Forsikring på påkostet "gammelbil"
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Forsikring på påkostet "gammelbil"
Er det noen som har forsikret bilen sin som annet enn orginalt, mtp verdi og/eller ytelse? Hvor mye dyrere forsikring snakker vi om da? Selvsagt blir det individuelt, men vil gjerne høre eksempler.
En annen ting, hvis en melder ifra til forsikringsselskapet at bilen har mer effekt enn orginalt, må den effekten da stå i vognkortet også? En bil eldre enn ti år skal det ikke betales avgifter for om en øker effekten, men det skal vel meldes biltilsynet og godkjennes likevel? Og aldri i livet at en får en og900 godkjent med 230-240 hk!
En annen ting, hvis en melder ifra til forsikringsselskapet at bilen har mer effekt enn orginalt, må den effekten da stå i vognkortet også? En bil eldre enn ti år skal det ikke betales avgifter for om en øker effekten, men det skal vel meldes biltilsynet og godkjennes likevel? Og aldri i livet at en får en og900 godkjent med 230-240 hk!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Så klart, det jeg tenker på er at en og900 aldri ble levert med mer enn 175 hk orginalt.Skyler skrev:Bilen må selvsagt godkjennes med tanke på bremser etc
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Nei, 10 år må den være fra datoen den ble 1. gangsregistrert i norge. Ble den importert i 2000, må det betales avgift, men trekkes fra bruksfradraget for 6 år. Omtrent som å sette i bakseter i bil med grønne skilter. Etter 2 år koster det masse, etter 10 år er det gratis. For at den skal kunne trimmes gratis, må bilen altså ha fått skilter i Norge før juni 1996..Skyler skrev:Bilen må selvsagt godkjennes med tanke på bremser etc, og du kan bare trimme bilen så og si gratis vhis den ble importert til norge før 1.1.06.
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Forsikring på påkostet "gammelbil"
Jeg var upresis, er jo førstegangsregdatoen i Norge som er viktig, ikke bilens alder.. Bra dere passer på, tråden blir jo søkbar senere. Men tilbake til det jeg lurte på:
Ingvar N629 skrev:Er det noen som har forsikret bilen sin som annet enn orginalt, mtp verdi og/eller ytelse? Hvor mye dyrere forsikring snakker vi om da? Selvsagt blir det individuelt, men vil gjerne høre eksempler.
En annen ting, hvis en melder ifra til forsikringsselskapet at bilen har mer effekt enn orginalt, må den effekten da stå i vognkortet også? En bil eldre enn ti år skal det ikke betales avgifter for om en øker effekten, men det skal vel meldes biltilsynet og godkjennes likevel? Og aldri i livet at en får en og900 godkjent med 230-240 hk!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Og hvor er det noe gale med deg eg skrev? eg bare bygget videre på at trådstarter sa at bilen måtte være 10 år..oddiN108 skrev:Nei, 10 år må den være fra datoen den ble 1. gangsregistrert i norge. Ble den importert i 2000, må det betales avgift, men trekkes fra bruksfradraget for 6 år. Omtrent som å sette i bakseter i bil med grønne skilter. Etter 2 år koster det masse, etter 10 år er det gratis. For at den skal kunne trimmes gratis, må bilen altså ha fått skilter i Norge før juni 1996..Skyler skrev:Bilen må selvsagt godkjennes med tanke på bremser etc, og du kan bare trimme bilen så og si gratis vhis den ble importert til norge før 1.1.06.
mvh oddi
Skrev du det du skrev pga at eg ikkje skrev måneden?
Hvis det bare var det så er det jo greit
Eg vil mene å tro at hivs du melder ifra så må det stå i vognkortet ja.
forsikringen kommer helt an på hvor mye du har trimmet den og hva bil det er.
En populær bil med mye hester er dyrt, mens en ikkje fullt så populær bil med stor/større motor er ofte billigere.
La meg ta ett eksempel, eg hadde engang en opel vectra 94 mod 2.0 liter med 115 hk, 14 000 i året skulle de ha med full kasko.
Sjekket året etter vhor mye de skulle ha for en supra MkIV 94 3.0 l og 300 hk og da skulle de ha 12 000
Og det er mye annet som spiller inn på forsikring som alder, bosted, og som eg sa tidlegare, hva bil du har..
Håper eg svarte på noe du lurte på no da
forsikringen kommer helt an på hvor mye du har trimmet den og hva bil det er.
En populær bil med mye hester er dyrt, mens en ikkje fullt så populær bil med stor/større motor er ofte billigere.
La meg ta ett eksempel, eg hadde engang en opel vectra 94 mod 2.0 liter med 115 hk, 14 000 i året skulle de ha med full kasko.
Sjekket året etter vhor mye de skulle ha for en supra MkIV 94 3.0 l og 300 hk og da skulle de ha 12 000

Og det er mye annet som spiller inn på forsikring som alder, bosted, og som eg sa tidlegare, hva bil du har..
Håper eg svarte på noe du lurte på no da

du skrev at det var tilnærmet gratis hvis bilen var importert etter 1.1.06.. riktig skal være juni 1996.. Kun en liten detalj på 10 år altså:)Skyler skrev:Og hvor er det noe gale med deg eg skrev? eg bare bygget videre på at trådstarter sa at bilen måtte være 10 år..oddiN108 skrev:Nei, 10 år må den være fra datoen den ble 1. gangsregistrert i norge. Ble den importert i 2000, må det betales avgift, men trekkes fra bruksfradraget for 6 år. Omtrent som å sette i bakseter i bil med grønne skilter. Etter 2 år koster det masse, etter 10 år er det gratis. For at den skal kunne trimmes gratis, må bilen altså ha fått skilter i Norge før juni 1996..Skyler skrev:Bilen må selvsagt godkjennes med tanke på bremser etc, og du kan bare trimme bilen så og si gratis vhis den ble importert til norge før 1.1.06.
mvh oddi
Skrev du det du skrev pga at eg ikkje skrev måneden?
Hvis det bare var det så er det jo greit
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Er jo vel 1.1.96 uansett? Dette er ikke en bevegelig avgift.. Dette pga. den 1.1.06 kom det nytt avgiftssystem.. Ellers bør jo effekt være godkjent på biltilsynet før du ringer forsikringen, forsikringsselskapene sitter jo med Autosys.. Btw, det går å få godkjent 240 hk i OG900..
Styrer med DAB og AUX
Eg og tror det er det året den har vært regga i Norge i 10 år hvis det er det du mener?Freshmaker N237 skrev:Er jo vel 1.1.96 uansett? Dette er ikke en bevegelig avgift.. Dette pga. den 1.1.06 kom det nytt avgiftssystem.. Ellers bør jo effekt være godkjent på biltilsynet før du ringer forsikringen, forsikringsselskapene sitter jo med Autosys.. Btw, det går å få godkjent 240 hk i OG900..
Det stemmer, men aldri før 1.1.96:) Fordi det er da den regelen kom. I 2003 betalte man ingenting for en bil som var regga i norge i 1995 f.eks, selvom det bare har gått 8 år..Skyler skrev:Eg og tror det er det året den har vært regga i Norge i 10 år hvis det er det du mener?Freshmaker N237 skrev:Er jo vel 1.1.96 uansett? Dette er ikke en bevegelig avgift.. Dette pga. den 1.1.06 kom det nytt avgiftssystem.. Ellers bør jo effekt være godkjent på biltilsynet før du ringer forsikringen, forsikringsselskapene sitter jo med Autosys.. Btw, det går å få godkjent 240 hk i OG900..
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Hva skal til da? Bare oppgraderte bremser, hvilke i så fall? Eller trengs det papir fra Saab? Måles effekten på biltilsynet, eller skal jeg medbringe egen effektmåling?Freshmaker N237 skrev:Btw, det går å få godkjent 240 hk i OG900..
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Jeg skal ikke si det helt sikkert, men skal prøve å få sjekket dette.. Er snakk om å ha mye dokumentasjon ihvertfall..Ingvar N629 skrev:Hva skal til da? Bare oppgraderte bremser, hvilke i så fall? Eller trengs det papir fra Saab? Måles effekten på biltilsynet, eller skal jeg medbringe egen effektmåling?Freshmaker N237 skrev:Btw, det går å få godkjent 240 hk i OG900..
Styrer med DAB og AUX