- Hadde det travelt

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Cato N698
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 998
Registrert: 31 mai 2006, 08:07
Sted: Hamar
Kontakt:

Legg inn av Cato N698 » 13 des 2006, 21:46

Ja, jeg tviler ikke, politifolkene kan være slue :evil:
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;

Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 13 des 2006, 22:09

så det er vekter i bakken foran hver eneste fotoboks? i så fall, ny teori:

hvor fort må man kjøre over disse vektene med en vanlig saab personbil, for å være så vektløs at vekta ikke merker deg?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Legg inn av zero900t » 13 des 2006, 22:11

candikid skrev:så det er vekter i bakken foran hver eneste fotoboks? i så fall, ny teori:

hvor fort må man kjøre over disse vektene med en vanlig saab personbil, for å være så vektløs at vekta ikke merker deg?
Det er der fly genene til saab slår til :lol: :lol:
har aldri kjørt forbi en eneste fotoboks, vi flyr forbi dem :wink:
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 13 des 2006, 23:01

candikid skrev:så det er vekter i bakken foran hver eneste fotoboks? i så fall, ny teori:

hvor fort må man kjøre over disse vektene med en vanlig saab personbil, for å være så vektløs at vekta ikke merker deg?
Er ikke vekter men noen "matter" Er såvidt jeg har sjønt noe indukjons greier er følerene her. Tenk hvor moro det hadde vert med vekter da, to men på 150kg+ som hopper på likt på hver sin matte :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 14 des 2006, 04:48

Både fotobokser, fartstavler og de utallige statistikkboksene (finnes tusenvis av skjulte fartsmålere for statistisk bruk) som er plassert ut på veiene av Statens Veivesen, bruker samme målesystem.

Det er to tynne "kabler" som ligger på tvers av veibanen, med ca. 2-3 meter mellomrom. Disse blir strukket (mikroskopiske bevegelser) litt når et kjøretøy ruller over, og en kabel som blir strukket får som noen kanskje vet høyere motstand. En datamaskin (går ikke mer inn på det) måler til en hver tid motstanden i kablene, og når den merker en plutselig endring i kabel nr. 1 startes en tidtakning. Når du ruller over kabel nr. 2, stoppes tiden, og den kan beregne en snittfart mellom målepunktene.
Dette systemet kan lese ut mye data, f. eks. kjøretøyets akselavstand, vekt, hastighet, osv.

At motorsykler ikke kan måles pga lav vekt er en myte. Målerene kan fint måle syklister om de blir stilt inn for det. Selv om fotobokser ikke løses ut for lettvektere på to hjul, så blir selve fartsmålingen gjort... Grunnen til at motorsykler ikke utløser fotobokser er ene og alene for å spare ressurser på å slippe alle de "ubrukelige" bildene som likevel ikke viser skiltnummer.

Kan legge til at jeg vet dette fordi en jeg kjenner jobber med å lage disse systemene.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 14 des 2006, 08:37

EdHunter skrev:Både fotobokser, fartstavler og de utallige statistikkboksene (finnes tusenvis av skjulte fartsmålere for statistisk bruk) som er plassert ut på veiene av Statens Veivesen, bruker samme målesystem.

Det er to tynne "kabler" som ligger på tvers av veibanen, med ca. 2-3 meter mellomrom. Disse blir strukket (mikroskopiske bevegelser) litt når et kjøretøy ruller over, og en kabel som blir strukket får som noen kanskje vet høyere motstand. En datamaskin (går ikke mer inn på det) måler til en hver tid motstanden i kablene, og når den merker en plutselig endring i kabel nr. 1 startes en tidtakning. Når du ruller over kabel nr. 2, stoppes tiden, og den kan beregne en snittfart mellom målepunktene.
Dette systemet kan lese ut mye data, f. eks. kjøretøyets akselavstand, vekt, hastighet, osv.

At motorsykler ikke kan måles pga lav vekt er en myte. Målerene kan fint måle syklister om de blir stilt inn for det. Selv om fotobokser ikke løses ut for lettvektere på to hjul, så blir selve fartsmålingen gjort... Grunnen til at motorsykler ikke utløser fotobokser er ene og alene for å spare ressurser på å slippe alle de "ubrukelige" bildene som likevel ikke viser skiltnummer.

Kan legge til at jeg vet dette fordi en jeg kjenner jobber med å lage disse systemene.
Mener på i Bodø har de induktive følere (magnetisme) som senser når en bil passerer over den første, og da starter en tidtakning slik som du beskriver med de kablene ovenfor.. og ved føler nr. 2 så har man da ei tid på hvor lang tid bilen brukte mellom de to følerne.
Er dette helt på trynet eller?
Ps. Kvitt deg med han du kjenner, ingen som liker folk som lager fotobokser :p
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 14 des 2006, 10:15

Disse statistikkboksene har da ikke noen kabler som går ut fra seg. Hvertfall ikke de flyttbare de har i denne delen av landet. Det er bare en grå boks som kan skrus opp på skilt og lignende :wink: mulig denne kun teller antall biler men jeg tror ganske sikkert det er en fartsmåler
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 14 des 2006, 10:18

Eliah skrev:Disse statistikkboksene har da ikke noen kabler som går ut fra seg. Hvertfall ikke de flyttbare de har i denne delen av landet. Det er bare en grå boks som kan skrus opp på skilt og lignende :wink: mulig denne kun teller antall biler men jeg tror ganske sikkert det er en fartsmåler
Mente ikke på statestikkboksene, mente på fartstavler (om det er noe som i det hele tatt heter det, men dere forstår) og fotobokser har disse systemene.
Det er ikke lov med fotobokser i dag uten måling i bakken og, som en ren sikkerhet.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 14 des 2006, 21:07

Eliah skrev:
candikid skrev:hvor fort må man kjøre over disse vektene med en vanlig saab personbil, for å være så vektløs at vekta ikke merker deg?
Er ikke vekter men noen "matter" Er såvidt jeg har sjønt noe indukjons greier er følerene her. Tenk hvor moro det hadde vert med vekter da, to men på 150kg+ som hopper på likt på hver sin matte :wink:
Er vel omtrent same prinsippet som alle desse "terrorportane" (ISPS-portar), der porten opnar seg automatisk når du skal ut ifrå området, der ser det ut til å være same type følarar som framfor fortoboksene.

Svar