Hei alle sammen. Jeg er ny på forumet her og har et par spørsmål, som jeg håper noen av dere kan hjelpe meg med
Jeg har et strøkent eksemplar av en 97 mod saab 900 på hånd, som jeg kanskje kjøper/får. Men det er ikke turbo på den .... går det an å ettermontere turbo, det er 2liters motor.. og isåfall, hva vil dette koste?
Og hvordan vil dette påvirke serviser osv?
Turbo til 900 97 mod?
Moderator: Moderatorer
- Magnus N848
- 1.2 bar
- Innlegg: 284
- Registrert: 10 aug 2006, 21:38
- Bil: 09 9-3 Aero XWD Hirsch
- Sted: Narvik
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Jeg rotet litt rundt på forumet med den flotte "søkfunksjonen" (den virker, jeg lover ) og fant følgende til deg:
http://www.saabturboclub.net/Forum/viewtopic.php?t=9630
http://www.saabturboclub.net/Forum/viewtopic.php?t=3350
Men jeg vet ikke om det var noe godt svar. Tror nok d beste er å kjøpe seg en delebil, om du absolutt skal ha turbo i den bilen. Og da er det kanskje like greit å kjøpe deg en med turbo?
http://www.saabturboclub.net/Forum/viewtopic.php?t=9630
http://www.saabturboclub.net/Forum/viewtopic.php?t=3350
Men jeg vet ikke om det var noe godt svar. Tror nok d beste er å kjøpe seg en delebil, om du absolutt skal ha turbo i den bilen. Og da er det kanskje like greit å kjøpe deg en med turbo?
- Magnus N848
- 1.2 bar
- Innlegg: 284
- Registrert: 10 aug 2006, 21:38
- Bil: 09 9-3 Aero XWD Hirsch
- Sted: Narvik
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det er ikke bare å montere turbo. Du må bytte stempler, kammer, all elektronikk inkl ledningsnett, montere intercooler, oljekjøler (eller er det oljekjøler på ng900i?), hovedinstrument+ +. Det billigste og iallfall enkleste er å bytte hele stasen, inkl ledningsnett og styringsboks. Kjøp en donorbil fra Sverige, det blir billigst. Den eneste avgiften du må betale for den er moms, og så må du ha papirer fra Saab og vise den for biltilsynet. Siden det er en -97 mod må du ut med litt avgift for effektøkninga når du registrerer. Donorbil fra Sverige finner du f eks på http://www.blocket.se.
Uansett er det MYE jobb å få turbo i en ng900, melder du deg inn i klubben kan du lese prosjekttråden til Lars E som har bygd om en ng900i til turbo.
Det aller enkleste og billigste hvis du vil ha turbo er uansett å kjøpe en annen bil, med turbo.
Uansett er det MYE jobb å få turbo i en ng900, melder du deg inn i klubben kan du lese prosjekttråden til Lars E som har bygd om en ng900i til turbo.
Det aller enkleste og billigste hvis du vil ha turbo er uansett å kjøpe en annen bil, med turbo.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- ole anders
- 0.7 bar
- Innlegg: 118
- Registrert: 02 des 2003, 01:00
- Sted: Hønefoss
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Dårlig blir du vel først når du vender nesa hjem, og ser på de NORSKE priseneole anders skrev:Blir dårlig av å se på de sveske prisene 105000 får en 9.5 aero !
Jeg og Lars har bestemt oss for at vi skal flytte til Sverige engang vi, og finne oss noen bra blondiner
Ontopic: Mulig du er en villmann og vil gjøre det dyrt og med mye jobb. Men tror nok jeg ville kjøpt en donorbil som vanlig..
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Magnus N848
- 1.2 bar
- Innlegg: 284
- Registrert: 10 aug 2006, 21:38
- Bil: 09 9-3 Aero XWD Hirsch
- Sted: Narvik