går bilen dårligere eller er det innbilning? open air kit

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

går bilen dårligere eller er det innbilning? open air kit

Legg inn av Edward N812 » 18 okt 2006, 20:38

monterte open air kit som jeg kjøpte fra speedparts på min 93 mod 9000 2.3 turbo. har fått et inntrykk av at den går godt merkbart dårligere, men kan det stemme? hva kunne det i så fall være? har original avlastningsventil, og vi dro ut vakumslangen som går fra innsuget og inn i den, for å oppnå den kvitre/blafrelyden jeg er så fan av.

kan prøve å forklare så godt jeg kan på "hvordan" han går: effektkurva ser ut til å flate ut veldig tidlig, og når den først begynner å flate ut så sitter jeg igjen med en følelse av at nå fikk jeg ikke den effekten jeg skulle ha fått. dette merkes best i høy hastighet.

som sagt er sjansen stor for at dette bare er innbilning, da jeg ikke har hatt bilen særlig lenge og fått tid til å bli kjent med den

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Legg inn av Peter » 18 okt 2006, 20:46

Sjønte ikke helt hva du mente med den vakum slangen, men har du prøvd å sette den tilbake der den skal sitte og sett om den går noe anderledes da?
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 18 okt 2006, 21:08

ja, jeg prøvde det i dag, og merka ingen umiddelbar forskjell, og ikke etterhvert heller.

denne slangen jeg snakker om blei jeg i hvertfall fortalt var en vakumslange, og stikker ut av avlastningsventilen rett mot meg når jeg står over motorrommet. det har et t-stykke hvor en del ser ut til å gå til innsuget et sted, mens den andre slangen fortsetter et sted jeg ikek ser hvor går. jeg glemte å si at jeg tetta den igjen og ikke bare lot den ligge åpen etter jeg dro den ut av ventilen. har forresten blitt tipsa om at det kan være luftlekkasje, men alt ser tett og tight ut. kanskje det heller veldig mye mot at dette bare er innbilning?

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 18 okt 2006, 21:57

Den lyden du får av å dra løs den vakumslangen er nok ikke så bra for turboen din...
9³ TurboX

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 18 okt 2006, 22:12

Om jeg forstår riktig, er ikke den lyden bra nei.

Når du drar ut den ledningen, åpner ikke AV'en når den skal. Derfor slår lufta tilbake i mot turbinen når du slipper gassen. Det har blitt skrevet litt om dette tidligere, og det skal ikke være heldig for turboen. Tror lagrene slites raskere.

(Rett gjerne på dette, om det er noe feil! :))

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 19 okt 2006, 09:17

ja dette har jeg også hørt.. men har hørt at det ikke skal være sååå farlig. men kan det ligge noe i det kanskje? at jeg mister turbotrykk ved giring fordi lufta slår tilbake i turboen så den stopper litt opp?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 19 okt 2006, 10:34

candikid skrev:ja dette har jeg også hørt.. men har hørt at det ikke skal være sååå farlig. men kan det ligge noe i det kanskje? at jeg mister turbotrykk ved giring fordi lufta slår tilbake i turboen så den stopper litt opp?
Det finnes en FAQ om dette. Kort fortalt så vil det bli et veldig høyt trykk mellom turbo og gasspjell når du slipper gassen, trykket vil finne veien ut gjennom kompressorhuset den gale veien, for så å bygges opp igjen osv. Det er lyden du hører. Sier seg vel selv at dette ikke er bra. Med resirkulerende AV vil luftstrømmen gå i et kretsløp som holder turboaggregatet i gang, og derfor vil du få raskere respons med vakumslangen tilkobla.

Sett den på igjen, du.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6953
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 19 okt 2006, 14:37

Bare så du vet det, etter en test jeg så på nettet så gir open air-filter 10% effektøkning heter det seg..
MEN
Det er bare halve sannheten, for effekten kan også gå NED 10%.. fant en repportasje om det i ett gammelt gatebil-blad.
Filter fra K&N var spesielt god på å ta 10% effekt ca..
Så det så^^
- Resultatet vil variere fra bil til bil btw..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 19 okt 2006, 15:51

Gratulerer.... :lol:
Du har altså klart å fucke opp motoren din ved å dra ut en slange som du tror er en vakuumslange.. :roll:
Syns du virkelig at det høres rart ut at ting kan bli ødelagt av at folk driver å trekker ut slanger som dem ikke vet hva gjør??? Tipper at trykkbølgen som ventilen skal slippe ut i stedet har har gitt deg en lekkasje et sted mellom turboen og innsugmanifoilden. Gå over ALLE slanger med startgass, små doser. Dersom motoren ruser opp så har du en lekkasje på det stedet der du sprayet.
En ting til: Dersom du monterte"open air kit", så ville du fått helt grei lyd allikavel, lyden slipper ut gjennom filteret! :lol:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Legg inn av heinrich » 19 okt 2006, 20:52

ParADigM N558 skrev:Bare så du vet det, etter en test jeg så på nettet så gir open air-filter 10% effektøkning heter det seg..
MEN
Det er bare halve sannheten, for effekten kan også gå NED 10%.. fant en repportasje om det i ett gammelt gatebil-blad.
Filter fra K&N var spesielt god på å ta 10% effekt ca..
Så det så^^
- Resultatet vil variere fra bil til bil btw..

Det har vel også mye med hvordan man monterer det? Altså, passe på så det ikke trekker varmluft, for da vil jo motoren såklart gå dårligere (mindre oksygen i varm luft, noe sånt ihvertfall). Med åpent filter må man passe på så det får friskluft.
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 19 okt 2006, 20:59

Menne hvis det faktisk skal gi 10% . Hva med en motor som har feks 1000hk , får den plutselig 100hk til da? :P
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 19 okt 2006, 21:04

TurboLars N383 skrev:Menne hvis det faktisk skal gi 10% . Hva med en motor som har feks 1000hk , får den plutselig 100hk til da? :P
Så klart! Åpent filter is tha shit!! Særlig i tøffe farger!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 19 okt 2006, 21:37

Gunnar N326 skrev:Gratulerer.... :lol:
Du har altså klart å fucke opp motoren din ved å dra ut en slange som du tror er en vakuumslange.. :roll:
Syns du virkelig at det høres rart ut at ting kan bli ødelagt av at folk driver å trekker ut slanger som dem ikke vet hva gjør???
høyst usannsynlig, da flere av saab sine turbomodeller (bl.a. min) ble levert uten noe som helst form for avlastningsventil i det hele tatt.

Denne lyden er også helt vanlig om du har for stram dumpventil, så ikke alt slipper ut, i tillegg til at ventilen selv vil "blafre" litt.

Jeg visste så klart hva denne slangen var for noe, og hva vi drev med før vi nappet den av ;)
Jeg vet også at turboen ikke tar spesielt skade av dette med mindre du sikter veldig langt fram i tid.
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
LOH171
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 153
Registrert: 19 okt 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av LOH171 » 19 okt 2006, 22:48

Ellers er det gjerne en god ide å sjekke akselerasjonstider før og etter komponentbytte?? :)
2005 9-5 Estate

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

oook

Legg inn av Edward N812 » 20 okt 2006, 13:53

ja takk for tips og det som er. må innrømme at det forsvinner litt, det inntrykket av at han gikk no særlig dårligere. måtte bare få det lufta, og se om det ble stort sett bare spekulasjoner til svar (noe det ble) eller om jeg fikk en stor bølge av kritikk fordi jeg gjorde noe galt som alle burde visst til å begynne med.

Svar