- Hadde det travelt
Moderator: Moderatorer
Ja, jeg tviler ikke, politifolkene kan være slue 

[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
- Edward N812
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N645
- Navn: Halvard
- Bil: 93 / OG900
- Sted: Oslo
Det er der fly genene til saab slår tilcandikid skrev:så det er vekter i bakken foran hver eneste fotoboks? i så fall, ny teori:
hvor fort må man kjøre over disse vektene med en vanlig saab personbil, for å være så vektløs at vekta ikke merker deg?

har aldri kjørt forbi en eneste fotoboks, vi flyr forbi dem

08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt

-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Er ikke vekter men noen "matter" Er såvidt jeg har sjønt noe indukjons greier er følerene her. Tenk hvor moro det hadde vert med vekter da, to men på 150kg+ som hopper på likt på hver sin mattecandikid skrev:så det er vekter i bakken foran hver eneste fotoboks? i så fall, ny teori:
hvor fort må man kjøre over disse vektene med en vanlig saab personbil, for å være så vektløs at vekta ikke merker deg?

900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Både fotobokser, fartstavler og de utallige statistikkboksene (finnes tusenvis av skjulte fartsmålere for statistisk bruk) som er plassert ut på veiene av Statens Veivesen, bruker samme målesystem.
Det er to tynne "kabler" som ligger på tvers av veibanen, med ca. 2-3 meter mellomrom. Disse blir strukket (mikroskopiske bevegelser) litt når et kjøretøy ruller over, og en kabel som blir strukket får som noen kanskje vet høyere motstand. En datamaskin (går ikke mer inn på det) måler til en hver tid motstanden i kablene, og når den merker en plutselig endring i kabel nr. 1 startes en tidtakning. Når du ruller over kabel nr. 2, stoppes tiden, og den kan beregne en snittfart mellom målepunktene.
Dette systemet kan lese ut mye data, f. eks. kjøretøyets akselavstand, vekt, hastighet, osv.
At motorsykler ikke kan måles pga lav vekt er en myte. Målerene kan fint måle syklister om de blir stilt inn for det. Selv om fotobokser ikke løses ut for lettvektere på to hjul, så blir selve fartsmålingen gjort... Grunnen til at motorsykler ikke utløser fotobokser er ene og alene for å spare ressurser på å slippe alle de "ubrukelige" bildene som likevel ikke viser skiltnummer.
Kan legge til at jeg vet dette fordi en jeg kjenner jobber med å lage disse systemene.
Det er to tynne "kabler" som ligger på tvers av veibanen, med ca. 2-3 meter mellomrom. Disse blir strukket (mikroskopiske bevegelser) litt når et kjøretøy ruller over, og en kabel som blir strukket får som noen kanskje vet høyere motstand. En datamaskin (går ikke mer inn på det) måler til en hver tid motstanden i kablene, og når den merker en plutselig endring i kabel nr. 1 startes en tidtakning. Når du ruller over kabel nr. 2, stoppes tiden, og den kan beregne en snittfart mellom målepunktene.
Dette systemet kan lese ut mye data, f. eks. kjøretøyets akselavstand, vekt, hastighet, osv.
At motorsykler ikke kan måles pga lav vekt er en myte. Målerene kan fint måle syklister om de blir stilt inn for det. Selv om fotobokser ikke løses ut for lettvektere på to hjul, så blir selve fartsmålingen gjort... Grunnen til at motorsykler ikke utløser fotobokser er ene og alene for å spare ressurser på å slippe alle de "ubrukelige" bildene som likevel ikke viser skiltnummer.
Kan legge til at jeg vet dette fordi en jeg kjenner jobber med å lage disse systemene.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Mener på i Bodø har de induktive følere (magnetisme) som senser når en bil passerer over den første, og da starter en tidtakning slik som du beskriver med de kablene ovenfor.. og ved føler nr. 2 så har man da ei tid på hvor lang tid bilen brukte mellom de to følerne.EdHunter skrev:Både fotobokser, fartstavler og de utallige statistikkboksene (finnes tusenvis av skjulte fartsmålere for statistisk bruk) som er plassert ut på veiene av Statens Veivesen, bruker samme målesystem.
Er dette helt på trynet eller?
Ps. Kvitt deg med han du kjenner, ingen som liker folk som lager fotobokser

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Disse statistikkboksene har da ikke noen kabler som går ut fra seg. Hvertfall ikke de flyttbare de har i denne delen av landet. Det er bare en grå boks som kan skrus opp på skilt og lignende
mulig denne kun teller antall biler men jeg tror ganske sikkert det er en fartsmåler

900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Mente ikke på statestikkboksene, mente på fartstavler (om det er noe som i det hele tatt heter det, men dere forstår) og fotobokser har disse systemene.Eliah skrev:Disse statistikkboksene har da ikke noen kabler som går ut fra seg. Hvertfall ikke de flyttbare de har i denne delen av landet. Det er bare en grå boks som kan skrus opp på skilt og lignendemulig denne kun teller antall biler men jeg tror ganske sikkert det er en fartsmåler
Det er ikke lov med fotobokser i dag uten måling i bakken og, som en ren sikkerhet.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2018 Suzuki SV650 X
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Er vel omtrent same prinsippet som alle desse "terrorportane" (ISPS-portar), der porten opnar seg automatisk når du skal ut ifrå området, der ser det ut til å være same type følarar som framfor fortoboksene.Eliah skrev:Er ikke vekter men noen "matter" Er såvidt jeg har sjønt noe indukjons greier er følerene her. Tenk hvor moro det hadde vert med vekter da, to men på 150kg+ som hopper på likt på hver sin mattecandikid skrev:hvor fort må man kjøre over disse vektene med en vanlig saab personbil, for å være så vektløs at vekta ikke merker deg?