montering av dumpventil på en saab 900 turbo 8v 1987

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

montering av dumpventil på en saab 900 turbo 8v 1987

Legg inn av janerik171187 » 01 jan 2007, 22:24

har da kjøpt meg en dumpventil til saab'n min, noen som har en grei veiledning til åssen å montere den?


1987 saab 900 turbo 8v 155hk

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 01 jan 2007, 22:35

Regner med at du har kjøpt deg en åpen dump da..

Dumpen din skal sitte så nære spjeldhuset som mulig. Oppå skal den en silicone slange som skal festet på trykksiden av motoren din..

Er du med? :wink:
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 02 jan 2007, 01:11

Å så var det det där med åpen dump på bilar med LMM då...

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 02 jan 2007, 01:53

Saab900STCR skrev:Å så var det det där med åpen dump på bilar med LMM då...

Mvh
På en 8v ? De har da ikke LMM :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 02 jan 2007, 02:17

Saab900STCR skrev:Å så var det det där med åpen dump på bilar med LMM då...

Mvh
Du er eid Anders :D

Bilde
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 02 jan 2007, 08:33

Se där ja! :D
Då är det ju lugnt då! :lol:
Flöjta på!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 03 jan 2007, 00:26

anders har jo på en måte rett da gutter... er samma prinsippet, men mekanisk.. 8) Det går i praksis men "ikke" i teorien :)
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 03 jan 2007, 02:35

Som sagt må du feste ventilen så nærme sjeldhuset som mulig. De aller fleste setter den i den siste "svingen" av luftrøret før spjeldhuset. Så må du ha en slange som går fra den andre siden av spjeldhuset til dumpventilen. Denne slangen skal da fungere som en "utløser" for ventilen.

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 03 jan 2007, 02:39

Vi skulle hatt en SKIKKELIG sticky om dumpventiler på Saab. Og lære folk å søke. ;)
Saab er livet! :)

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Legg inn av janerik171187 » 04 jan 2007, 22:42

fikk dumpen i posten idag

setter da selve ventilen så nærme spjeldhuset som mulig, og vakuum slangen på motor siden av spjeldet

spjeldet regner jeg med er der gasswaieren er festet :P

begynner å se på det imorra så spør hvis jeg får noen problemer :P

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 04 jan 2007, 23:55

OT: Er bilen din hvit med Airflow-styling? 8)
9³ TurboX

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Legg inn av janerik171187 » 05 jan 2007, 06:32

Joachim N370 skrev:OT: Er bilen din hvit med Airflow-styling? 8)
hvit ja, med en eller annen styling ivaffall :P

aero styling tror jeg :P

bilde:

Bilde

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 05 jan 2007, 07:20

Nesten en skam at du kjører en slik bil, men nesten ikke vet noe om den.
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 05 jan 2007, 08:26

Airflow styling *sikle*

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 05 jan 2007, 08:55

Vangen N622 skrev:Nesten en skam at du kjører en slik bil, men nesten ikke vet noe om den.
alle må begynne et sted!

fin bil var det og. Airflow med breddere og alt jo :)
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Svar