Tips angående mulig kjøp av 98mod 9-5

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Supersaab
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 24 feb 2004, 01:00
Sted: Lillehammer

Tips angående mulig kjøp av 98mod 9-5

Legg inn av Supersaab » 10 jun 2006, 19:53

Har en 98 modell 9-5 SE 2,0t på prøve, som fattern vurderer å kjøpe.

Er det noen som har noen tips på ting vi bør sjekke på den? Jeg har ingen erfaring med 9-5 fra tidligere, så hadde vært veldig fint om noen av dere som har 9-5 her i klubben kunne komme med noen innspill :) Noen steder som kan være utsatt for rust? Slitedeler som bør være skiftet etc.? :roll:

Bilen har automat-gir, mørk grått skinninteriør, 130 000km, fulgt alle servicer. Bilen ser veldig fin ut! Hva er en fornuftig pris på en slik bil?
00 Saab 9-5 AERO
87 Saab 900 T8
88 Saab 900i

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 12 jun 2006, 12:51

Jeg har en 9-5 2,3t aut. 98'.
Der røk motoren på 212000 km.
Converteren i girkassen likeså.
Og starteren også.

Nå har det vært en del tilfeller av havari på disse bilene, en gått så lite som 150000 km.

Det du skal passe på, er at det er byttet olje på bilen minst hver 10000 km, og at veivhusventilasjonen er byttet.
Serviceintervallet på denne bilen er 20000 km, men det er ikke bra nok, da disse bilene lider av et problem kalt oilsludge, noe som kort fortalt betyr at motoren kokser igjen. Og det er dyrt. Mitt motorbytte kom på 34000 kr.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Supersaab
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 24 feb 2004, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av Supersaab » 12 jun 2006, 21:24

Hmm...ikke bra!

Har lest gjennom en del diskusjoner på forumet her nå, og blitt litt skeptisk etter alle problemene med veivhusventilasjon, oilsludge og ulyder i motoren (register-reim?)

På 9-5'n vi hadde på prøve var det en veldig tydelig rasling i motoren, på høyre side, regner med at dette var fra register-reima... Det er vel ikke akkurat noe bra tegn?? :roll:
00 Saab 9-5 AERO
87 Saab 900 T8
88 Saab 900i

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 12 jun 2006, 21:36

Det er ikke reim på 9-5, men kjede og rasling derfra er sjelden noe godt tegn. Hadde det på min ng900 også, SAAB - huset hadde oppe motoren og slakket kjeden og gjorde reint skikkelig nedi der, og etter det har det blitt bra... Men nå er jo 9-5 motorene litt mer kresne...

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 12 jun 2006, 23:48

Rasling fra kjeden, ja.
Jeg hadde kjederasling, og det var balanseakselkjeden.
Det jeg har forstått er at det er noen smørekanaler ned til nevnte kjede som går tett. og at denne derfor ryker. At disse smørekanalene går tett er også en medvirkende årsak til havari, så ikke kjøp en bil med kjederasling. Det er også vanlig at registerkjeden skiftes på rundt 100000 km. Dette har nok med dårlig olje å gjøre.

Mitt råd til deg er at om du skal ha 9-5, så kjøper du en med lavest mulig kilometerstand. Du bør også være obs på rasling. Rasling er fy.
Og oljen bør være byttet hver 10000 km. Turbohavari er også vanlig på disse bilene når de får litt km. på telleren.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Svar