Nettopp kjøpt og900 '93! Kupp? Varsellampe: anti-lock
Moderator: Moderatorer
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Nettopp kjøpt og900 '93! Kupp? Varsellampe: anti-lock
Kjøpte min andre saab i dag. Dette er specsa:
Det bra:
- 174000 km
- hvit, 1993 - 5d
- 2.1 liter 16 valve (140 hester/103kW)
- svært lite rust under
- ikke rust på hjulbuer
- ikke/svært lite rust på bærende konstr.
- litt rust nederst på dører
- abs-bremser, airbag, sentrallås og alt det der
- eu-godkjent til septemer 07
- bremser jevnt og bra, drar ikke til sidene ved bremsing
- maler som en katt og gir god pedalrespons
Det kjiipe:
- varsellampen til håndbrekket lyser ikke når brekket er på. (visstnok liten og enkel jobb?)
- det lyser "anti-lock", gul skrift i instrumentpanelet. Hva er dette? bremser?
- låsen på passasjersiden kan ikke vris noen vei. (Når den låses opp med nøkkel)
- bakgrunnslyset i instrumentpanelet er ikke der. Hadde samme prob med den forrige saaben, en 900c 1987. Må jeg ta ut hele greia?
- litt overflaterust, små prikker noen steder. Skal fjernes.
Jeg ga 9000 for den og synes jeg har fått MYE. Trodde det var for bra til å være sant, men det ser ut til å ikke være noe tull med bilen. Hva synes dere?! Og hva kan jeg gjøre med varsellampene? Spesielt den "antilock"-greia?!
Svar og innspill verdsettes!
Det bra:
- 174000 km
- hvit, 1993 - 5d
- 2.1 liter 16 valve (140 hester/103kW)
- svært lite rust under
- ikke rust på hjulbuer
- ikke/svært lite rust på bærende konstr.
- litt rust nederst på dører
- abs-bremser, airbag, sentrallås og alt det der
- eu-godkjent til septemer 07
- bremser jevnt og bra, drar ikke til sidene ved bremsing
- maler som en katt og gir god pedalrespons
Det kjiipe:
- varsellampen til håndbrekket lyser ikke når brekket er på. (visstnok liten og enkel jobb?)
- det lyser "anti-lock", gul skrift i instrumentpanelet. Hva er dette? bremser?
- låsen på passasjersiden kan ikke vris noen vei. (Når den låses opp med nøkkel)
- bakgrunnslyset i instrumentpanelet er ikke der. Hadde samme prob med den forrige saaben, en 900c 1987. Må jeg ta ut hele greia?
- litt overflaterust, små prikker noen steder. Skal fjernes.
Jeg ga 9000 for den og synes jeg har fått MYE. Trodde det var for bra til å være sant, men det ser ut til å ikke være noe tull med bilen. Hva synes dere?! Og hva kan jeg gjøre med varsellampene? Spesielt den "antilock"-greia?!
Svar og innspill verdsettes!
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
antlock lyset e jo te abs systemet.
kan ver pompå te abs'en e kaputt. har du testa om det virke med å låsa julå ved brems?
ein kamerat av meg som har ein Chevrolet hadde og det lyset tent heile veien. då måtte han bytta abs-pompe-enheten. (har ikkje peiling på ka den delen hette). eg vett ikkje prisen på den ny men an e sikkert ikkje billige. kameraten min måtte ut med ca 30000,- her i Norge bare for delen men slapp onna med 15000,- i statene.
kan ver pompå te abs'en e kaputt. har du testa om det virke med å låsa julå ved brems?
ein kamerat av meg som har ein Chevrolet hadde og det lyset tent heile veien. då måtte han bytta abs-pompe-enheten. (har ikkje peiling på ka den delen hette). eg vett ikkje prisen på den ny men an e sikkert ikkje billige. kameraten min måtte ut med ca 30000,- her i Norge bare for delen men slapp onna med 15000,- i statene.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Ja tenkte det måtte være noe med abs'en. Men da jeg bremset hørte (og merket) jeg at hjulene "stoppet litt og litt" sånn som abs skal gjøre, hjulene ble altså ikke helt låst.
At en del til et bremsesystem skal koste 30000 høres jo helt vilt ut. Det er jo helt latterlig, håper ikke det er noe sånt.
Hva annet kan det være? Hva slags, og hvor mange deler/enheter består et abs-system av?
Er det evt farlig å kjøre med dette lyset på?
At en del til et bremsesystem skal koste 30000 høres jo helt vilt ut. Det er jo helt latterlig, håper ikke det er noe sånt.
Hva annet kan det være? Hva slags, og hvor mange deler/enheter består et abs-system av?
Er det evt farlig å kjøre med dette lyset på?
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
hvordan ser slike sensorer ut og hvordan tester jeg dem? Skrur en del selv ja, men den 87 mod 900c jeg hadde før var jo ikke så veldig komplisert. Litt mer moderne teknologi i den nye.
Brukte deler høres ut som et alternativ. Hvor begynner jeg å feilsøke? Har tenkt å få med meg bilen opp til Trondheim, er det noen krise å kjøre en såpass lang tur mens den lampen lyser?
Fant noe info på saabcentral.com, kan hende den slutter å lyse av seg selv. Hadde vært veldig greit.
Noen som har peiling på hvordan jeg lettest mulig kopler ut alarmen? SItter en defa i bilen som er delvis koplet ut (lyden). Forrige eier mistet fjernkontrollen. Er det pes å skaffe en ny, eller enklest å bare rive ut hele greia?
Brukte deler høres ut som et alternativ. Hvor begynner jeg å feilsøke? Har tenkt å få med meg bilen opp til Trondheim, er det noen krise å kjøre en såpass lang tur mens den lampen lyser?
Fant noe info på saabcentral.com, kan hende den slutter å lyse av seg selv. Hadde vært veldig greit.
Noen som har peiling på hvordan jeg lettest mulig kopler ut alarmen? SItter en defa i bilen som er delvis koplet ut (lyden). Forrige eier mistet fjernkontrollen. Er det pes å skaffe en ny, eller enklest å bare rive ut hele greia?
-
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Om du ikke har kodekortet til den hjernen som sitter der, må du skifte den også ikke bare kjøpe ny fjernstyring. Men kabelnettet sitter jo der, så monteringen er rimelig kjapp om du putter inn en ny alarm da. 
ABS følerne kan du sjekke en etter en. Men tenningen av kobler du fra sensoren og måler med et ohm-meter (multimeter) mellom de to kontaktene som går til hjulet. Om du snurrer hjulet skal du ha ca 1000ohm-ca 0 ohm- 1000 - 0 - 1000 osv.
Kontaktene finner du under baksetet, og på hver side av torpedoveggen. Runde kontakter, du ser det enklest under baksetet der går kablene ut ved håndbrekkwirene.
Pumpa tror jeg ikke du skal bekymre deg for, cabben min har gått dobbelt så langt og den har original pumpa fortsatt.

ABS følerne kan du sjekke en etter en. Men tenningen av kobler du fra sensoren og måler med et ohm-meter (multimeter) mellom de to kontaktene som går til hjulet. Om du snurrer hjulet skal du ha ca 1000ohm-ca 0 ohm- 1000 - 0 - 1000 osv.
Kontaktene finner du under baksetet, og på hver side av torpedoveggen. Runde kontakter, du ser det enklest under baksetet der går kablene ut ved håndbrekkwirene.
Pumpa tror jeg ikke du skal bekymre deg for, cabben min har gått dobbelt så langt og den har original pumpa fortsatt.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Takk for bra svar!
Hvor sitter sensoren? Kommer det ut to ledninger til hver føler? Regner med at de som sitter ved torpedoveggen går til forhjulene og de under baksetene til bakhjulene.
Og en ting til. Det kommer to kontakter ut fra et tykt rør som samler ledningene. De ligger bare der. Hva er de til? Skal legge ut et bilde. De er like som de som sitter på temperaturføleren på radiatoren, den som styrer vifta. Er ingen kontakter i nærheten av dem som de kan ha løsnet fra. Tips mottas med takk.
Hvor sitter sensoren? Kommer det ut to ledninger til hver føler? Regner med at de som sitter ved torpedoveggen går til forhjulene og de under baksetene til bakhjulene.
Og en ting til. Det kommer to kontakter ut fra et tykt rør som samler ledningene. De ligger bare der. Hva er de til? Skal legge ut et bilde. De er like som de som sitter på temperaturføleren på radiatoren, den som styrer vifta. Er ingen kontakter i nærheten av dem som de kan ha løsnet fra. Tips mottas med takk.
STCS har en del bra info om ABS, riktignok for 9000, her
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=77910
TBiel, Hamar
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=77910
TBiel, Hamar
N050 -88a 9000t CD
-
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Det sitter en sensor på hvert hjulnav, du ser den om du følger ledningen ut til navet. På 900 er det kun bremserør og den ledningen som går dit, pluss brekkwier bak da. To ledere i samme ledningen, altså bare en kabel.Saabfan skrev:Takk for bra svar!
Hvor sitter sensoren? Kommer det ut to ledninger til hver føler? Regner med at de som sitter ved torpedoveggen går til forhjulene og de under baksetene til bakhjulene.
Regner med at dette er ved termostaten, og de to røde kontaktene der er til en AC-temp føler. Du ikke har vel ikke AC siden de ikke er koblet til.Saabfan skrev:Og en ting til. Det kommer to kontakter ut fra et tykt rør som samler ledningene. De ligger bare der. Hva er de til? Skal legge ut et bilde. De er like som de som sitter på temperaturføleren på radiatoren, den som styrer vifta. Er ingen kontakter i nærheten av dem som de kan ha løsnet fra. Tips mottas med takk.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
At du ikke har instrumentbelysning er dårlig kontakt på printet bak instrumentet, gåen reostat (du kan koble deg rundt den) eller rett og slett gåene pærer. Pærene kommer du til gjennom høyttalerdekselet, men er det noe mer må instrumentet ut.
Varsellampa til brekket er sikkert bryteren som sitter ved brekket sin feil. Den sitter i bakkant av brekket, og registrerer om brekket er oppe eller ikke. Skru ut midtkonsollen, så kommer du til.
Et "kupp" har du kanskje ikke gjort, men prisen var bra!! Bare innsugsmanifoilen er verdt bra med kroner, det samme er toppen. Begge er ettertraktede deler for folk som trimmer 900 T16.
En ting til: Skru av dørtrekkene og sprut på med MASSE linolje eller annen rustbeskyttelse for hulrom. Har dørene dine begynt å ruste litt, så går det FORT den gærne veien...
Varsellampa til brekket er sikkert bryteren som sitter ved brekket sin feil. Den sitter i bakkant av brekket, og registrerer om brekket er oppe eller ikke. Skru ut midtkonsollen, så kommer du til.
Et "kupp" har du kanskje ikke gjort, men prisen var bra!! Bare innsugsmanifoilen er verdt bra med kroner, det samme er toppen. Begge er ettertraktede deler for folk som trimmer 900 T16.
En ting til: Skru av dørtrekkene og sprut på med MASSE linolje eller annen rustbeskyttelse for hulrom. Har dørene dine begynt å ruste litt, så går det FORT den gærne veien...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
jeg kjøpte en bil som var i MYE dårligere stand en din for 15000.. så lenge du har mulighet til å skru selv, så var dette et røverkjøp ja..
God Jul
Mvh. Pål

God Jul
Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]