Kjøpe og 900 cab?
Moderator: Moderatorer
Kjøpe og 900 cab?
Har en 89 mod 900 turbo cab (automat) på hånda og lurer på hva jeg bør gi for den. Er i grei stand (bra lakk og minimalt med rust, "ny" kalesje (2-3 år), greit interiør men ikke strøkent. Har gått ca 145000 (usikker på om det er miles eller kilometer men skal sjekke dette). Følger med en delebil (ikke cab) med samme motor, manuell (med pedaler +++ for ombygging) og automat girkasse, og ellers en god del. Er dette en grei bil??? Hva bør jeg være obs på? All info/syspunker er bra! 

-
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Se under teppene, ta opp terskel-lista og kontroller bunnen i bilen. Har det stått vann i bilen, er det ofte rust der. Ellers rust i alle de "vanlige" plassene, men også andre steder pga taket. Sjekk godt!
Er det oljeflekk i teppet på pass siden er hydraulikken lekk, eller har vært. Noe dritt å få bort. Min har flekk, men taket funker og da får den bare være der. Men akk så irriterende....
Taket blir fort slitt i bretter og på et par flekker på sidene bak, er det slik er det eldre en to-tre år.
Ellers er alle deler "under vinduene" likt som på andre og900, så det er jo greit.
Men pris...? Umulig å si uten å ha sett noe selv. Strøkne eksemplarer forlanges det jo over 150' kr for, mens mindre bra har vel faktisk vært under 50'kr om jeg minnes rett.
Er det oljeflekk i teppet på pass siden er hydraulikken lekk, eller har vært. Noe dritt å få bort. Min har flekk, men taket funker og da får den bare være der. Men akk så irriterende....
Taket blir fort slitt i bretter og på et par flekker på sidene bak, er det slik er det eldre en to-tre år.
Ellers er alle deler "under vinduene" likt som på andre og900, så det er jo greit.
Men pris...? Umulig å si uten å ha sett noe selv. Strøkne eksemplarer forlanges det jo over 150' kr for, mens mindre bra har vel faktisk vært under 50'kr om jeg minnes rett.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
Re: Kjøpe og 900 cab?
Jepp! veldig grei bil! Jeg har selv en 90-modell, og den funker upåklagelig. Klart det er noe småtteri som må byttes iblant, men jeg er så heldig at jeg har mulighet til å la bilen stå hele vintern, slik at jeg slipper billig unna med vedlikeholdet:) Jeg har sagt at jeg kan selge min, til en fornuftig pris(som JEG er fornøyd med, hehe), send meg en pm hvis du vil ha mere info:)mk2_1300 skrev:Har en 89 mod 900 turbo cab (automat) på hånda og lurer på hva jeg bør gi for den. Er i grei stand (bra lakk og minimalt med rust, "ny" kalesje (2-3 år), greit interiør men ikke strøkent. Har gått ca 145000 (usikker på om det er miles eller kilometer men skal sjekke dette). Følger med en delebil (ikke cab) med samme motor, manuell (med pedaler +++ for ombygging) og automat girkasse, og ellers en god del. Er dette en grei bil??? Hva bør jeg være obs på? All info/syspunker er bra!
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
Eneste jeg vet om feil på bilen er bulk i dør på sjåførside (etter noen lettet den for 4 felger og slapp bilen rett ned på bakken), og at tenningen må justeres. Taket og lakken ser veldig bra ut (med unntak av førerdør). Har startet den og hører en liten "tikke/banke" lyd fra toppen, mulig det er ventiltikking eller tenningsbank. Skal få justert tenningen og se om den forsvinner. Tenkte også på å bytte plugger, ta oljeskift osv, men må først bestemme meg for om jeg skal ha bilen. Men får jo med delemotor om den fortsatt er der.
Bilen har forøvrig stått i ett år med defekt girkasse. Det lukter fukt/mugg i bagasjerom, men det kan komme av ei presenning som var pakket dit. Han har nå byttet girassen og fått igang bilen igjen.
Kan ta et par bilder å legge ut.
Og jeg gir godt under 50k for bilen!
Bilen har forøvrig stått i ett år med defekt girkasse. Det lukter fukt/mugg i bagasjerom, men det kan komme av ei presenning som var pakket dit. Han har nå byttet girassen og fått igang bilen igjen.
Kan ta et par bilder å legge ut.

Og jeg gir godt under 50k for bilen!

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Under 50 papp er billig, men det koster mye å sette en stygg bil i perfekt stand! Så hvis det er målet, bør du sette opp et lite budsjett, og kanskje det lønner seg bedre å kjøpe en som i utgangspunktet er fin!
I Sverige får du en fiiiin og900 cab til 70- 80000 SEK. Koster litt under 50 å importere. En LTT er litt billigere å ta inn, og bygges LETT om til FTT. Da er du oppe i ca 100-120000 NOK. Er kanskje like billig som å restaurere en stygg en, men kommer jo an på hvor mye du gjør selv osv osv
EDIT: Her er avgiftskalkulator for å regne ut importavgift på brukt bil:
http://www.tyskland.org/importavgifter.htm
I Sverige får du en fiiiin og900 cab til 70- 80000 SEK. Koster litt under 50 å importere. En LTT er litt billigere å ta inn, og bygges LETT om til FTT. Da er du oppe i ca 100-120000 NOK. Er kanskje like billig som å restaurere en stygg en, men kommer jo an på hvor mye du gjør selv osv osv
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
mk2_1300 skrev:Passe alt av deler rett over fra coupe til cab?
Bortsett fra at cab har blant annet baklykter som 900 sedan, så litt småting vil det være som ikke passer. Men som Børre sier, det meste passerBørre N17 skrev:Ellers er alle deler "under vinduene" likt som på andre og900, så det er jo greit.

- Kristian N70
- MAX BOOST
- Sted: oslo
- Kontakt:
- Henrik N449
- Overload!!!
- Sted: Drammen
du vil bare ha den selv duuuuu...!Ingvar N629 skrev:Under 50 papp er billig, men det koster mye å sette en stygg bil i perfekt stand! Så hvis det er målet, bør du sette opp et lite budsjett, og kanskje det lønner seg bedre å kjøpe en som i utgangspunktet er fin!

Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei