Legg inn
av Ingvar N629 » 13 jun 2006, 21:45
Hvis du trimmer "steg 1", dvs kun bytter chip, vil du ikke slite så veldig mye mer på motoren, men vær nøye med oljeskiftene og øvrig vedlikehold. Vil slite noe mer på drivverk også så klart, men neppe noe du vil merke så lenge du ikke skal ha bilen til den har gått 300 000 km. Større dekkbudsjett bør du dog regne med, og en oppgradering av fjører og dempere bør du gjøre.
"Chipping" vil si at en bytter en databrikke i styreenheten, som inneholder faste parametere om ladetrykk, bensinmengde, tenningstidspunkt ++ avhengig av hva slags styresystem det er og hva den som programmerer chipen ønsker å oppnå. På eldre biler som og900 og eldre 9000 endrer chipen kun bensinmengde, og en må endre ladetrykk på annen måte (APC), men med mer moderne systemer har en mange flere muligheter.
Med trimmet bil bør du kjøre på 98 oktan.
Det er ikke vanlig å bli tatt for å ha chippet bilen, iallfall ikke hvis resten er orginalt. Har vel hendt at de er ute med utstyr for å måle effekt, men.. Men det hender forsikringsselskapene sjekker det etter en ulykke, dersom fart er en årsak til ulykken. Da må du regne med regress.
På bilen din kan styreenheten programmeres om med PPC fra BSR, se BSR´s hjemmeside. Speedparts leverer BSR-trim, såvidt jeg husker. Styreenheten åpnes da ikke, og ingenting byttes rent fysisk. Orginale parametre kan legges inn igjen dersom det er ønskelig, og bilen er da daud og orginal igjen.
Siden du har en LTT må det kanskje monteres magnetventil for styring av turbotrykket, er usikker på om det er MV på den bilen. Det kan vel andre svare på.
At bilen din føles dødere ved 4000 enn ved 3000o/min er ikke pga at turboen ikke jobber ved det turtallet, det har med motorkarakterestikken å gjøre. Turboen jobber fra eksosen gir den nok fart, rundt 1900 i bilen din vil jeg tro, og hele veien opp. På en LTT vil ikke trykket styres ned med økende turtall.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan