Hvorfor er Saab så fantastisk ?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Mats900R
Overload!!!
Innlegg: 1588
Registrert: 04 des 2005, 17:17
Medlemsnummer: N719
Navn: Mats
Bil: 9-3
Sted: Bergen

Legg inn av Mats900R » 20 okt 2006, 16:31

min saab som e min første bil som eg kjøpte for kort tid siden er eg såå langt kjempe fornøyd med selv om det har vert litt småplukk allerede, tror det hadde vert kjedelig med en bil som det alldri var noe i veien med,

kommer nokk alltid te å kjøpe saab, er sånn jeg føler det nå iallefall :)

mvh Mats :)
Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 20 okt 2006, 18:30

Ingvar N629 skrev:JA, og900 er en fantastisk vinterbil! Kan jo stilles opp i bakhjulssladd uten å bruke brekket og all ting. Kommer fram overalt.
Korleis får du til bakhjulssladd? Har prøvd sjølv, og den nekta å slippe. Skulle nesten tru eg hadde ESP :P
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 20 okt 2006, 19:12

TurboKK N473 skrev:
Ingvar N629 skrev:JA, og900 er en fantastisk vinterbil! Kan jo stilles opp i bakhjulssladd uten å bruke brekket og all ting. Kommer fram overalt.
Korleis får du til bakhjulssladd? Har prøvd sjølv, og den nekta å slippe. Skulle nesten tru eg hadde ESP :P
Null problem. Kjør for fort inn i svingen med litt turtall, sånn at du har motorbrems. Slipp gassen mens du napper i rattet, så kommer ræva som bare det.. Gi litt gass hvis du synes det blir for bredt, så retter den seg opp igjen. Kan styres med gassen.

Med vinterdekk funker det på våt asfalt også.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 20 okt 2006, 22:55

Og ha de beste dekkene foran.. :)

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 21 okt 2006, 11:45

Igrunn tilfeldig at jeg endte opp med Saab, var på nære nippet til å kjøpe noen andre biler, men en lett trimmelig turbo-motor virket fristende...
04' 9-3ss 1.8t

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 21 okt 2006, 14:21

Jeg har vel egentlig alltid likt Saab. Vi har vel alle våre dårlige dager, inkl bilen. Må si jeg var ganske nære på å kjøre hele dritten i kvernen for ikke så lengesiden, men trim løste vel det problemet ganske enkelt. Nå driter jeg i om ACCen blåser kald luft når den står på varm, at pikslene i SID ser ut som en maurtue, lyspærer i instrumentpanel og bilen forøvrig har like lang levetid som ministere i Sverige, at kjøreegenskapene er like dvaske som brystene til Cowboy Laila og la meg ikke glemme servicen til SAAB som er like håpløs som politikken til regjeringen her i landet. Så lenge bilen går fort rettfrem, da er jeg mer en fornøyd!! :imslow:

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 21 okt 2006, 16:40

Saab e ikkje den einaste produsenten som har hatt problemer med motorane.

Audi sin 2,5 tdi er/var så dårlig at Audi/volkswagen klubben har advart medlemane mot å kjøpa Audi med den motoren. og detta e ein av (itte min viten) Audi's meste populere motora. i motsetning te Saab så nekte Audi å ta den kostnaden. (meine det va for svake kamakslinger)

Eg sitte og med følelsen av at diverse bil magasiner er kjøpt og betalt av spesielt tysker bilmerker. dessuten så har jo media vært ekstremt flinke te å framheva oilsludge problemet te Saab mens detta med Audi's motora ikkje e nevnt. men det kan godt ver bare e meg siden eg e Saab fan.

Har fleire eksempel på alvorlige Audi feil men har ikkje tid te å skriva det nå.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 23 okt 2006, 14:25

Enda en god grunn for å kjøre SAAB.

http://www.vibilagare.com/artikel.asp?g ... 3A244A2FBB
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Vector_95
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 368
Registrert: 07 aug 2006, 19:35
Sted: Molde

Legg inn av Vector_95 » 23 okt 2006, 15:38

Tror jeg henger meg på jeg også...

jeg har vel ikke så veldig mye å tilføye bortsett fra at Saaben e utrolig sikre, gode og trygge bile, dersom uhellet skulle være ute..

Min vector har rullet 309 tusen siden 2002, jeg kjøpte den i mars i fjor og har enda ikke hatt NOE Problemer med den, med unntak av at jeg skiftet turbo på den nå for noen dager siden.. Den går som ei klokke.

Ellers har jeg bare passet på å skifte plugger, olje og filter med jevne mellomrom :).

jeg har ingen planer om å skifte bilmerke nei.. Den neste blir nok en 9-5 Aero ja :)
"SAAB, built like a Mercedes, safe as
a Volvo, harder than a Audi and so much cooler than a BMW."

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 23 okt 2006, 16:20

Bilen min er fin! derfor liker jeg den. Alt det andre som nevnes her tar jeg kun som en bonus.

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Legg inn av Pasient N657 » 23 okt 2006, 19:03

Jeg har aldri hatt noe forhold til Saab. Jeg fikk lappen den 23 november i fjor, på 18 års dagen. Da kjøpte jeg en 84 toyota camry for 3000. Så gikk det 3 måneder, jeg ble lei av bilen, og at den var så forferdelig å kjøre, at jeg vraka den.

Så kjøpte jeg en 87 9000 hos en kompis. Å herregud for en deilig bil det var i forhold til den jævla camryen. Her var det servo, el vinduer, el takluke, varme i setene, et H****** varmeanlegg, kjørecomputer og det aller meste du kunne få i 87 egentlig.

Det gikk 3 uker, så raste jeg girkassen. Kanskje ikke så rart med den kjøringa jeg bedrev. 18 åring med fersk lapp, dere skjønner tegninga.

Men etter å ha eid min kjære 9000 i over 7 måneder nå, så er jeg blitt så forferdelig glad i den. Det er en fantastisk bil, på alle måter.

Den er konge og kjøre.
Den er stille, ikke noe blikkboks fra japan.
Det er en forbanna slitesterk motor. (430 000 på tellern)
Den har mye utstyr.
Den er sikker. (30% sikrere enn snittbilen, ifølge folksam.se)

Jeg ville også ha noe som ikke alle andre hadde. Jeg ville ikke ha en stylet golf2, en 240 eller en jævla 200sx. Holder meg for god for sånt.

Bilen er spesiel. Men jeg er utrolig glad i den.

Nå skal det sies at min bil er hva du vil kalle ganske så sliten, ikke ganske, men VELDIG sliten.

Interiøret er slitt å hullete, det er rust i dørene og hjulbuene (standard saab), motoren har gått langt og trenger en overhaling, men det koster penger. Men uansett, hvor sliten, tungstartet og rustet den bilen er, så kommer jeg fortsatt til å være utrolig glad i den.

Det er noe med den bilen. Når jeg setter meg inni den så føler jeg velvære. Jeg føler at denne bilen ble lagt for meg. Setene er perfekte, dashbordet er stort og deiligt. Det er masse ustyr, og jeg føler rett å slett at jeg sitter i en luksusbil. Noe det var på den tiden.

Det er så mange detaljer med den bilen som gjør at jeg liker den. Jeg skal ikke begynne å ramse opp, for det blir for mye.

Men til slutt, må jeg få si. At uansett hvor mange girkasser som ryker, uansett hvor mange dører og hjulbuer som må rustsveisen, uansett hvor mye deler jeg må bytte. Så er jeg fortsatt ufattelig glad i den bilen.

Det er rett og slett bare noe med den som gjør at jeg elsker den.

SAAB i mitt hjerte. :)
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Svar