Hjelp, kupevifta er døende, eller lignende...

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Hjelp, kupevifta er døende, eller lignende...

Legg inn av Eirik » 31 okt 2006, 22:34

Ja, som topic sier så er kupevifta i min 9000 CD M91 på dødsleiet.
Mistenkte først bare reostaten for å ha tatt kvelden, men da min foreløpig 3. reostat (på 2 år!!!!!:evil: ) ble satt inn (og vifta starta) ble mistanken rettet mot noe annet.
Hastigheta på vifta er svært varierende, og den lager forfærdelige lyder. Den lager vibrasjoner som forplanter seg godt i pedalene ( på full fres kiler det under beina), og det høres til tider ut som om den skal eksplodere. Når jeg starter vifta (etter å ha hatt den av, starter den med godt mot, altså mye fart (en god del lyd også) men slakker gradvis av. Ned til det som må kunne kalles nivå 2 fart, før den deretter blir særs ustabil. Har noen hatt lignende problemer med sine kupevifter.

Ps. Skal stikke på Saab å ordne klippekort på reostat nå, det får da være grenser for hvor ofte denne skal krepere.
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 01 nov 2006, 00:06

Tipper at du vil få bekreftet din mistanke! :wink:
En sliten viftemotor kan utsette reostaten din for stoore ekstrapåkjenninger, da den ikke går lett og fint lenger, men drar mere støm for å gå... Bør nok tenke på å bytte den ja.... orntli` drittjobb har jeg hørt.. :cry:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Legg inn av Eirik » 01 nov 2006, 22:06

Etter som jeg forstår er reostaten en slitedel, som må byttes ofte. Det sier kanskje litt når forhandleren hele tiden har de på lager. Men problemet nå er jo å finne ut som viftemotoren er døende eller om det er noe annet som skaper problemer.
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 01 nov 2006, 22:55

Det er helt sikkert motoren som holder på å ryke!!
Da vil også reostaten bli belastet mye hardere enn normalt, å bytte tre reostater på 2 år er ikke vanlig...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar