nm? hvor mye
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 3
- Registrert: 24 jun 2006, 19:32
nm? hvor mye
hei jeg har en saab 9000 2,0L 16v 1991mod, jeg veit den har 130hk men hvor mange nm er det i den slappe motoren.
noen som har testa 0-100km/t
vil jeg merke noe om jeg fjerner katten??
takker for alle svar
noen som har testa 0-100km/t
vil jeg merke noe om jeg fjerner katten??
takker for alle svar
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: nm? hvor mye
Har du fjerna hunden allerede??maattss106 skrev: vil jeg merke noe om jeg fjerner katten??
takker for alle svar


Måtte bare... Kan godt hende at du merker litt forskjell hvis du tar bort katalysatoren, men til å begynne med kan du jo sjekke at motoren er i stand, at plugger og filter er fine, kanskje bensinfilteret er modent for skifting.. ville prøvd med et sportluftfilter, og dersom du har noen gamle morkne vakuumslanger ville jeg bytta dem òg...
I følge Haynes boka har B202i mellom 170 og 177Nm, står ikke spesifisert for din årsmodell, men med nytt luftfilter og kanskje litt friere eksos kan det jo være at du kan øke det litt

Å kjøre uten kat. er jo ikke lov, men å kjøre med sporteksos er lov... er jo en del motstand i pottene også...

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
-
- Innlegg: 3
- Registrert: 24 jun 2006, 19:32
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1588
- Registrert: 04 des 2005, 17:17
- Medlemsnummer: N719
- Navn: Mats
- Bil: 9-3
- Sted: Bergen
bensinfilteret sitter vel litt foran høyre bakhjul ellar noe såntmaattss106 skrev:heh ja katten vant..![]()
vil det bråke no mere vis jeg fjerner den?
hvor sitter bensinfilteret? i taken, eller et annet lurt sted?

Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Stemmer det, i forkant av bensintanken. Ta ut sikringen til bensinpumpen og tørrkjør systemet før bytte så slipper du å få bensin utover hele deg. Men det er vel luftfilteret som må oppgraderes hvis du skal få mere ut av motoren. Åpent filter øker dreiemomentet endel.
Rake rør istedet for katalysator bråker ikke mere. Evt kan du kjøpe fremre potte til 9kt 87 modell på biltema for en 500 lapp. Den erstatter katalysatoren. Speedparts har rake rør til omtrent samme pris. Åpent filter og fjernet kat. kan gi oppimot 10 hester og 15 Nm ekstra på en 2,0i.
Kjørte ræva av en M3 og en S2 som lå og kappkjørte en gang da jeg hadde en 86 modell 9000i. Men sant og si så var det vel mest pga svingene.
Rake rør istedet for katalysator bråker ikke mere. Evt kan du kjøpe fremre potte til 9kt 87 modell på biltema for en 500 lapp. Den erstatter katalysatoren. Speedparts har rake rør til omtrent samme pris. Åpent filter og fjernet kat. kan gi oppimot 10 hester og 15 Nm ekstra på en 2,0i.
Kjørte ræva av en M3 og en S2 som lå og kappkjørte en gang da jeg hadde en 86 modell 9000i. Men sant og si så var det vel mest pga svingene.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
-
- Innlegg: 3
- Registrert: 24 jun 2006, 19:32
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Ja for M3 og S2 eier jo ikke veiegenskaper....Trond N47 skrev:
Kjørte ræva av en M3 og en S2 som lå og kappkjørte en gang da jeg hadde en 86 modell 9000i. Men sant og si så var det vel mest pga svingene.

M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
- Kongpetrus
- 2.0 bar
- Innlegg: 846
- Registrert: 20 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 300
- Navn: Petter Danielsen
- Bil: Viggen fakecab
- Sted: Oslo
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Når det gjelder fjerning av katalysator så har jeg et par personlige synspunkter.
For det første er det ikke lov, fordi katalysatoren sitter der av miljøhensyn. Miljøhensyn i bilsammenheng er noe vi som bilinteresserte bør følge opp. Sist jeg sjekka kosta bensinen 11,65, og den prisen (og andre priser vi er interessert i, og som settes med samme begrunnelse) bestemmes fra politisk hold.
Skal man trimme en bil, så koster det. Iallfall om man skal trimme en 2,0i. Racingkatalysator på den bilen koster langt mer enn det smaker, så jeg ville latt katalysatoren være urørt og kjøpt en bil som egner seg for trimming! Kjøper du en 9000 T16 kan du få mer hester ut av den ved å modde apc-boksen (se FAQ), enn om du hadde fjerna katalysatoren.
Som sagt så er dette min personlige mening, men jeg synes det er rart at ikke klubben har en kollektiv mening gitt fra sentralt hold om det å fjerne katalysator. Det virker jo som et utbredt "problem".
For det første er det ikke lov, fordi katalysatoren sitter der av miljøhensyn. Miljøhensyn i bilsammenheng er noe vi som bilinteresserte bør følge opp. Sist jeg sjekka kosta bensinen 11,65, og den prisen (og andre priser vi er interessert i, og som settes med samme begrunnelse) bestemmes fra politisk hold.
Skal man trimme en bil, så koster det. Iallfall om man skal trimme en 2,0i. Racingkatalysator på den bilen koster langt mer enn det smaker, så jeg ville latt katalysatoren være urørt og kjøpt en bil som egner seg for trimming! Kjøper du en 9000 T16 kan du få mer hester ut av den ved å modde apc-boksen (se FAQ), enn om du hadde fjerna katalysatoren.
Som sagt så er dette min personlige mening, men jeg synes det er rart at ikke klubben har en kollektiv mening gitt fra sentralt hold om det å fjerne katalysator. Det virker jo som et utbredt "problem".
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan