Treg clutchpedal NG900?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
shakudu
Innlegg: 20
Registrert: 31 jul 2006, 12:53

Treg clutchpedal NG900?

Legg inn av shakudu » 09 nov 2006, 12:10

Har en ganske tung clutchpedal på bilen min, er det typisk saab? Har ikke reagert på det før samboeren min klaget sin arme nød om at hun såvidt klarte å holde den inne :?

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 09 nov 2006, 12:19

Hvor gammel er bilen? Hvor mye har den gått på klutsjen som sitter der? Klutsjen blir en god del tyngre med årene, men om den ikke har tuslet så langt, så vil jeg anbfale skifte av klutsjviren i første omgang.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

shakudu
Innlegg: 20
Registrert: 31 jul 2006, 12:53

Legg inn av shakudu » 09 nov 2006, 12:21

Bilen er en -96 modell som har gått ca 150kkm. Vet ikke når eller om den er skiftet, har bare hatt den i to år ca.

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 09 nov 2006, 12:24

Da anbefaler jeg klutsjskifte. Koster ca 7500kr hos ett merkeverksted. Gjerne litt billigere om du skrur selv, evt om du kjenner folk som driver litt svart :roll:
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 09 nov 2006, 18:34

Dette er et helt vanlig problem med NG900. Det er wireklutsj på disse bilene. Det kan hjelpe å ta av wire'en og eventuelt rense dersom det har satt seg noe dritt der som gjør at den går tregt. Hjelper ikke dette anbefaler jeg å skifte wire, er som regel denne som er synderen og ikke selve klutsjen. Og mye billigere enn klutsjbytte, jeg endte opp med å bytte begge deler.

Men blei mye bedre da, men syntes fortsatt den er i hardeste laget...

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 09 nov 2006, 19:18

Jeg har no alltid meint at det er hydraulisk clutch på NG900? Eller ialle fall enkelete modeller?

Mener jeg lest dette i haynesboka :roll:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 09 nov 2006, 19:44

Hydraulisk klutsj kom i 1998.... Før det var det wire :(

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 09 nov 2006, 19:50

Sant så sant.. sjekka i boka nettopp...
Får vel ta og rense og smøre opp wiren min jeg og :wink:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 09 nov 2006, 19:53

Jeg skjønner ikke hvorfor SAAB valgte å gå bort fra hydraulisk klutsj igjen, OG 900 hadde det jo :roll:

De kunne jo i det minste ha laget en wireklutsj som ikke blei stein hard etter noen år bruk, men kan vel være GM som hadde noe å si her også tenker jeg :roll:

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 09 nov 2006, 20:00

Sikkert GM som har rota det til ja..900min har gått 90k km og det er LITT fjorsjell og sette seg inn i en ny bil og trykke inn clutchen der ja :roll:

Men jeg får go trening i venstre foten da, får se det positive i det så lenge :lol:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 09 nov 2006, 20:26

Alt blir en vane :D Men er ikke noe særlig å sette seg inn og kjøre SAAB når man har kjørt noe annet, pedalmessig altså...
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 09 nov 2006, 22:19

KongerudN344 skrev:Hydraulisk klutsj kom i 1998.... Før det var det wire :(
Synes huske det fanna ombygginskit til hydraulisk kløtsj?
Appropo wirekløtsj, so har V**** FL10-en eg rattar avogtil wirekløtsj. Merkar det i venstrefoten når en ikkje har køyrt bilen på ei stund ja ;)

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 09 nov 2006, 22:59

Speedparts selger ombyggingssats, koster 3100 kr.

Står under sportsklutsjer :D
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 09 nov 2006, 23:01

Hydraulisk klutsj kom väl i 1997?
SpeedParts i sverige hade i alla fall ombyggnings-kit, vet inte om dom har det kvar.
Det som sker när en wireklutsj blir trög är att när fjädrarna i tryckplattan blir slitna, så blir dom hårdare (förlorar sin fjädring).
Mitt tips är att byta hela klutsjen och samtidigt bygga om till hydraulik.
Om inte SP har kvar ombyggnads-kittet så sänd mig ett Pm, jag vet vilka delar du måste ha och hur du ska gå frem för å få det till.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 09 nov 2006, 23:05

Hydraulisk klutsj kom nok i slutten av 97 som 98 årsmodell ja. Jeg har 97 mod og er veldig wire der for å si det sånn :(
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Svar