VW tilbakekaller
Moderator: Moderatorer
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
VW tilbakekaller
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=143917
Drivstoffkjøler? Noen som kan forklare hva det er? Trodde ikke akkurat man var plaget med at diesel var for varm???
Drivstoffkjøler? Noen som kan forklare hva det er? Trodde ikke akkurat man var plaget med at diesel var for varm???
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
Re: VW tilbakekaller
Google er din venn som mange har sagt til meg opp igjennom tideneKongerudN344 skrev:http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=143917
Drivstoffkjøler? Noen som kan forklare hva det er? Trodde ikke akkurat man var plaget med at diesel var for varm???

Her er det eg fant:
Drivstoffkjøler senker temperaturen på drivstoffet før det når forbrenningsrommet. Det gir høyere oksygeninnhold og et "mer effektivt" drivstoff som øker motoreffekten.
9-3 ss 03 mod
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Det stemmer ikkje heilt... Det er spesielt på dieselbiler det blir brukt, på common rail motorer. Drivstoffet blir mata fram frå tanken ved hjelp av ei elektrisk matepumpe fram til ei høgtrykkspumpe som blir drevet av motoren. Det er her dieselen blir varm. Dieselen står no med høgt trykk over dysene, i dyserailen. Slik som på bensinmotorer, er det her ein trykkregulator, som held trykket stabilt over dysene ved å sleppe litt drivstoff tilbake til tanken. Dette drivstoffet er pga det høgetrykket no varmt, og pga fare for antenning i tank, må da kjølast i ein drivstoffkjølar før det kan returnerast til tanken. Kjølaren er ein liten radiator som oftast midt under bilen, og blir kjølt av fartsvinden.....Drivstoffkjøler senker temperaturen på drivstoffet før det når forbrenningsrommet. Det gir høyere oksygeninnhold og et "mer effektivt" drivstoff som øker motoreffekten.
Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
- Eirik N310
- 2.0 bar
- Innlegg: 577
- Registrert: 28 mar 2004, 01:00
- Sted: Lørenskog
VW to Switch to Common-Rail Diesel Technology from PD-TDI
http://car-reviews.automobile.com/news/ ... -tdi/1591/In an effort to improve efficiency and emissions, Volkswagen Auto Group recently announced that it would be switching to common-rail turbo diesel technology, starting with a new wave of diesels beginning in 2007 ...
Eirik N310 |
'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d..
x '84 Saab 99GL Five Speed
'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d..

x '84 Saab 99GL Five Speed
- Eirik N310
- 2.0 bar
- Innlegg: 577
- Registrert: 28 mar 2004, 01:00
- Sted: Lørenskog
Nei, men det stemmer jo ikke at de ikke benytter common rail-teknologien. Jeg tipper de allerede har produsert noen biler som tar i bruk common rail, ergo har VW common rail. Tilbakekallelsen nevnte jeg jo ikke... 

Eirik N310 |
'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d..
x '84 Saab 99GL Five Speed
'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d..

x '84 Saab 99GL Five Speed
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
VW (og Audi) har brukt common rail-systemet lenge. Det er kun på 1,9 og 2,0 (?) dei har brukt pumpedyse. Dvs at større motorar har commonrail, blant anna V6 TDI.Ja, det betyr vel at VW FÅR commonrail i 2007, gjør det ikke ulv? De HAR ikke det. Ergo er det ikke derfor de tilbakekalles
Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
OK. Skal gi megDet er jeg klar over, men igjen, den aktuelle bilen som blir tilbakekalt har ingen motorer med common-rail! Gi dere nå

Men ser ikkje heilt for meg korleis/kva funksjon drivstoffkjølaren har på ein pumpedysemotor....

Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"