sagt at det kunne vaere startplata/tenningsplata eller hva det naa heter. Den skulle vaere lokalisert rett under tenningslaasen. Men kunne de se paa problemet? Som vanlig NEI. Dessuten maatte de se paa det naar det faktisk skjedde. Noe som var litt vanskelig da dette skjedde sporadisk. Jeg bannet bare stille inni meg selv, og forlot verkstedet.
Problemet avtok, og jeg har ikke merket noe paa ca et halvt aar. Ikke vet jeg hva som skjedde
, men har ikke problemet lengre (bank i bordet).
Kryss fingrene og haap det gaar over.
Mvh,
Orjan
Var innom verkstedet (DinBil) for aa hoere hva som kunne vaere galt. Der ble det sagt at det kunne vaere startplata/tenningsplata eller hva det naa heter. Den skulle vaere lokalisert rett under tenningslaasen. Men kunne de se paa problemet? Som vanlig NEI. Dessuten maatte de se paa det naar det faktisk skjedde. Noe som var litt vanskelig da dette skjedde sporadisk. Jeg bannet bare stille inni meg selv, og forlot verkstedet.
Problemet avtok, og jeg har ikke merket noe paa ca et halvt aar. Ikke vet jeg hva som skjedde

Kryss fingrene og haap det gaar over.
Mvh,
Orjan
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Hei Otto!
Stakkars j... , du får jo alt av problemer!
Er starteren din like gammel som motoren, eller som bilen? Har du sjekket kabling til startreleet? Skal ikke altid så mye til, kan være kontakten til hovedstrømkabelen fra + polen til starteren, eller defekt rele.... håper det er noe enkelt iallfall, syns du har slitt nok nå.. 
Stakkars j... , du får jo alt av problemer!


MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Godt å få litt sympati. 
Starteren fikk jeg gratis der jeg kjøpte motoren, så hvor gammel den er, vet jeg ikke, men det var nok neppe den beste starteren de hadde.
Jeg skal straks se om jeg finner bilen, så jeg kan feilsøke litt.
Det var visst starteren som ikke ville slå inn, kommer bare et klikk, slik jeg har skjønt det.

Starteren fikk jeg gratis der jeg kjøpte motoren, så hvor gammel den er, vet jeg ikke, men det var nok neppe den beste starteren de hadde.
Jeg skal straks se om jeg finner bilen, så jeg kan feilsøke litt.
Det var visst starteren som ikke ville slå inn, kommer bare et klikk, slik jeg har skjønt det.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1749
- Registrert: 23 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Et klikk? Eller flere? Da min jording var dårlig, klikket den som bare det. Og innimellom startet den. Og da var det nok å rengjøre litt i jordingspunktet på girkassen. Men dette var på og900. Et enkelt og gratis tips kan vel ihvertfall være å sjekke jording, selv om jeg vet lite og ingenting om 9.5ottorasmussen N242 skrev:Det var visst starteren som ikke ville slå inn, kommer bare et klikk, slik jeg har skjønt det.

- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Nå traff jeg en mekaniker i dag som så på dette her, han konkluderte med starteren.
Jeg bytter den, og så er sikkert alt bra.
Starter får jeg ny for halv pris, og bytte den gjør jeg selv.
I følge wis er ikke dette så vanskelig.
Jeg bytter den, og så er sikkert alt bra.
Starter får jeg ny for halv pris, og bytte den gjør jeg selv.
I følge wis er ikke dette så vanskelig.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
- Ninefive
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 64
- Registrert: 30 aug 2005, 18:35
- Medlemsnummer: N1447
- Bil: 2005 SAAB 9-5 Est.
- Sted: Vestlandet
Jeg hadde noe tilsvarende på min forrige 2001 mod 9-5 Estate 2,0t SE. Plutselig kunne bilen nekte å starte, starteren slo ikke inn, det kom heller ikke lyd i fra startrelé heller, men strøm var det i massevis. Bilen startet etter at jeg hadde vridd flere ganger på tenningsnøkkelen.
Først konkluderte man med at det var elektronikkfeil i eller ved tenningslåsen, var visst et kjent problem. Denne ble skiftet uten kostnad for meg, men problemet fortsatte. Deretter hadde man visstnok fått en servicebulletin fra SAAB i Sverige som konkluderte med at på noen serier var strømkabelen til startmotoren for dårlig trukket til. Dette ble utbedret og bilen funka bra etter det.
Dette var faktisk det eneste problemet jeg hadde med den bilen de 100 000 km jeg kjørte den før jeg bytta den inn.
Kjøpte helt ny 9-5 i fjor og håper å ikke oppleve det samme med den, for det var skikkelig irriterende.
Først konkluderte man med at det var elektronikkfeil i eller ved tenningslåsen, var visst et kjent problem. Denne ble skiftet uten kostnad for meg, men problemet fortsatte. Deretter hadde man visstnok fått en servicebulletin fra SAAB i Sverige som konkluderte med at på noen serier var strømkabelen til startmotoren for dårlig trukket til. Dette ble utbedret og bilen funka bra etter det.
Dette var faktisk det eneste problemet jeg hadde med den bilen de 100 000 km jeg kjørte den før jeg bytta den inn.
Kjøpte helt ny 9-5 i fjor og håper å ikke oppleve det samme med den, for det var skikkelig irriterende.
Mvh
N1447 Ninefive
-05 9-5 Vector Sport Estate
N1447 Ninefive
-05 9-5 Vector Sport Estate