Da var bilen chippet!

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
oyvinto N660
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 147
Registrert: 27 apr 2006, 13:40
Sted: Oslo/Fenstad

Legg inn av oyvinto N660 » 13 jun 2006, 21:01

Godt å høre at chippinga funker.. :D
Har noen spørsmål om chipping selv.
For det første lurer jeg på hvor bra det er for motoren? Hvor mye mer slitasje må en regne med? Er det vanlig at man setter i chippen og har den der for alltid? Og hvordan er det med biltilsynet? "Må" man melde ifra om effektøkningen? I såfall, hva koster dette? Og hvis man ikke melder ifra, hvor vanlig er det å bli "tatt" for å ha chippa bilen?

Har en 2000 modell 9-3, 154 hk, som jeg synes er litt dau. Den drar best på rundt 3000, men kjennes nesten ut som den blir litt slappere igjen over 4000, der jeg ville tro den dro best. Mulig dette er fordi denne modellen har LTT, og at turboen bare jobber på disse turtallene?? Kan jo og være at den er litt "dævvkjørt" av forrige eier. Kan jo hjelpe å få blåst ut av den litt med litt ordentlig kjøring!
En chip fra speedparts skal gi en økning på 73 hk, altså opp til 227 hk! Det burde vel gjøre noe med draget.

Hva tror dere?
03 Carrera 4S
X 2000 SAAB 9-3 SE 2.0T http://www.garaget.org/?car=22319
X 1979 SAAB 900 turbo grønn! (R.I.P.) :(

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 13 jun 2006, 21:38

Motoren skal ha service som vanlig, pluss oljeskift hver 10000 km. så dersom du har kjørt lenger mellom oljeskiftene så er det eneste forskjellen. Få sjekket at det ikke finnes feil på motor, drivverk eller bremser før innstallering. Kan også være en idè å sjekke motorfestene, de må jo takle større moment etter "optimalisering" :wink:
Vet ikke hvor du bor, men dersom du har mulighet, så mener jeg det er en fordel å handle "i butikken", da er det mindre sjangse for misforståelser, lettere å få ordnet småting som oppstår, som en merker på prøvetur, det kan være nykking på delbelastning, ujamn tomgang, sånne små ting..
Ellers ville jeg begynt med å sjekke at det kun er 98 okt. på tanken, så koble fra batteriet i ca 10 min, og dra den ut på en liten treningstur.. :wink: Vet ikke åssen motoren din er, men den kan kanskje være "elektronisk daukjørt"? :? I så fall kan det være grei å få blåst ut litt "elektronisk sot"! :D
La oss vite åssen det går! :wink:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 13 jun 2006, 21:45

Hvis du trimmer "steg 1", dvs kun bytter chip, vil du ikke slite så veldig mye mer på motoren, men vær nøye med oljeskiftene og øvrig vedlikehold. Vil slite noe mer på drivverk også så klart, men neppe noe du vil merke så lenge du ikke skal ha bilen til den har gått 300 000 km. Større dekkbudsjett bør du dog regne med, og en oppgradering av fjører og dempere bør du gjøre.

"Chipping" vil si at en bytter en databrikke i styreenheten, som inneholder faste parametere om ladetrykk, bensinmengde, tenningstidspunkt ++ avhengig av hva slags styresystem det er og hva den som programmerer chipen ønsker å oppnå. På eldre biler som og900 og eldre 9000 endrer chipen kun bensinmengde, og en må endre ladetrykk på annen måte (APC), men med mer moderne systemer har en mange flere muligheter.
Med trimmet bil bør du kjøre på 98 oktan.

Det er ikke vanlig å bli tatt for å ha chippet bilen, iallfall ikke hvis resten er orginalt. Har vel hendt at de er ute med utstyr for å måle effekt, men.. Men det hender forsikringsselskapene sjekker det etter en ulykke, dersom fart er en årsak til ulykken. Da må du regne med regress.

På bilen din kan styreenheten programmeres om med PPC fra BSR, se BSR´s hjemmeside. Speedparts leverer BSR-trim, såvidt jeg husker. Styreenheten åpnes da ikke, og ingenting byttes rent fysisk. Orginale parametre kan legges inn igjen dersom det er ønskelig, og bilen er da daud og orginal igjen.
Siden du har en LTT må det kanskje monteres magnetventil for styring av turbotrykket, er usikker på om det er MV på den bilen. Det kan vel andre svare på.

At bilen din føles dødere ved 4000 enn ved 3000o/min er ikke pga at turboen ikke jobber ved det turtallet, det har med motorkarakterestikken å gjøre. Turboen jobber fra eksosen gir den nok fart, rundt 1900 i bilen din vil jeg tro, og hele veien opp. På en LTT vil ikke trykket styres ned med økende turtall.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 13 jun 2006, 22:07

Ingvar N629 skrev: Siden du har en LTT må det kanskje monteres magnetventil for styring av turbotrykket, er usikker på om det er MV på den bilen. Det kan vel andre svare på.
Man må ettermontere magnetventil på alle LTT med Trionic 5, bilene med Trionic 7 har mv som standard.
Siden han har en 2000-modell så kan han ha både T5 og T7, den enkleste måten å skille disse fra hverandre er å sjekke fargen på tennkasetten:
Er den rød så har bilen Trionic 5 og er den sort så har bilen Trionic 7
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 13 jun 2006, 22:14

Er det sånn at 154 hk er T5 og 150 hk er T7?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 13 jun 2006, 22:17

Ingvar N629 skrev:Er det sånn at 154 hk er T5 og 150 hk er T7?
Ja der er du vel inne på noe ja, tror det stemmer bra.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
oyvinto N660
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 147
Registrert: 27 apr 2006, 13:40
Sted: Oslo/Fenstad

Legg inn av oyvinto N660 » 13 jun 2006, 22:35

TT N12 skrev:
Ingvar N629 skrev:Er det sånn at 154 hk er T5 og 150 hk er T7?
Ja der er du vel inne på noe ja, tror det stemmer bra.
Jepp. Er nok T5 da.. 154 hk. Og et rødt lokk under panseret, som da sikkert er tennkassetten..

Og takk for gode og raske svar folkens! :)
03 Carrera 4S
X 2000 SAAB 9-3 SE 2.0T http://www.garaget.org/?car=22319
X 1979 SAAB 900 turbo grønn! (R.I.P.) :(

Skyler
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 175
Registrert: 12 jun 2006, 13:47

Legg inn av Skyler » 13 jun 2006, 22:45

Angående den ppc tuningen, hvor mye kan eg regne med å få i en 9-3 ss 2.0t 2003 mod?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 13 jun 2006, 23:10

Skyler skrev:Angående den ppc tuningen, hvor mye kan eg regne med å få i en 9-3 ss 2.0t 2003 mod?
Mere info om PPC finner du her: http://www.bsrab.se/
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Skyler
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 175
Registrert: 12 jun 2006, 13:47

Legg inn av Skyler » 13 jun 2006, 23:36

Takk skal du ha.. eg fant ut at med bare den ppc uniten fikk eg Steg 1: 247Hp / 388Nm..

Er vel greit det? :)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 13 jun 2006, 23:42

Skyler skrev:Takk skal du ha.. eg fant ut at med bare den ppc uniten fikk eg Steg 1: 247Hp / 388Nm..

Er vel greit det? :)
Skjønner ikke hvor du fant det tallet...
Dette er det jeg fant:
Saab 9-3 SS 2.0T 175Hp 2003
Steg 1 204Hp / 310Nm
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Skyler
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 175
Registrert: 12 jun 2006, 13:47

Legg inn av Skyler » 13 jun 2006, 23:44

210 hk`en

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 13 jun 2006, 23:49

Skyler skrev:210 hk`en
Aha :) Men da snakker du om en 2.0T (med stor bokstav) 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Skyler
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 175
Registrert: 12 jun 2006, 13:47

Legg inn av Skyler » 13 jun 2006, 23:51

Ja, pokkern og.. visste egentlig det :D
Men det er ikkje så magne av de 210 hk?`ene, ikkej som finner ihvertfall :?
Men bilen går no greit hvis eg får fatt i en sånn bil med steg 1, eller vha synst du?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 14 jun 2006, 00:03

Skyler skrev:Ja, pokkern og.. visste egentlig det :D
Men det er ikkje så magne av de 210 hk?`ene, ikkej som finner ihvertfall :?
Men bilen går no greit hvis eg får fatt i en sånn bil med steg 1, eller vha synst du?
Meld deg inn i klubben så du får lest litt på trimforumet også, det finnes jo software fra flere leverandører...
Sa du ikke i en annen tråd at din far jobbet på Saab? Da har jo han i såfall tilgang til Hirsch 8)

Denne tråden begynner vel desuten å ligge farlig nær å bli flyttet til trimforumet...
Sist redigert av Tor N12 den 14 jun 2006, 10:57, redigert 1 gang totalt.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar