Forsikring på påkostet "gammelbil"

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Forsikring på påkostet "gammelbil"

Legg inn av Ingvar N629 » 16 jun 2006, 19:57

Er det noen som har forsikret bilen sin som annet enn orginalt, mtp verdi og/eller ytelse? Hvor mye dyrere forsikring snakker vi om da? Selvsagt blir det individuelt, men vil gjerne høre eksempler.

En annen ting, hvis en melder ifra til forsikringsselskapet at bilen har mer effekt enn orginalt, må den effekten da stå i vognkortet også? En bil eldre enn ti år skal det ikke betales avgifter for om en øker effekten, men det skal vel meldes biltilsynet og godkjennes likevel? Og aldri i livet at en får en og900 godkjent med 230-240 hk!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Skyler
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 175
Registrert: 12 jun 2006, 13:47

Legg inn av Skyler » 16 jun 2006, 19:59

Bilen må selvsagt godkjennes med tanke på bremser etc, og du kan bare trimme bilen så og si gratis vhis den ble importert til norge før 1.1.06.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 16 jun 2006, 20:02

Skyler skrev:Bilen må selvsagt godkjennes med tanke på bremser etc
Så klart, det jeg tenker på er at en og900 aldri ble levert med mer enn 175 hk orginalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 16 jun 2006, 20:02

Skyler skrev:Bilen må selvsagt godkjennes med tanke på bremser etc, og du kan bare trimme bilen så og si gratis vhis den ble importert til norge før 1.1.06.
Nei, 10 år må den være fra datoen den ble 1. gangsregistrert i norge. Ble den importert i 2000, må det betales avgift, men trekkes fra bruksfradraget for 6 år. Omtrent som å sette i bakseter i bil med grønne skilter. Etter 2 år koster det masse, etter 10 år er det gratis. For at den skal kunne trimmes gratis, må bilen altså ha fått skilter i Norge før juni 1996..
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Forsikring på påkostet "gammelbil"

Legg inn av Ingvar N629 » 16 jun 2006, 20:06

Jeg var upresis, er jo førstegangsregdatoen i Norge som er viktig, ikke bilens alder.. Bra dere passer på, tråden blir jo søkbar senere. Men tilbake til det jeg lurte på:
Ingvar N629 skrev:Er det noen som har forsikret bilen sin som annet enn orginalt, mtp verdi og/eller ytelse? Hvor mye dyrere forsikring snakker vi om da? Selvsagt blir det individuelt, men vil gjerne høre eksempler.

En annen ting, hvis en melder ifra til forsikringsselskapet at bilen har mer effekt enn orginalt, må den effekten da stå i vognkortet også? En bil eldre enn ti år skal det ikke betales avgifter for om en øker effekten, men det skal vel meldes biltilsynet og godkjennes likevel? Og aldri i livet at en får en og900 godkjent med 230-240 hk!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Skyler
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 175
Registrert: 12 jun 2006, 13:47

Legg inn av Skyler » 16 jun 2006, 22:06

oddiN108 skrev:
Skyler skrev:Bilen må selvsagt godkjennes med tanke på bremser etc, og du kan bare trimme bilen så og si gratis vhis den ble importert til norge før 1.1.06.
Nei, 10 år må den være fra datoen den ble 1. gangsregistrert i norge. Ble den importert i 2000, må det betales avgift, men trekkes fra bruksfradraget for 6 år. Omtrent som å sette i bakseter i bil med grønne skilter. Etter 2 år koster det masse, etter 10 år er det gratis. For at den skal kunne trimmes gratis, må bilen altså ha fått skilter i Norge før juni 1996..
mvh oddi
Og hvor er det noe gale med deg eg skrev? eg bare bygget videre på at trådstarter sa at bilen måtte være 10 år..

Skrev du det du skrev pga at eg ikkje skrev måneden?
Hvis det bare var det så er det jo greit

Skyler
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 175
Registrert: 12 jun 2006, 13:47

Legg inn av Skyler » 16 jun 2006, 22:12

Eg vil mene å tro at hivs du melder ifra så må det stå i vognkortet ja.

forsikringen kommer helt an på hvor mye du har trimmet den og hva bil det er.
En populær bil med mye hester er dyrt, mens en ikkje fullt så populær bil med stor/større motor er ofte billigere.
La meg ta ett eksempel, eg hadde engang en opel vectra 94 mod 2.0 liter med 115 hk, 14 000 i året skulle de ha med full kasko.
Sjekket året etter vhor mye de skulle ha for en supra MkIV 94 3.0 l og 300 hk og da skulle de ha 12 000 :D

Og det er mye annet som spiller inn på forsikring som alder, bosted, og som eg sa tidlegare, hva bil du har..

Håper eg svarte på noe du lurte på no da :D

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 16 jun 2006, 22:42

Skyler skrev:
Og hvor er det noe gale med deg eg skrev?
importert til norge før 1.1.06.
Skulle vel vært 96 :wink:
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 16 jun 2006, 22:54

Skyler skrev:
oddiN108 skrev:
Skyler skrev:Bilen må selvsagt godkjennes med tanke på bremser etc, og du kan bare trimme bilen så og si gratis vhis den ble importert til norge før 1.1.06.
Nei, 10 år må den være fra datoen den ble 1. gangsregistrert i norge. Ble den importert i 2000, må det betales avgift, men trekkes fra bruksfradraget for 6 år. Omtrent som å sette i bakseter i bil med grønne skilter. Etter 2 år koster det masse, etter 10 år er det gratis. For at den skal kunne trimmes gratis, må bilen altså ha fått skilter i Norge før juni 1996..
mvh oddi
Og hvor er det noe gale med deg eg skrev? eg bare bygget videre på at trådstarter sa at bilen måtte være 10 år..

Skrev du det du skrev pga at eg ikkje skrev måneden?
Hvis det bare var det så er det jo greit
du skrev at det var tilnærmet gratis hvis bilen var importert etter 1.1.06.. riktig skal være juni 1996.. Kun en liten detalj på 10 år altså:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 17 jun 2006, 09:04

Er jo vel 1.1.96 uansett? Dette er ikke en bevegelig avgift.. Dette pga. den 1.1.06 kom det nytt avgiftssystem.. Ellers bør jo effekt være godkjent på biltilsynet før du ringer forsikringen, forsikringsselskapene sitter jo med Autosys.. Btw, det går å få godkjent 240 hk i OG900..
Styrer med DAB og AUX

Skyler
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 175
Registrert: 12 jun 2006, 13:47

Legg inn av Skyler » 17 jun 2006, 10:19

TT N12 skrev:
Skyler skrev:
Og hvor er det noe gale med deg eg skrev?
importert til norge før 1.1.06.
Skulle vel vært 96 :wink:
Of course :oops:

Skyler
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 175
Registrert: 12 jun 2006, 13:47

Legg inn av Skyler » 17 jun 2006, 10:20

Freshmaker N237 skrev:Er jo vel 1.1.96 uansett? Dette er ikke en bevegelig avgift.. Dette pga. den 1.1.06 kom det nytt avgiftssystem.. Ellers bør jo effekt være godkjent på biltilsynet før du ringer forsikringen, forsikringsselskapene sitter jo med Autosys.. Btw, det går å få godkjent 240 hk i OG900..
Eg og tror det er det året den har vært regga i Norge i 10 år hvis det er det du mener?

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 17 jun 2006, 12:45

Skyler skrev:
Freshmaker N237 skrev:Er jo vel 1.1.96 uansett? Dette er ikke en bevegelig avgift.. Dette pga. den 1.1.06 kom det nytt avgiftssystem.. Ellers bør jo effekt være godkjent på biltilsynet før du ringer forsikringen, forsikringsselskapene sitter jo med Autosys.. Btw, det går å få godkjent 240 hk i OG900..
Eg og tror det er det året den har vært regga i Norge i 10 år hvis det er det du mener?
Det stemmer, men aldri før 1.1.96:) Fordi det er da den regelen kom. I 2003 betalte man ingenting for en bil som var regga i norge i 1995 f.eks, selvom det bare har gått 8 år..

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 17 jun 2006, 15:02

Freshmaker N237 skrev:Btw, det går å få godkjent 240 hk i OG900..
Hva skal til da? Bare oppgraderte bremser, hvilke i så fall? Eller trengs det papir fra Saab? Måles effekten på biltilsynet, eller skal jeg medbringe egen effektmåling?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 18 jun 2006, 15:08

Ingvar N629 skrev:
Freshmaker N237 skrev:Btw, det går å få godkjent 240 hk i OG900..
Hva skal til da? Bare oppgraderte bremser, hvilke i så fall? Eller trengs det papir fra Saab? Måles effekten på biltilsynet, eller skal jeg medbringe egen effektmåling?
Jeg skal ikke si det helt sikkert, men skal prøve å få sjekket dette.. Er snakk om å ha mye dokumentasjon ihvertfall..
Styrer med DAB og AUX

Svar