Hvorfor er Saab så fantastisk ?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Hvorfor er Saab så fantastisk ?

Legg inn av TurboLars N383 » 19 okt 2006, 23:33

Når jeg var 16 kjøpte jeg min første bil ,en 900turbo87 modell, jeg villle ha noe som ikke alle andre hadde , noe som gikk litt bra , var litt mer trafikksikkert enn en Fiesta og var billig i innkjøp. Selvom ikke noe av dette stemte :roll: , hehe .
Nå 3 år senere har jeg parkert Saaben for å fikse den opp og kjøre med den på søndager når jeg får 40årskrise. Kanskje lufte den på treff også . Det gleder jeg meg til !! Kjører fortiden rundt i vinterbilen min, den er ondvond å kjøre. Håper jeg kan få kjøpt en skikkelig bil til våren igjen ( les :Saab)
Etterhvert tok Saab interessen ganske greit av og er fortsatt økende , men noen ganger stiller jeg meg fryktelig tvilende.
Er for tiden litt vaklende når det gjelder Saab , hører så mye negativt både av folk som har hatt Saab og ikke har hatt Saab . Dette har fått meg til å tenke litt , hva er det som er så fantastisk med Saabene våre ?

Få fram noe positivt . Jeg mener , når alt virker så er det jo hærlig å kjøre ( kanskje ikke å fylle bensin da :shock: ) , men stort sett virker det jo aldri ? Det finnnes vel drøssevis av andre biler som har mindre feil , går jo feks ikke lenge mellom hver gang det er spørsmål om "hvorfor vil ikke Saaben min starte om morran , stoppet plutselig , SIDen min funker ikke , motoren min skjærte seg osv " , billigere i drift , sikrere i drift , billligere å eie , mer miljøvennlig , smartere , bedre bygget etc .
Er mange andre biler som sikkert er like sikre som en Saab ?

Positivt med nyere Saaber er at de ikke ruster som blant annet Mercedes , Fård , Bmw (som forøvrig har et ufortjent dårlig rykte som "kebabtralle" osv) , mens gamle Saaber må pelles ned ihvertfall annet hvert år for å sveises ny bil fra klinkene og ned .
Men en fungerende Saab som en helhet er helt fantastisk tror jeg og jeg snur meg alltid etter en Saab på gata .

En annen ting er hver gang jeg går ned i garasjen for å prøve å gjøre noe på 900en så tenker jeg på alle gangene den har sviktet meg , men allikevel så kunne jeg aldri funnet på å gjøre den noe vondt . Formene på 3dørs og900 er til å dø for , og noe av det vakreste jeg vet om innen bilverdenen !!?! Bil med sjel ?
Og ER en og900 virkelig så ekstremt bra på vinterføre :P ?

Så spørsmålene mine lyder som følger :er det bare Saab eiere som tror at Saab er verdens beste biler selvom de egentlig ikke er det ? Eller er det så bra biler som vi skal ha det til ? Eller er det meg det er noe galt med?
For all del så skal jeg ikke gi opp Saab selvom jeg har vurdert det bøttevis av ganger , trenger bare litt motivasjon :wink: !!!
Dette var bare noen kjappe tanker rundt Saab fra min side.
Håper på noen synspunkter fra virkelig hardcore Saab fans :D !!!

God kveld :butterflytwo:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Martin Aronsen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 29 jan 2006, 10:12
Medlemsnummer: N620
Sted: Moss

Legg inn av Martin Aronsen » 20 okt 2006, 01:22

Jeg kjører egentlig Saab av samme grunn som du nevte først. Jeg vil ha noe som ikke alle andre har, og noe som ikke er produsert i Japan.
Må si at jeg var bare noen hårstrå fra å kjøpe BMW e36, og Mercedes E190 før jeg fikk tilbud om å overta Saaben. Litt skeptisk i starten, da jeg hele tiden har sett på Saab som en gubbebil, på lik linje med Volvo V/XC70.

Saaben er også utrolig deilig å kjøre. Bruker gjerne masse tusenlapper i året i ekstra bensin, enn å sitte på en trekrakk i en Hyundai som frakter med fra Hammerfest til Oslo på en tank. Tilogmed baksetet er godt å sitte i (om det er en dverg som sitter foran deg).

Nå har ikke jeg noen erfaring med Saab, andre enn min. Faktisk ingen erfaring med andre biler heller. Så egentlig kan jeg ikke si så veldig mye om antall feil etc. Men det eneste jeg har gjort med min siden jeg fikk den, var å bytte bremsene foran, og nå står antageligvis bremsene bak for turen, evnt bare bremseskoene til håndbrekket. Men den har tross alt rullet 225.000 siden høsten 1999.

Eneste som jeg har lagt merke til, er at uorginale deler ikke finnes i like stort spekter som de japanske og tyske bilmerkene. Orginale deler er også litt vel dyrt.

Motorene skal vel også holde lenge, så sant du har service regelmessig. Men uten tilsyn så ryker en hvilken som helst motor.

Jeg har hvertfall ingen planer om å bytte til et annet merke i løpet av de neste årene.
Saab har også et litt rikmannspreg over seg. Fattiglusene kjører Volvo, vi kjører Saab.


Samtlige Saab-modeller, med unntak av '97 900, har nesten full score hos EuroNcap sine tester.
Martin, N620

'00 Saab 9-3 2.0L SE

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 20 okt 2006, 08:50

m4rtin skrev:Samtlige Saab-modeller, med unntak av '97 900, har nesten full score hos EuroNcap sine tester.
'96-'98 900 fikk vel bra score, derimot '94-'95 900 var det vel verre med. Den diskusjonen kan vi jo ta en annen gang. :P

Jeg fikk Saab-interressen inn med morsmelka :lol: Vi har alltid hatt minst 1 Saab på gårdsplassen.

Når jeg overtok 9000, rundet den 200k km samme uka. 15k km senere byttet vi bremseskiver og klosser, skivene var orginalskivene som hadde levd helt siden bilen ble "født". Eneste feilen på bilen var da mamma og pappa kjøpte den, da hadde den gått 50k km og hadde 2 år på nakken. Verkstedet hadde byttet clutch, men det vibrerte i hele bilen under kjøring. Etter dette er det kun slitedeler som er byttet.

Setene du finner i Saabene er jo overlegne alt annet. Setene i en OG900 er bedre enn f.eks dagens Ford, Nissan osv.

Min neste bil blir ganske sikkert en Saab av nyere årgang, men først skal den gode 9000 få slite noen år til! 8)

Pappa gjorde en stor feil da han kjøpte en Nissan i vinter, og han er på utkikk etter en Saab igjen. (hva var det jeg sa? :P ) :D
9³ TurboX

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 20 okt 2006, 08:54

Trur eg må hive meg på her. Eg har nokre års erfaring med Saab, fekk den første 1970, og har hatt siden. Har også hatt andre merker, men aldrig vert uten Saab. Etter min mening var kvaliteten på V4 bra sammenligna med andre biler på den tida. Og kjøreegenskapene på den var gode, på vinterføre og dårlige grusveier.
99 blei etter nokre år bra, men eg falt aldrig helt for den.Så fekk eg 900turbo og det er en opplevelse å kjøre. Her er mye av det som var dårlig på 99 fikset. Synest ikke 0,8 pr.mil på Turboen er så mye, men vi har en med forgasser og den bruker mer, det er dårlig, men vel ikke verre enn Volvo fra samme tid.
Når det gjelder rust fins der noen dårlige konstruksjoner, men jeg sveiser fortere enn det ruster. Jeg har en Toyota Hiace, og jeg er ikke i tvil om at det er en bedre bil når det gjelder kvalitet, men det er vel ikke en bil noen kjører fordi det er moro?
Når det gjelder driftssikkerhet er jeg ikke skuffet. Har hatt behov for hjelp to ganger på alle desse åra. Begge ganger gerarkasse, en på 99 og en på 900t. Viss ikke bilen starter om morgenen er det noe galt. Det kan like gjerne skyldes manglende service/velikehold.

Når det gjelder senere modeller har jeg ingen sterk mening, jeg regner og900 som siste ekte Saaben. Men her er nok mange uenige

Anders

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 20 okt 2006, 08:59

Nå skal du ikke glemme at jo mer "skrudd" en bil er, jo mer feil er det! Og har jeg skjønt det rett har jo du skrudd en del på din, for å si det mildt...
Min har ikke gitt meg mer trøbbel enn jeg har stelt til sjøl i og med ombygging til trionic og nedplukking av motor, men det har vel egentlig vært småtteri, og nå går den som ei klokke. Men jeg har bestilt en DI-kassett å ha i reserve, da...
Rust har jeg ikke vært plaget så mye med, klart jeg har jo passet den godt, men jeg har aldri sveisa noen ting, bare pussa ned den overflaterust som har kommet etterhvert og lakkert på nytt. Men skal innrømme at det har gått med en del antirustbehandling for å holde dørene rustfrie..

JA, og900 er en fantastisk vinterbil! Kan jo stilles opp i bakhjulssladd uten å bruke brekket og all ting. Kommer fram overalt.

Jeg skal innrømme at den er trang, kunne vært mer vridningsstiv og det er alltid ett eller annet i dashen som lager en ørliten irriterende lyd. Sentrallåsmotorene imponerer meg heller ikke. Men kjøp deg en nyere A6 og se hva den koster deg i året! De gutta ha klippekort på verkstedet.

Men den viktigste grunnen til at dette er verdens beste bil er jo designen. Da de laget 99 og 900 laget de en familiebil av gråstein! Resultatet kunne blitt driiiiit kjedelig, se hva de andre svenskene fikk til; 140 og 240... Det kommer ofte folk bort til meg på gata og sier jeg har en fin bil, her om dagen kom det bort en kar som var på vei bort til sin Lotus Elise, og sa at Saab 900 turbo var den morsomste bilen han har eid! Da jeg åpna motorlokket ble han helt fra seg, og etterpå fløy han to runder rundt bilen full av lovord. Sånt er artig!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
tranceman N366
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 401
Registrert: 04 feb 2004, 01:00
Sted: Andenes

Legg inn av tranceman N366 » 20 okt 2006, 09:07

Hmm jeg kjøpte min første Saab i 04, en importert 2.0t estate. Men flere år før det hadde jeg bestemt meg for å kjøpe 9-5. Prøvde den på en bilmesse og var storfornøyd med den. Den har alt egentlig. Den er billigere enn hovedkonkurrentene V70 og A6, noe som egentlig ikke gjorde de store utslagene hos meg.

Jeg ville ha en bil som ingen andre hadde, og da var det bare en 9-5 her. Nå er det 7.

At bilen er utrolig lett å chippe er en stor pluss. Min er per i dag ca 220hk. Hehe, det føste jeg gjorde da jeg henta bilen i Oslo var å ringe Speedparts!

Skal ikke se bort fra at jeg velger Saab ved neste bytte. Men det kommer litt an på hvordan den nye 9-5'en blir.

Utrolig ergelig at Saab blir mye dyrere pga de idiotiske avgiftene!
Mine biler--------->
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4

Estate_2002
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 75
Registrert: 17 okt 2006, 13:45

Legg inn av Estate_2002 » 20 okt 2006, 11:40

Mitt forhold til Saab startet på barneskolen mot slutten av 70 tallet. Min far vurderte å kjøpe en Saab 99, jeg var skeptisk og tok dette opp med en i klassen. (Hans far kjørte Saab) Etter en leksjon om Saab og jetfly, turboer og rally var jeg frelst. Dro rett hjem og forlangte Saab og Saab ble det.

Siden har jeg vært så heldig å få jobbe tett med Saab. Ikke biler riktignok men Saab Aerotech bl.a. Og interessen for bilmerket Saab har ikke blitt dårligere av det.

Hvorfor liker man Saab? Det sies at det er "noe" ved Saab og at det er en bil for kjennere. Jeg tror det handler mye om at stort sett alle som er bilkjennere, eller som liker biler finner noe de virkelig liker når de kjører en Saab. Noe som de ikke finner i samme kombinasjon i noen andre biler. For min del er dette "noe" en utrolig komfort kombinert med sporstlighet. Man føler seg litt ekstra vel i en Saab. Sitter godt i en forholdsvis velutstyrt kupé og har ressurser til å gasse fra de fleste standardbiler. Er det ikke deilig?

Når det gjelder at Saab er biler med dårlig kvalitet så er ikke dette spesielt velbegrunnet. Det har vært problemer med enkelte modeller 99 hadde litt rust og 9000 lekker litt olje men i det store og det hele så er det driftssikre biler som holder høy kvalitet. 9-5 får såvidt jeg vet gode skussmål over hele linjen. Jeg har ikke sett noe solid informasjon som tyder på at Saab holder dårligere kvalitet enn andre bilmerker.
Jeg vil si at Saab har et svært ufortjent dårlig rykte. Og jeg snakker med over 20 års Saab erfaring.


btw: jeg snakket med en Ferrarieier for et par år siden. Han sa dette om bilen sin:
"Den er grusom å kjøre, bruker sinnsykt mye bensin, det er alltid noe feil på den, den er ekstremt ukomfortabel, den har ikke noe utstyr, har en horribel forsikringspremie og jeg får ikke golfbagen med meg i den engang, men herregud for en bil"

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 20 okt 2006, 12:12

Må inrømme at kisen på toppen har ett poeng, er FÅ biler jeg har hørt om med problemer som at det må byttes motor på 9-5 fra år 200X...
Var jo en periode her i Bodø at nesten alle SAAB-taxier (er MAAAANGE SAAB-taxier i bodø.. heldigvis^^) kunne bli sett bakpå en falken eller viking-bil... da hadde de skjært motoren.. trist!

Men opp i opp er jeg strålende fornøyd med alle Saaber jeg har eid.

Estate_2002
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 75
Registrert: 17 okt 2006, 13:45

Legg inn av Estate_2002 » 20 okt 2006, 12:29

ParADigM N558 skrev:Må inrømme at kisen på toppen har ett poeng, er FÅ biler jeg har hørt om med problemer som at det må byttes motor på 9-5 fra år 200X...
Var jo en periode her i Bodø at nesten alle SAAB-taxier (er MAAAANGE SAAB-taxier i bodø.. heldigvis^^) kunne bli sett bakpå en falken eller viking-bil... da hadde de skjært motoren.. trist!

Men opp i opp er jeg strålende fornøyd med alle Saaber jeg har eid.
Det stemmer at 9-5 har slitt litt med smøringen. Men Saab fikser jo dette. De har vel gitt 8 års garanti på motorene om jeg ikke tar feil? Slikt kan skje. BMW laget jo en masse motorer der toppen sprakk for noen år siden. Hvis man skal ligge langt fremme i utviklingen så risikerer man slike ting. Men det er jo helt ufarlig så lenge produsenten fikser opp i det. Hvis man er redd for slike ting så bør man kjøpe Skoda. Da får man 5-10 år gammel velprøvd Audi og VW teknologi.

Brukeravatar
KarsteN536
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 673
Registrert: 13 aug 2005, 01:00
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av KarsteN536 » 20 okt 2006, 12:47

Jeg har kjørt BMW i 10 år og var aktiv i BMWCCN. Tro meg, det er akkurat samme problemer med BMW. Foringer, rustede bakluker, motorras, gir ryker etc.

Nå har jeg konvetert til Saab og tror jeg har større sjans til å være lojal mot dette merke. Men har fremdeles en gammel BMW og kjøper sikkert en baneracer i framtiden.

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 20 okt 2006, 12:59

Se på firmabil-testen i Dagens Næringsliv, nesten alle hadde Saab som favoritt!

At en bil som er 19 år gammel, eller eldre ikke er like driftssikker som en ny bil er vel naturlig, se etter en japansk bil fra 80 tallet, så ser du forskjellen

Alle merker sliter med sine problemer, selv Toyota med sine VTT motorer raser i fleng!

Så som det skrives her, man kjenner best til eget merke, både feil og fordeler!

Den største grunnen til å kjøre Saab er etter min mening miljøet, trives godt i STCN!!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Estate_2002
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 75
Registrert: 17 okt 2006, 13:45

Legg inn av Estate_2002 » 20 okt 2006, 15:04

Jeg har gjort meg noen erfaringer med Audi i tre år:
- Skiftet omtrent hele forstillingen.
- Skiftet katalysator
- Skiftet airbag i førersetet 3 ganger
- Feil på motorstyring
- Gikk aldri som den skulle. Skiftet åndeslanger 4-5 ganger. Verkstedet fant aldri ut hva det var.

Her er forøvrig en seriøs og svært pålitelig side for å sjekke bruktbiler:
http://begbilguiden.bilprovningen.se/

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Legg inn av Terra N837 » 20 okt 2006, 15:32

Min erfaring med saab er litt over 3 år.
Jeg kjøpte min første saab i -99, hadde den(9000cc 2.0i) i 3 år.
Jeg hadde da lett rundt etter bruktbil, prøvd forskjellige biler, bla en Skropel Manta 2.0 GSI, som var ett mareritt å kjøre.
Prøvde så en 9000i og falt pladask for den, ikke en typisk ungdomsbil, noe jeg heller ikke ville ha.
Alle skulle ha BMW 325 på den tiden, men det ville ikke jeg da jeg så at de fleste med BMW hadde jevnlige sprekker i toppene +++
Da dagen kom at jeg ble student å måtte kvitte meg med god saaben var det ingen tvil i min sjel om at det skulle bli Saab igjen.

Har nå hatt min 2001 9-5 estate 2.0t i 1 mnd og er strålende fornøyd, har stadig nye planer for den :D

Spørsmålet om hva det er med Saab kan jeg ikke svare på, men den er annerledes og hærlig for komfort og for øyet, det er vel defor jeg ble hekta 8)
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Hvorfor er Saab så fantastisk ?

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 20 okt 2006, 16:03

TurboLars N383 skrev:Det finnnes vel drøssevis av andre biler som har mindre feil , går jo feks ikke lenge mellom hver gang det er spørsmål om "hvorfor vil ikke Saaben min starte om morran , stoppet plutselig , SIDen min funker ikke , motoren min skjærte seg osv "
Grunnen til at du leser om så mye feil på Saabene er vel rett og slett for det at vi er på et Saab forum der vi diskuterer Saab og alle lurer på hvordan de skal rette opp feilene...

Tror hvis du går på feks et Bmw eller Audi forum så finner du masse tråder med syting der og :wink:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
TBiel
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 117
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Sted: Hamar

Legg inn av TBiel » 20 okt 2006, 16:18

viewtopic.php?t=10594

:wink:

Jeg synes at min mørkeblå -88 9000 CD er stilig, i motsetning til redaksjonen i Autofil (kjøper aldri det bladet mer!). Er liksom litt tidløs i designet, særlig med hvite blinkers, ikke så gammelmodig i utseendet som andre merker fra den tida. Har hatt den i over 6 år/150' km, og jeg blir glad hver gang jeg ser den. Kanskje fordi jeg har lagt ned noen timer og kroner i vedlikehold og rep?

TBiel, Hamar
N050 -88a 9000t CD

Svar