Og over på noe annet, noen anbefaliger på ting jeg bør gjøre med en girkasse sånn før jeg setter den sammen?
Motorrenovering :D
Moderator: Moderatorer
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Motorrenovering :D
Tenkte å ta en kjapp liten motorrenovering en gang i fremtiden. Skal ha ut motoren da jeg skal bytte girkasse og tenkte at det kansje var like greit å gjøre litt andre småting også når jeg først har den ute. Spørsmålet er vel egentlig hva.. Blokka har gått +-270 000. Vet ikke helt hvor flink tidligere eier har vert med oljeskift
Og toppen har snurra usle 130 000
Er det noe dere anbefaler at jeg gjør når jeg allikevel har motoren ute? som Bytte stempelringer osv? Har ikke så mye peiling på det som er inni blokka akkurat
Og over på noe annet, noen anbefaliger på ting jeg bør gjøre med en girkasse sånn før jeg setter den sammen?
Og over på noe annet, noen anbefaliger på ting jeg bør gjøre med en girkasse sånn før jeg setter den sammen?
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
eeh.. når du først piller den i fra hverandre, så bytter du følgende..
rammelager, rådelager, axial lager, stempelringer, også tar du å bytter hele "camkjedesettet"(trenger egentlig ikke bytte #2 og #7, bare hvis de er slitte) Hvis du bytter ringene, så må du ta en GOD titt på stempelene etter sprekker.. fant en del sprekker i mine
mellom stempelringene. Da må disse byttes og blokka eventuellt borres, hvis det viser seg at veggene er ovale(må ikke, men er lurt)..
rammelager, rådelager, axial lager, stempelringer, også tar du å bytter hele "camkjedesettet"(trenger egentlig ikke bytte #2 og #7, bare hvis de er slitte) Hvis du bytter ringene, så må du ta en GOD titt på stempelene etter sprekker.. fant en del sprekker i mine
Sist redigert av Pål N526 den 12 sep 2006, 11:41, redigert 1 gang totalt.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Kjetiln122
- 1,5 bar

- Innlegg: 440
- Registrert: 27 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N122
- Navn: Kjetil Finstad
- Bil: Saab CX, 99, 900, 900, 9-3
- Sted: Ås
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Bytt det som datapaal sier, samt at jeg ville vurdere å bytte stempler event borra blokka.... Hør med ett lokalt motorfirma event mål stempler-syl om det er ovalt\tønneforma....
Ellers så ville jeg oxo ha bytta ventiltetningene som det ble nevnt her samt å sjekka klaringa på oljepumpa osv... Og det hadde ikke vært feil å syrevaska blokka for å få ut all koks ol som kan ligge i kanaler osv...
Ellers så ville jeg oxo ha bytta ventiltetningene som det ble nevnt her samt å sjekka klaringa på oljepumpa osv... Og det hadde ikke vært feil å syrevaska blokka for å få ut all koks ol som kan ligge i kanaler osv...