SVC i skoleprosjekt
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
SVC i skoleprosjekt
Jeg holder på med et skoleprosjekt nå der jeg bruker SVC (Saab Variable Compression) som utgangspunkt. Det er ikke vanskelig å finne info om selve motoren, men hvorfor ble prosjektet lagt på is? Var det pga at GM syntes det ble for dyrt, eller var det pga problemer med å få den elastiske pakninga i leddet til å holde?
Noen som har lest noe om dette?
Hjelle?
Noen som har lest noe om dette?
Hjelle?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- KarsteN536
- 2.0 bar
- Innlegg: 673
- Registrert: 13 aug 2005, 01:00
- Sted: Bergen
- Kontakt:
SAS Braathens er det samme så det var nok ombord på en SK-flight du så magasinet. Magasinet heter "Scanorama"Øyvind skrev:Det var en utrolig bra repotasje i ett av disse magasinene som er på fly om motoren, men husker ikke om det var SAS eller Bråtens. Jeg har desverre ikke et eksemplar, men kanskje noen andre entusiaster har tatt vare på ett.
Og lykke till med oppgaven
Dere kan lese mer om utgavene her: http://www.sasmedia.se/Article.jsp?x=3& ... sion=45836#
Kanskje Øyvind kjenner igjen forsiden på eksemplaret han leste.
bare å sende mail til magasinet.. da får du garantert hele reportasjen i fanget..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Det har igrunn vore lite snakk om denne motoren etter den vart vist fram i 2000 var det vel. Det siste eg huskar ihvertfall var at det skulle være ein eksprimentmotor, men at det er GM som har skrudd att pengekrana er heller ikkje utenkelig. Det kan også være at prisen pr. motor har vorte for høg i forhold til ein tradisjonell motor når bilen skulle produserast.
Men erfaringane SAAB har gjordt med SVC-en har nok vore med på utviklinga av fks. dei nye BioPower-motorane, og eg tippar at SAAB ikkje har gitt motoren heilt på dunken enno, den vert vel stadig forfina, slik tradisjonen er
Men erfaringane SAAB har gjordt med SVC-en har nok vore med på utviklinga av fks. dei nye BioPower-motorane, og eg tippar at SAAB ikkje har gitt motoren heilt på dunken enno, den vert vel stadig forfina, slik tradisjonen er

Dette temaet var oppe på http://www.trollhattansaab.net forrige måned. Saab søkte patent i EU så sent som 2005, så kanskje er ryktene om SVC-motorens død sterkt overdrevet...
http://www.trollhattansaab.net/archives ... plant.html
http://www.trollhattansaab.net/archives ... ad_ye.html
SVC-motoren diskuteres også på http://www.saabcentral.com
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=83191
Jeg har dog litt vanskelig for å anbefale og lese SaabCentral ettersom forumets bakmenn har sterke økonomiske interesser i PartsforSaabs og bedriver derfor sensur på SaabCentrals forum....
http://www.trollhattansaab.net/archives ... plant.html
http://www.trollhattansaab.net/archives ... ad_ye.html
SVC-motoren diskuteres også på http://www.saabcentral.com
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=83191
Jeg har dog litt vanskelig for å anbefale og lese SaabCentral ettersom forumets bakmenn har sterke økonomiske interesser i PartsforSaabs og bedriver derfor sensur på SaabCentrals forum....
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
Aeroild skrev: Jeg har dog litt vanskelig for å anbefale og lese SaabCentral ettersom forumets bakmenn har sterke økonomiske interesser i PartsforSaabs og bedriver derfor sensur på SaabCentrals forum....
Jeg er fast gjest på Saabcentral, og sensuren er ikke så ille. Og det med økonomiske interesser er de jo ikke alene om. Trenger ikke gå så langt for å finne det...

Vel, jeg ble utestengt etter å ha påpeket at det fantes alternativer til tuning som PartsforSaab selger. Mange STCS-forumbrukere har også blitt utestengt. Det var en lang tråd om dette på STCS-forumet.colombo skrev:Aeroild skrev: Jeg har dog litt vanskelig for å anbefale og lese SaabCentral ettersom forumets bakmenn har sterke økonomiske interesser i PartsforSaabs og bedriver derfor sensur på SaabCentrals forum....
Jeg er fast gjest på Saabcentral, og sensuren er ikke så ille. Og det med økonomiske interesser er de jo ikke alene om. Trenger ikke gå så langt for å finne det...
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
Alle forum har regler, og det er helst når man overser disse at øksen svinger... Jeg tror det samme gjelder her.
De har strenge regler for kommersielle linker og lignende på Saabcentral, men det blir jo opp til enhver om man går med på det eller ei...
Det som er klart er at det er veldig mange kunnskapsrike folk der, og det finnes mye nyttig informasjon for enhver Saab-eier der. Så man bør helst ikke utelukke dem på generelt basis, enhver bør få gjøre opp sin egen mening.
De har strenge regler for kommersielle linker og lignende på Saabcentral, men det blir jo opp til enhver om man går med på det eller ei...
Det som er klart er at det er veldig mange kunnskapsrike folk der, og det finnes mye nyttig informasjon for enhver Saab-eier der. Så man bør helst ikke utelukke dem på generelt basis, enhver bør få gjøre opp sin egen mening.
Sant nok.colombo skrev:Alle forum har regler, og det er helst når man overser disse at øksen svinger... Jeg tror det samme gjelder her.
De har strenge regler for kommersielle linker og lignende på Saabcentral, men det blir jo opp til enhver om man går med på det eller ei...
Det som er klart er at det er veldig mange kunnskapsrike folk der, og det finnes mye nyttig informasjon for enhver Saab-eier der. Så man bør helst ikke utelukke dem på generelt basis, enhver bør få gjøre opp sin egen mening.
Jeg har gjort meg opp min mening opp Saabcentral. Det samme har en del av de mest aktive brukerne på STCS-forumet. Vi ble utestengt fordi vi hadde en litt annen holdning enn fullstendig tilbedelse av PartsforSaabs produkter.
Jeg forbeholder meg derfor retten til ikke å anbefale Saabcentral. Deretter kan andre få avgjøre hvorvidt de vil være aktive på Saabcentral eller ei.
ps: søk gjerne frem mine 20-30 innlegg på Saabcentral og prøv å forstå hvilke forumregler som medførte at jeg ble utestengt...
Her er det heldigvis MYE høyere under taket

Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
Regler for å unngå reklame er bra. Jeg var en av de første som etterlyste sånne regler her på forumet.
Meningsutvekslinger bør derimot være lov. Sensur pga bakenforliggende økonomiske motiver hører ikke hjemme på et seriøst forum. Dessverre opplevde jeg at dette skjedde på Saabcentral.
Men nå diskuterer vi noe ganske annet enn SVC.....
Meningsutvekslinger bør derimot være lov. Sensur pga bakenforliggende økonomiske motiver hører ikke hjemme på et seriøst forum. Dessverre opplevde jeg at dette skjedde på Saabcentral.
Men nå diskuterer vi noe ganske annet enn SVC.....
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance