Krawler skrev:Saab900STCR skrev:Det sitter både luftmengdemåler och map-sensor på den.
Hæ, begge deler? Hva er grunnen til det?
Viss du sitter som producent av en ting, så vill du att den tingen ska vara så felfri som mulig, du vill också sickre dig att den inte går i stycker slik att du må reparera den utan att få betalt för det.
Om vi bortser från det som i mina ögon är felkonstruktioner och fel placeringar av diverse komponenter i dessa bilar, så är det en måte att ytterligare försäkra sig om att ting fungerar.
lmm forteller T7 hur mycket luft som kommer in i motorn, det gör också map-sensorn.
lmm sitter direkt efter luftfiltret FÖRE turbon, slangen till map-sensorn sitter på insuget EFTER både turbo och gas-spjäll.
Det betyder att T7 redan här kan kontrollera att det tex. inte läcker någonstans.
Sen kontrollerar T7 också att förbränningen sker som den ska genom att mäta joniseringen över pluggarna via DI'n, att förbränningen är rätt kontrolleras också av lambda-måler.
Kontroll och dubbel kontroll alltså.
Man kan lätt checka det genom att lossa downpipe från turbo så att det läcker lite exos där, man får check engine efter bara några hundra meter och bilen går i "limp home" modus.
Det finns säkert flera orsaker till att det är konstruerat som det är men det törs inte jag uttala mig om.
Kanske Tommy har lust att utveckla det vidare, jag har helt enkelt inte kunskap till att göra det.
Mvh