Mandagsbilen stoppet igjen.

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Mandagsbilen stoppet igjen.

Legg inn av ottorasmussen N242 » 12 jun 2006, 02:07

Bilen min virker å være en riktig mandagsbil.
Den ville ikke starte etter en liten handletur.
Jeg mistenker den for å ha en defekt starter,
men jeg har ennå ikke sett bilen selv.

Forøvrig hadde jeg en pussig episode her om dagen,
og her er grunnen til dette innlegget;

Jeg vridde om nøkkelen for å starte, og så kuttet starteren tvert etter et par runder.
Det jeg da måtte gjøre, var å vri om en gang til.
Da kom den.
Et par kjøreturer senere var det slutt.
Noen som har vært borti lignende?

Det dreier seg som vanlig om en 98' 9-5 2,3t med motor gått under 50000 km.
Selve vognen nærmer seg 230000.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 12 jun 2006, 04:17

Har ogsaa hatt litt "startproblemer" enkelte gang. Dvs. en merkelig skrapelyd kommer naar en vrir noekkelen om. Dette skjedde ikke hver gang, men innimellom. Enkelte gang tok det opptil sju forsoek foer jeg fikk start. Mistenkte ogsaa at starteren, som jeg foroevrig har byttet tidligere, var problemet.

Var innom verkstedet (DinBil) for aa hoere hva som kunne vaere galt. Der ble det sagt at det kunne vaere startplata/tenningsplata eller hva det naa heter. Den skulle vaere lokalisert rett under tenningslaasen. Men kunne de se paa problemet? Som vanlig NEI. Dessuten maatte de se paa det naar det faktisk skjedde. Noe som var litt vanskelig da dette skjedde sporadisk. Jeg bannet bare stille inni meg selv, og forlot verkstedet.
Problemet avtok, og jeg har ikke merket noe paa ca et halvt aar. Ikke vet jeg hva som skjedde :?: , men har ikke problemet lengre (bank i bordet).

Kryss fingrene og haap det gaar over.

Mvh,
Orjan
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 12 jun 2006, 07:14

Min for den del er mye vanskeligere og starte når det er 25 pluss grader ute, enn ved 25 minus... :?:
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 12 jun 2006, 09:11

Hei Otto!
Stakkars j... , du får jo alt av problemer! :( Er starteren din like gammel som motoren, eller som bilen? Har du sjekket kabling til startreleet? Skal ikke altid så mye til, kan være kontakten til hovedstrømkabelen fra + polen til starteren, eller defekt rele.... håper det er noe enkelt iallfall, syns du har slitt nok nå.. :)
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 12 jun 2006, 12:44

Godt å få litt sympati. :)

Starteren fikk jeg gratis der jeg kjøpte motoren, så hvor gammel den er, vet jeg ikke, men det var nok neppe den beste starteren de hadde.
Jeg skal straks se om jeg finner bilen, så jeg kan feilsøke litt.
Det var visst starteren som ikke ville slå inn, kommer bare et klikk, slik jeg har skjønt det.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 12 jun 2006, 12:50

Prøv å kakke litt forsiktig på den , pleier å funke . Hehe
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 12 jun 2006, 15:40

ottorasmussen N242 skrev:Det var visst starteren som ikke ville slå inn, kommer bare et klikk, slik jeg har skjønt det.
Et klikk? Eller flere? Da min jording var dårlig, klikket den som bare det. Og innimellom startet den. Og da var det nok å rengjøre litt i jordingspunktet på girkassen. Men dette var på og900. Et enkelt og gratis tips kan vel ihvertfall være å sjekke jording, selv om jeg vet lite og ingenting om 9.5 ;)

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 12 jun 2006, 20:19

Nå traff jeg en mekaniker i dag som så på dette her, han konkluderte med starteren.
Jeg bytter den, og så er sikkert alt bra.
Starter får jeg ny for halv pris, og bytte den gjør jeg selv.
I følge wis er ikke dette så vanskelig.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
ScaabN451
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 100
Registrert: 07 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: N451
Navn: Øystein Solsvik
Bil: MY98 9-5 2.3t steg1
Sted: Vestby, Akershus
Kontakt:

Legg inn av ScaabN451 » 17 jun 2006, 12:51

Sjekk tilkoblingene på strømkabelen til starteren,kan være irret i stykker...
-98 9-5 2.3turbo
-87 9000 turbo, Levert til Hoggern..snufs

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 18 jun 2006, 22:35

Ny starter fra Bergheim, 1700 kroner.
Bilen går.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 18 jun 2006, 23:09

Jaja, det kunne vert verre...
Håper den fortsetter å gå.. [-o< :thumbsup:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 18 jun 2006, 23:20

Gunnar N326 skrev:Jaja, det kunne vert verre...
Håper den fortsetter å gå.. [-o< :thumbsup:
Takk for det!

Det håper jeg også. :)
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Ninefive
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 64
Registrert: 30 aug 2005, 18:35
Medlemsnummer: N1447
Bil: 2005 SAAB 9-5 Est.
Sted: Vestlandet

Legg inn av Ninefive » 23 jun 2006, 13:12

Jeg hadde noe tilsvarende på min forrige 2001 mod 9-5 Estate 2,0t SE. Plutselig kunne bilen nekte å starte, starteren slo ikke inn, det kom heller ikke lyd i fra startrelé heller, men strøm var det i massevis. Bilen startet etter at jeg hadde vridd flere ganger på tenningsnøkkelen.

Først konkluderte man med at det var elektronikkfeil i eller ved tenningslåsen, var visst et kjent problem. Denne ble skiftet uten kostnad for meg, men problemet fortsatte. Deretter hadde man visstnok fått en servicebulletin fra SAAB i Sverige som konkluderte med at på noen serier var strømkabelen til startmotoren for dårlig trukket til. Dette ble utbedret og bilen funka bra etter det.

Dette var faktisk det eneste problemet jeg hadde med den bilen de 100 000 km jeg kjørte den før jeg bytta den inn.

Kjøpte helt ny 9-5 i fjor og håper å ikke oppleve det samme med den, for det var skikkelig irriterende.
Mvh
N1447 Ninefive

-05 9-5 Vector Sport Estate

Svar