ParADigM N558 skrev:
Det der er totalt BS.
Tror du at det første du gjør når du kommer til ett ulykkessted er å stikke bak i bilen din å hente en varselstrekan, løpe 200 meter andre veien, sette den opp, og løpe 200 meter tilbake?
BULLSHIT!
Da setter du bilen din MIDT i veien som sikring for deg selv.. og eventuelt andre, på med nødblinken, og ringer 113 mens du prøver å få oversikt.
Og mest sanssynlig må du faktisk ringe 112, fordi 113 er ikke noe nasjonalt nødnummer (FAKTISK!!!), så har du ring kontant eller noe annet jalla, så må du ringe 112, som må sette deg over...
Hva tror du da skjer når det kommer en annen bil?? F.eks; et fullastet vogntog i 80km/t trenger 80m på tørr asfalt og flat vei til å stoppe. Hva skjer da hvis du har bilen din midt i veien? Er du heldig blir bare den most.
Hvis du er førstemann til et ulykkessted skal du;
Sikre skadestedet og de skadde
-Sett frem varseltrekant og slå på nødblink, parker din bil i veikanten
-Sørg for at ikke flere blir involvert i ulykken
-Slå av lys og tenning
-Gjør klar brannslokningsapparat
-Ved brann og eksplosjonsfare, bring de skadde i sikkerhet
-Støtt opp kjøretøy som kan velte
-Hold nysgjerrige personer unna
Gi livreddende førstehjelo om nødvendig.
Husk at i f.eks 50km/t vil en gjenstand på 70kg få en bevegelsesenergi på 3500kg.
Få litt bedre opplæring før du uttaler deg om dette