Oppførsel på skadested
Moderator: Moderatorer
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
sier meg enig i masse her, forholdene har MYE å si.
På en uoversiktelig strekkning, rundt en kvass sving etc. så må varselstrekanten opp!
MEN
i 99% av tilfellene vil jeg si at varselstrekanten bare er unødvendig.
Rett og slett fordi den må opp så langt fra bilen. Den ligger som regel knotete til, og tar opp verdigfull tid.
Er du førstemann ut, uoversiktelig, så sett opp varselstrekant.
Fordi HUSK: DIN SIKKRHET ER VIKTIGERE ENN DE SOM HOLDER PÅ Å DØ!
og slik er det bare.. jeg setter livet mitt høyere enn noen fremmes person, men heey! Kall meg en idiot, min elskverdige 9000 Aero er verdt mindre enn en frammed manns liv!
Så om så hva om jeg ser at den står risky til, men aldri slik at noen vil skade seg, så setter jeg den MIDT I VEIEN OM DET STåR OM!
og til de av dere som tviler.
Mesteparten av livreddende førstehjelp jeg lærte i HV var IKKE skuddskader og splintskader. Det hadde vi minimalt av.
Høyenergiskader (bilkrasj etc.) var det, det gikk mest i.
På en uoversiktelig strekkning, rundt en kvass sving etc. så må varselstrekanten opp!
MEN
Rett og slett fordi den må opp så langt fra bilen. Den ligger som regel knotete til, og tar opp verdigfull tid.
og slik er det bare.. jeg setter livet mitt høyere enn noen fremmes person, men heey! Kall meg en idiot, min elskverdige 9000 Aero er verdt mindre enn en frammed manns liv!
Så om så hva om jeg ser at den står risky til, men aldri slik at noen vil skade seg, så setter jeg den MIDT I VEIEN OM DET STåR OM!
Mesteparten av livreddende førstehjelp jeg lærte i HV var IKKE skuddskader og splintskader. Det hadde vi minimalt av.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
Så, du parkerer din bil MIDT i veien uansett f..., står gjerne foran din bil, det er mørkt (kanskje svingete veg), nestemann kommer i 80km/t og du mener fortsatt ingen flere vil bli skadet???ParADigM N558 skrev:sier meg enig i masse her, forholdene har MYE å si.
MEN
Ta deg et lite kurs i ulykkesberedskap du.
Varseltrekant SKAL plasseres uansett f...
Det står nesten garantert en plass i VTL om det.
Kan jo bli spennende den dagen du kommer som førstemann til ei ulykke ja...

Det finnes bare 1 King of the Road
- Paradigm N558
- MAX BOOST
Idiot. quoter meg selv her.LisbethS skrev:Så, du parkerer din bil MIDT i veien uansett f..., står gjerne foran din bil, det er mørkt (kanskje svingete veg), nestemann kommer i 80km/t og du mener fortsatt ingen flere vil bli skadet???ParADigM N558 skrev:sier meg enig i masse her, forholdene har MYE å si.
MEN
Ta deg et lite kurs i ulykkesberedskap du.
Varseltrekant SKAL plasseres uansett f...
Det står nesten garantert en plass i VTL om det.
Kan jo bli spennende den dagen du kommer som førstemann til ei ulykke ja...
Mener ikke midt i veien.. men slik at redningsmannskap etc. kan komme seg forbi.ParADigM N558 skrev:sier meg enig i masse her, forholdene har MYE å si.
PS: Les hele forbanna tråden får du uttaler deg, kommer klart fram at du svarer mtp. på siste tråd.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2018 Suzuki SV650 X
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
Jeg har . Det er det jævligste jeg har sett . Blod og guffe som rant ut av bilen , kroppsdeler her og der hylende folk osvottorasmussen N242 skrev:Hvem av dere HAR vært først på et skadested?

Selvom jeg var første bilen på stedet ble jeg ikke avhørt eller noen ting , ble bare jaget bort fordi det skulle lande helikopter der
STCN #383
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Mye av det de andre sier over her blir bare teori.
Klart det kan være kjekt å ha teorien på plass når du er førstemann på stedet, men man får bare ta en vurdering der og da på hva som er lurt å gjøre.
Det kommer an på forholdene, rett og slett.
Denne ulykken jeg kom først til skjedde på et oversiktlig sted.
Her var det for eksempel ikke så veldig nødvendig å sette opp varseltrekant, i og med at bilen min stod foran oss og den skadde motorsyklisten, det var på dagtid, ergo, det var lyst og det kom etter få minutter mange folk løpende bort.
Dette var en vei med to felt i hver retning.
Den tiden det hadde tatt meg å sette opp trekanten er den tiden ambulansen hadde brukt bort.
Klart det kan være kjekt å ha teorien på plass når du er førstemann på stedet, men man får bare ta en vurdering der og da på hva som er lurt å gjøre.
Det kommer an på forholdene, rett og slett.
Denne ulykken jeg kom først til skjedde på et oversiktlig sted.
Her var det for eksempel ikke så veldig nødvendig å sette opp varseltrekant, i og med at bilen min stod foran oss og den skadde motorsyklisten, det var på dagtid, ergo, det var lyst og det kom etter få minutter mange folk løpende bort.
Dette var en vei med to felt i hver retning.
Den tiden det hadde tatt meg å sette opp trekanten er den tiden ambulansen hadde brukt bort.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Sånn som jeg forstår det her etter det du har skrevet, så vil du sette din bil midt i veien, menmen.. Har lest hele tråden jeg, men ja selvfølgelig var dette et svar på sisteParADigM N558 skrev: Så om så hva om jeg ser at den står risky til, men aldri slik at noen vil skade seg, så setter jeg den MIDT I VEIEN OM DET STåR OM!

Det finnes bare 1 King of the Road
- Paradigm N558
- MAX BOOST
Legger meg langflat for den. Mente det nesten slik, men ikke helt.LisbethS skrev:Sånn som jeg forstår det her etter det du har skrevet, så vil du sette din bil midt i veien, menmen.. Har lest hele tråden jeg, men ja selvfølgelig var dette et svar på sisteParADigM N558 skrev: Så om så hva om jeg ser at den står risky til, men aldri slik at noen vil skade seg, så setter jeg den MIDT I VEIEN OM DET STåR OM!
Mente at jeg ville parkert slik at jeg sto klar og synlig i veien. Men slik at biler, herunder hjelpemannskap kunne sluppet forbi.
Min feil.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2018 Suzuki SV650 X
-
- Grunnladetrykk
Jeg kom som nr 3 eller 4 til et skadested for noen år siden. Til en bil som hadde gått med taket først i fjellveggen.
Det satt 4 hodeløse mennesker i bilen. Og jeg virret rundt som et på utsiden. I lett sjokk. Jeg fikk ikke utrettet noe fornuftig.
Heldigvis kom ambulansen et par minutter etter meg, og heldigvis var det et par langt mer nervesterke mennesker tilstede enn meg som fikk dekket til vraket og jaget vekk idioter som stimlet til for å stirre.
Moralen i min historie er bare den at ingen aner hvordan man reagerer når man kommer til et skadested, og man vet aldri hva man får se der.
Jeg løp frem med de beste hensikter om å være til hjelp.
Det satt 4 hodeløse mennesker i bilen. Og jeg virret rundt som et på utsiden. I lett sjokk. Jeg fikk ikke utrettet noe fornuftig.
Heldigvis kom ambulansen et par minutter etter meg, og heldigvis var det et par langt mer nervesterke mennesker tilstede enn meg som fikk dekket til vraket og jaget vekk idioter som stimlet til for å stirre.
Moralen i min historie er bare den at ingen aner hvordan man reagerer når man kommer til et skadested, og man vet aldri hva man får se der.
Jeg løp frem med de beste hensikter om å være til hjelp.
- Paradigm N558
- MAX BOOST
Sikkert ett helt forjævlig syn!Estate_2002 skrev:Jeg kom som nr 3 eller 4 til et skadested for noen år siden. Til en bil som hadde gått med taket først i fjellveggen.

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2018 Suzuki SV650 X
-
- Grunnladetrykk
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Tror det er VELDIG få utrente mennesker som hadde klart å gjøre noe fornuftig i et slikt tilfelle. Ingen fortjener å oppleve slikt, håper jeg slipper det i alle fall.Estate_2002 skrev:Jeg kom som nr 3 eller 4 til et skadested for noen år siden. Til en bil som hadde gått med taket først i fjellveggen.
Et lite lyspunkt er jo at om skadene var så alvorlige som du sier, så hadde det vel gått noe bedre om du hadde mestret situasjonen, var vel ikke så mye som kunne gjøres annet enn å rydde opp...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Kristine
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 1387
- Navn: Kristine
- Sted: Sandnes
Man skal sikre seg selv før noe annet, så derfor skal varseltrekanten UT av bilen. Nødblinkere er til ingen nytte så lenge skadestedet er rundt en sving, så hvorfor skal dette alltid være mest logisk?ParADigM N558 skrev:Dimma fra militæret for 5 mnd siden, hvor vi lærte førstehjelp. Lærte også førstehjelp på vekterkurset jeg tok.
Teorien din er rett.
Praksisen er 100% gal.
Folka i bilen har klart å dødd 3 ganger på den tida du løper rundt som en idiot med varselstrekanter.. bilen din, med nødblinken din, er den sikkerheten du skal ha mens du får oversikt.. og sikrer skadestedet.
Alt annet utgår med noen urimelige høye kneløft.
og dere MÅ være enig i at det virker mest logisk å gjøre.
Førstehjelp har vi alle lært. Skal si meg enig i at ting må taes i betraktning. Er det på ei strekke, så trenger man vel ikke løpe 150-200 meter for å sette opp trekanten:p
SAAB 9000 CSE -97
SAAB 900 -87
SAAB 90 -86
SAAB 99 -84
SAAB 95 -76
SAAB 900 -87
SAAB 90 -86
SAAB 99 -84
SAAB 95 -76
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
SIKRING AV SKADESTED OG VARSLING:
SIKRE – VARSLE – HJELPE!
En ulykke kan øke i omfang ved at andre biler kjører inn i vraket. Ved å sette ut varseltrekant (helst 150 meter unna), og plassere din egen bil med varselblink i god avstand, bidrar du til å hindre ytterligere skade.
Alle veier inn til et skadested må sikres
Er du alene må du sette ut varseltrekanter eller annen varsling først
Husk å skru av tenningen på biler
Er dere flere bør du eller den som har lært førstehjelp ta ledelsen! Fortell dem som er rundt deg hva de skal gjøre. Deretter undersøker du de skadede. Ring 113 så tidlig som mulig slik at hjelpen er underveis. Fortell medisinsk telefon 113 følgende:
Hvem som ringer (ditt navn)
Hva som har skjedd (type ulykke, hvor mange som er skadet og hvilke typer skader)
Hvor nøyaktig angivelse av stedet for ulykken.
FÅ MELDINGEN BEKREFTET.
Opplys dessuten om: fastklemte personer – brannfare – eksplosjonsfare – lekkasjer av blant annet bensin/olje eller kjemikalier – fare fordi elektriske kabler har falt ned.
I samarbeid med operatøren på medisinsk nødtelefon (113) vil du kunne gjøre en flott innsats for den som er skadet. Husk
at det er viktig at du tør å yte førstehjelp. Det skal mye til for å gjøre vondt verre!
Dette kopierte jeg fra http://www.quickpartner.no
Dette blir vel det man i teorien skal gjøre, men om man er i stand til å tenke når en slik situasjon oppstår blir en annen sak..
Det vet men ikke før man har opplevd det selv..
SIKRE – VARSLE – HJELPE!
En ulykke kan øke i omfang ved at andre biler kjører inn i vraket. Ved å sette ut varseltrekant (helst 150 meter unna), og plassere din egen bil med varselblink i god avstand, bidrar du til å hindre ytterligere skade.
Alle veier inn til et skadested må sikres
Er du alene må du sette ut varseltrekanter eller annen varsling først
Husk å skru av tenningen på biler
Er dere flere bør du eller den som har lært førstehjelp ta ledelsen! Fortell dem som er rundt deg hva de skal gjøre. Deretter undersøker du de skadede. Ring 113 så tidlig som mulig slik at hjelpen er underveis. Fortell medisinsk telefon 113 følgende:
Hvem som ringer (ditt navn)
Hva som har skjedd (type ulykke, hvor mange som er skadet og hvilke typer skader)
Hvor nøyaktig angivelse av stedet for ulykken.
FÅ MELDINGEN BEKREFTET.
Opplys dessuten om: fastklemte personer – brannfare – eksplosjonsfare – lekkasjer av blant annet bensin/olje eller kjemikalier – fare fordi elektriske kabler har falt ned.
I samarbeid med operatøren på medisinsk nødtelefon (113) vil du kunne gjøre en flott innsats for den som er skadet. Husk
at det er viktig at du tør å yte førstehjelp. Det skal mye til for å gjøre vondt verre!
Dette kopierte jeg fra http://www.quickpartner.no
Dette blir vel det man i teorien skal gjøre, men om man er i stand til å tenke når en slik situasjon oppstår blir en annen sak..
Det vet men ikke før man har opplevd det selv..
Mazda 6
VW Polo
VW Polo
- Ola Pituetten N703
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N703
- Navn: Ove Kynell Arstad
- Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
- Sted: Etnedal i Valdres
- Kontakt: