VW tilbakekaller

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

VW tilbakekaller

Legg inn av KongerudN344 » 13 des 2006, 17:51

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=143917

Drivstoffkjøler? Noen som kan forklare hva det er? Trodde ikke akkurat man var plaget med at diesel var for varm???
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Skyler
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 175
Registrert: 12 jun 2006, 13:47

Re: VW tilbakekaller

Legg inn av Skyler » 13 des 2006, 18:18

KongerudN344 skrev:http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=143917

Drivstoffkjøler? Noen som kan forklare hva det er? Trodde ikke akkurat man var plaget med at diesel var for varm???
Google er din venn som mange har sagt til meg opp igjennom tidene :D

Her er det eg fant:

Drivstoffkjøler senker temperaturen på drivstoffet før det når forbrenningsrommet. Det gir høyere oksygeninnhold og et "mer effektivt" drivstoff som øker motoreffekten.
9-3 ss 03 mod

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 15 des 2006, 09:35

Drivstoffkjøler senker temperaturen på drivstoffet før det når forbrenningsrommet. Det gir høyere oksygeninnhold og et "mer effektivt" drivstoff som øker motoreffekten.
Det stemmer ikkje heilt... Det er spesielt på dieselbiler det blir brukt, på common rail motorer. Drivstoffet blir mata fram frå tanken ved hjelp av ei elektrisk matepumpe fram til ei høgtrykkspumpe som blir drevet av motoren. Det er her dieselen blir varm. Dieselen står no med høgt trykk over dysene, i dyserailen. Slik som på bensinmotorer, er det her ein trykkregulator, som held trykket stabilt over dysene ved å sleppe litt drivstoff tilbake til tanken. Dette drivstoffet er pga det høgetrykket no varmt, og pga fare for antenning i tank, må da kjølast i ein drivstoffkjølar før det kan returnerast til tanken. Kjølaren er ein liten radiator som oftast midt under bilen, og blir kjølt av fartsvinden.....


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 15 des 2006, 16:51

VW har ikke common rail...
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
Eirik N310
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 577
Registrert: 28 mar 2004, 01:00
Sted: Lørenskog

Legg inn av Eirik N310 » 17 des 2006, 20:36

VW to Switch to Common-Rail Diesel Technology from PD-TDI
In an effort to improve efficiency and emissions, Volkswagen Auto Group recently announced that it would be switching to common-rail turbo diesel technology, starting with a new wave of diesels beginning in 2007 ...
http://car-reviews.automobile.com/news/ ... -tdi/1591/
Eirik N310 |

'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d.. :|
x '84 Saab 99GL Five Speed

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 19 des 2006, 15:47

Ja, det betyr vel at VW FÅR commonrail i 2007, gjør det ikke ulv? De HAR ikke det. Ergo er det ikke derfor de tilbakekalles :D
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
Eirik N310
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 577
Registrert: 28 mar 2004, 01:00
Sted: Lørenskog

Legg inn av Eirik N310 » 19 des 2006, 16:10

Nei, men det stemmer jo ikke at de ikke benytter common rail-teknologien. Jeg tipper de allerede har produsert noen biler som tar i bruk common rail, ergo har VW common rail. Tilbakekallelsen nevnte jeg jo ikke... :p
Eirik N310 |

'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d.. :|
x '84 Saab 99GL Five Speed

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 24 des 2006, 05:47

Ja, det betyr vel at VW FÅR commonrail i 2007, gjør det ikke ulv? De HAR ikke det. Ergo er det ikke derfor de tilbakekalles
VW (og Audi) har brukt common rail-systemet lenge. Det er kun på 1,9 og 2,0 (?) dei har brukt pumpedyse. Dvs at større motorar har commonrail, blant anna V6 TDI.


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 24 des 2006, 11:30

Det er jeg klar over, men igjen, den aktuelle bilen som blir tilbakekalt har ingen motorer med common-rail! Gi dere nå
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 25 des 2006, 10:24

Det er jeg klar over, men igjen, den aktuelle bilen som blir tilbakekalt har ingen motorer med common-rail! Gi dere nå
OK. Skal gi meg :lol: .
Men ser ikkje heilt for meg korleis/kva funksjon drivstoffkjølaren har på ein pumpedysemotor.... :roll:


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Svar