Tikkelyd fra motor
Moderator: Moderatorer
- 9-5 aero
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 65
- Registrert: 17 aug 2006, 09:57
- Medlemsnummer: N980
- Navn: Jens Arild Rånes
- Bil: MY08 Saab 9-3 sc tid
- Sted: Saltdal
Tikkelyd fra motor
Heisann! Har fått en tikkelyd i motor på min 9-5, høres ut som ventil løfterne men har snakket med saabverksted og de sier det er lite sansynlig. Har lest at noen er plaget med magnetventilen på 900 og 9000. Noen som har tips?
Hilsen bekymret 
- Joachim N370
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
- Mats Erik Aasegg
- 1.2 bar

- Innlegg: 257
- Registrert: 13 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 007
- Bil: 2013 Xc70 D4 Awd, 1991 Mb 250d
- Sted: sprova
tikking
Hvordan er det med serviceheftet?Oljeskift???Hvis du har et oil-sludge problem så kan det være rassling fra kjeden?
Men det er vel ikke akkurat rein tikkelyd..... hydrauliske ventilløftere da?Etterfyll olje
Men det er vel ikke akkurat rein tikkelyd..... hydrauliske ventilløftere da?Etterfyll olje
2016 Volvo Xc90 D5 Inscription
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Kjederasling kan være et varsel om nært forestående død.
Jeg ville fått dette sjekket på et saabverksted med en eneste gang, og aller helst i går.
Om det bare er tikking, og den går vekk når du fyller olje, så skal du være glad.
Jeg ville fått dette sjekket på et saabverksted med en eneste gang, og aller helst i går.
Om det bare er tikking, og den går vekk når du fyller olje, så skal du være glad.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Sist jeg så etter het det hydrauliske ventiltrykkere
Løfteren er vel ventilfjæra, og den er ikke hydraulisk såvidt jeg kan se. Hvis du kjører med gammel eller lite olje kan ventiltrykkerne gi fra seg litt tikkelyd. Med gammel olje menes olje som har gått lengre enn 15-30' km alt etter hvordan du kjører. Oljen BØR byttes hver 10' km på en 9-5, men gjerne oftere.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
De motorene har ikke akkurat bra oljetrykk på lavt turtall...9-5 aero skrev:Takk for mange fine svarFant ut av problemet, var nok lite olje som forårsaket lyden ja. Kjørte 2 dager etter etterfyllinga før det ga seg, måtte holde motoren på rundt 3000 o/min i over 1 min før det ga seg
Kanskje den ikke liker for mye pådrag
Pådrag er akkurat det motoren trenger, motorer og muskler er ganske like.
Regelmessig mosjon gjør underverker, og fjerner slagg og avleiringer.
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Prøv å vask sensorane med fks. spylarveskekonsentrat. Det kan være et det er skit på sensorane som gjer at dei gir feilmelding. Ellers kan då det være andre ting som fks. kabelbrudd, eller rett og slett feil på ein sensor. Men prøv grundig vask av sensorane fysst.9-5 aero skrev:Har vært mye plaga med park sensor failure i det siste. Noen som har fådd kjennskap til det?
