Girene forsvinner!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Girene forsvinner!

Legg inn av Pasient N657 » 16 jul 2006, 16:10

Ok, problemet er at girene forsvinner. Altså, jeg finner ikke første og andre noen ganger, og når jeg setter bilen i "5", så havner den i tredje. Revers er en tapt sak.

Girkassa har vært bytta, men han som bytta den fikk ikke til å lufte clutchen på riktig måte. Så clutchen har nesten ikke vandring. Kan dette ha noe med saken å gjøre?

Bilen er foresten en 87 Saab 9000.

Kan det være giroverføringen som er rar? Eller vil dette problemet la seg løse av å lufte clutchen ordentlig?

Takker for alle svar!
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 16 jul 2006, 17:36

Sjekk giroverføringa, jeg mener det sitter en gummisak imellom der på 9000 som har en tendens til å løsne. Noen som vet med sikkerhet?
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 16 jul 2006, 18:48

Hvis kassa er byttet så er det mulig giroverføringa må justeres.

Løft på girmansjetten så ser man et hull ved siden av girstanga, i det hullet skal man sette inn et 4mm bor mens bilen står i revers (eller var det 5'te gir?... det ser man). Hvis det ikke går så løsner man klemma på giroverføringa (i motorrommet) og justerer girstanga til borret går inn, når det er gjort låser man klemma igjen.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Legg inn av Pasient N657 » 17 jul 2006, 07:50

Får håpe det var 5 gir. Revers er nemlig en tapt sak. Den vil rett og slett IKKE i revers..
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
ØyvindØ
Innlegg: 23
Registrert: 07 feb 2004, 01:00
Sted: Birkeland

Legg inn av ØyvindØ » 17 jul 2006, 17:05

Børre N17 skrev:Sjekk giroverføringa, jeg mener det sitter en gummisak imellom der på 9000 som har en tendens til å løsne. Noen som vet med sikkerhet?
den gummikoblinga som du nevner her har en tendens til å ryke, eller gummien slipper fra stålet som er skrudd i giroverføringa. Bilen kan da bli vanskelig å få i gir, og får du den i gir kan du bevege girstanga langt til sidene, den fjærer liksom
Turbo e tingen...

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Legg inn av Pasient N657 » 18 jul 2006, 09:27

Er det noen som har bildet av den gummipakninga? For jeg har ikke så _altfor_ mye peiling på hva jeg gjør når det kommer til gir å sånt. Hadde vært kjekt å vite hva jeg skal gå etter :)
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Legg inn av Pasient N657 » 18 jul 2006, 14:42

Jeg er stolt over meg selv! :)

Etter litt knoting så var det bare en klemme som måtte strammes for å få girene til å funke. Nå går den lekende lett i alle gir, spesielt revers :D

Takk for hjelp alle :)
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
Viggen-51
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: 51
Bil: 9-3 Viggen Cab.
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Bra!

Legg inn av Viggen-51 » 19 jul 2006, 10:31

Pasienten leget seg selv, med andre ord... :lol:
Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)

Svar