Saab & sporing...

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
taa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 172
Registrert: 08 mar 2005, 01:00

Legg inn av taa » 30 okt 2006, 21:52

Ole-P-N154 skrev:ng 9-3 cab, med 225/40 18".
Sporer nesten ingenting, en herlig bil å kjøre.
9-5`n sporer mye mer, men det går nå det også! :)
Hvilket fabrikat/type dekk har du på bilene?

Mvh TAA

Brukeravatar
Magnus N592
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 174
Registrert: 28 des 2005, 23:51
Sted: Trondheim

Legg inn av Magnus N592 » 30 okt 2006, 23:54

Hei!

(Har 9-5)

Jeg har H&R/Bilstein, Hirsch 18" med 225/40-18 Pirelli P-Zero Nero på, og den sporer IKKE!!! Selv opp Lierbakkene er det ikke sporing, utenom om jeg akselrerer fullt da, da kjenner jeg litt på ordentlig fæl vei. Kjørt mye i Oslo - Kragerø - Trondheim - Røros, så har godt grunnlag for å bedømme det, i tillegg har jeg jevnlig kjørt biler gjennom bl.a. jobb..

Når jeg prøvekjørte bilen før jeg kjøpte den, så stod det på originalt understell, det var 16" originalfelger med Michelin vinterdekk, og det trakk og sporte mye! Selv ved moderat akselrasjon så vandret den fra side til side! Sjekket lufttrykk, og det var OK.. Bilen var gått 60 000 km, og demperne var ikke helt gode..

Så min teori er : Jeg har nye Bilstein og H&R, originale 18" felger med "optimalt" innpress, 4-hjulskontroll er tatt, foringer byttet og RETT lufttrykk i dekkene.. Nå har jeg 225/45-17 på vinter, og de sporer heller ikke.

Sporing er altså etter min erfaring dette :

Dårlige dempere viewtopic.php?t=9582&highlight=dempere
Feil lufttrykk
Dårlig(e) foringer
Dårlig spissing/camber (ta 4-hjulskontroll)
Feil innpress på felger
Dekk til en viss grad..

Har prøvekjørt følgende nye biler i det siste som ALLE sporer mer en min Saab :
Audi A4 med 16"
BMW 3-serie 16"
Alfa 159 (uorginale) 18"

Så etter mitt skjønn skal ikke 9-5 spore noe nevneverdig (må ikke "holde igjen" rattet), om alt er OK på bilen..

Kan også nevne at i Drive for en god tid tilbake så testet de forresten å bytte ut dempere på biler, og selv moderat slitte dempere gjorde at bilen sporte og trakk vesentlig, i tillegg til at komfort, bremselengde og kjøreegenskapene ble vesentlig dårligere.

Og så er det selvfølgelig forskjell mellom modeller da, 900, 9-3 osv..


Mvh
Magnus
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.

Brukeravatar
Lars-Erik-N049
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 049
Navn: Lars-Erik Rein
Bil: 1995 NG900S Turbo
Sted: Grefsen, Oslo
Kontakt:

Legg inn av Lars-Erik-N049 » 31 okt 2006, 00:55

Har en NG 900 med Gule Koni på originale fjærer. Mer eller mindre nye foringer i forstilling. Har viggenfelger med Goodyear F1 215/45-17".

Har hatt bilen på forstillingskontroll da den dro litt til siden. Nå går den helt strålende forutsatt av at asfalten er padde flat.

Siden asfalten er alt annet en flat i og rundt Oslo er det rett og slett et skikkelig mas å kjøre på. I følge de som tok forstillingskontrollen kommer det av mønsteret i dekkene. Goodyear F1 har buede "vannkanaler" fra senter av dekket og til hver side. Med en gang man får ujevn asfalt virker det som om dekkene prøver å dra til alle kanter samtidig.

Anbefaller derfor ingen å kjøpe disse dekkene til vanlig bruk.

Skal bytte dekk til neste år...

mvh
Lars-Erik
___________
1995 900T Sensonic
SP Steg 4 eller noe slikt
3" JT m/sportskat., Viggen turbo, Viggen IC, open air, Koni rundt om
Speedparts/Greenstuff skiver og klosser
http://www.reinvarme.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 31 okt 2006, 01:17

Alle dekk med retningsbestemt v-mønster sporer generelt mer enn dekk med "flatt" mønster, det er iaf min erfaring. Har hørt flere si det samme også.

Stivhet i dekkskuldre burde også ha noe å si, men det er mest synsing fra min side.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
oyvinto N660
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 147
Registrert: 27 apr 2006, 13:40
Sted: Oslo/Fenstad

Legg inn av oyvinto N660 » 31 okt 2006, 04:06

Ble ihvertfall veldig mye bedre for egen del når jeg bytta dekk. (Nye turanza). Men i morra blir det nok vinterdekk... :(
03 Carrera 4S
X 2000 SAAB 9-3 SE 2.0T http://www.garaget.org/?car=22319
X 1979 SAAB 900 turbo grønn! (R.I.P.) :(

Brukeravatar
Magnus N592
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 174
Registrert: 28 des 2005, 23:51
Sted: Trondheim

Legg inn av Magnus N592 » 31 okt 2006, 11:39

Hei!

Pirelli P-Zero Nero er ikke retningsbestemt, så det kan nok gjøre at de sporer så lite.. Se forøvrig her : http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 060704.pdf

De har best/samme poengsum sammen med Bridgestone Potenza RE050A, men siden tørregenskaper vektlegges mest i denne testen (hallo, er det bak mål eller???) så vinner Bridgestone.. Enda da har Pirelli nesten full pott på vått føre!

Ser av bildet at det ikke er vesentlig retningsbestemt (V-mønster) å snakke om på noen av dekkene, muligens for å unngå sporing på lavprofildekk?

Mvh
Magnus
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.

Svar