Hvor får jeg tak i? (dump på 9-5)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Hvor får jeg tak i? (dump på 9-5)

Legg inn av Terra N837 » 15 sep 2006, 12:56

Hei! 8)
Jeg har akkurat kjøpt meg en Saab 9-5 estate 2001, 2.0t
Hvor finner jeg en rå dumpeventil som blåser sanden av bakken når den dumper??
Er det noen som har peiling?

Endret topicen din litt. Det lønner seg å skrive hva innlegget handler om, er oftest lettere å få svar da. ///Rune N35

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 15 sep 2006, 13:03

Det kan du inte ha på den bilen.
Det sitter både luftmengdemåler och map-sensor på den.
Det betyder att du får check engine och bilen går över i "limp home" modus om du sätter dit nått annat än en resirkulerande dump!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 15 sep 2006, 14:04

Greia er at T5 kun har map sensor, og da går det fint å bruke åpen dump.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 15 sep 2006, 15:04

T5 rules! :D
Ingen problemer med åpen dump på T5 motorer, men det blir jo bra lyd med en resirkulerende også, dersom man bytter til åpent sportluftfilter. Vet at Anders ikke liker sånne filter, men det gir ønsket lydeffekt... :wink:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 15 sep 2006, 17:48

Gunnar N326 skrev:T5 rules! :D
Ingen problemer med åpen dump på T5 motorer, men det blir jo bra lyd med en resirkulerende også, dersom man bytter til åpent sportluftfilter. Vet at Anders ikke liker sånne filter, men det gir ønsket lydeffekt... :wink:
Trots att jag inte liker dem filtren, så har jag ett på min bil...
Men det måste vedlikeholdes!
T5 har map( manifoil absolute pressure )sensor och beräknar hur mycket luft som går in i motorn beroende på trycket eller vacumet i insugsmanifoilen.
T7 däremot har i tillägg luft masse måler och kan på det sättet kontrolera om motorn får rätt mängd luft, om man då släpper ut luft som lmm har räknat med så känner T7 av det i förbränningen genom DI och den talar om att nått är fel.
Vilket ger check engine och limp home.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Legg inn av Terra N837 » 16 sep 2006, 08:36

Saab900STCR skrev:Det kan du inte ha på den bilen.
Det sitter både luftmengdemåler och map-sensor på den.
Det betyder att du får check engine och bilen går över i "limp home" modus om du sätter dit nått annat än en resirkulerande dump!

Mvh
Men vil en resirkulerbar dumpeventil lage noe lyd?
Har aldri hatt bil med turbo før :evil:

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 16 sep 2006, 10:16

Den vill laga noe lyd om du monterar ett åpent sportsluftfilter.
Men jag hade aldrig montert ett sånt filter på en bil med lmm!

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 16 sep 2006, 13:11

Saab900STCR skrev:Den vill laga noe lyd om du monterar ett åpent sportsluftfilter.
Men jag hade aldrig montert ett sånt filter på en bil med lmm!

Mvh Anders
Hva er grunnen til det Anders?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 16 sep 2006, 14:28

kevin86 skrev:
Saab900STCR skrev:Den vill laga noe lyd om du monterar ett åpent sportsluftfilter.
Men jag hade aldrig montert ett sånt filter på en bil med lmm!

Mvh Anders
Hva er grunnen til det Anders?
Dette kan du lese side opp og ned om. Bare søk på forumet. Men det er i grove trekk slik Daniel sier :)

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 16 sep 2006, 16:48

Som gutta skriver ovanför. :)
Den som vet hur en lmm jobbar förstår varför det inte är bra att det kommer olja på den!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
KarsteN536
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 673
Registrert: 13 aug 2005, 01:00
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av KarsteN536 » 16 sep 2006, 17:13

Min Forge Dump på T7 lager bittelitt lyd hvis du hører godt etter. Hvertfall mer enn det som er originalt. Jeg har innsatsfilter.

Den lyden som kommer fra bilen kommer fra Remus-satsen

Krawler
Innlegg: 20
Registrert: 01 sep 2005, 20:49
Sted: Oslo

Legg inn av Krawler » 16 sep 2006, 19:21

Saab900STCR skrev:Det sitter både luftmengdemåler och map-sensor på den.
Hæ, begge deler? Hva er grunnen til det?

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 16 sep 2006, 23:15

Saab NIFEM er en familiebil :!: :!: Ikke en sportsbil eller Lexus Supra, Ser bare ikke poenget med sånn lyd i den typen bil! :evil:

Brukeravatar
Eirik N310
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 577
Registrert: 28 mar 2004, 01:00
Sted: Lørenskog

Legg inn av Eirik N310 » 16 sep 2006, 23:37

Besvarte det spørsmålet til trådstarter a? Tipper ikke alle er like hypp på å høre meningene dine ;-)
Eirik N310 |

'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d.. :|
x '84 Saab 99GL Five Speed

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 17 sep 2006, 03:05

Krawler skrev:
Saab900STCR skrev:Det sitter både luftmengdemåler och map-sensor på den.
Hæ, begge deler? Hva er grunnen til det?
Viss du sitter som producent av en ting, så vill du att den tingen ska vara så felfri som mulig, du vill också sickre dig att den inte går i stycker slik att du må reparera den utan att få betalt för det.
Om vi bortser från det som i mina ögon är felkonstruktioner och fel placeringar av diverse komponenter i dessa bilar, så är det en måte att ytterligare försäkra sig om att ting fungerar.
lmm forteller T7 hur mycket luft som kommer in i motorn, det gör också map-sensorn.
lmm sitter direkt efter luftfiltret FÖRE turbon, slangen till map-sensorn sitter på insuget EFTER både turbo och gas-spjäll.
Det betyder att T7 redan här kan kontrollera att det tex. inte läcker någonstans.
Sen kontrollerar T7 också att förbränningen sker som den ska genom att mäta joniseringen över pluggarna via DI'n, att förbränningen är rätt kontrolleras också av lambda-måler.
Kontroll och dubbel kontroll alltså.
Man kan lätt checka det genom att lossa downpipe från turbo så att det läcker lite exos där, man får check engine efter bara några hundra meter och bilen går i "limp home" modus.
Det finns säkert flera orsaker till att det är konstruerat som det är men det törs inte jag uttala mig om.
Kanske Tommy har lust att utveckla det vidare, jag har helt enkelt inte kunskap till att göra det.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar