9000 popoff
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
9000 popoff
Hei!! Har en 9000 cs 2.3T200,motor er original.Automat. Bortsett fra åpent montert kn-filter. Har lyst til å montere popoff ventil,stilig lyd når man slipper gassen!! Whoooosh er å foretrekke framfor fhlaffhllaff-lyden som er nå...
Vil bilen gå bedre?? (turboen lader opp raskere) Er jo en "bypassventil" fra før,mellom røra inn til turbo og røra fra t til innsug. Hvilken popoff egner seg best?? Håper noen vet....
Vil bilen gå bedre?? (turboen lader opp raskere) Er jo en "bypassventil" fra før,mellom røra inn til turbo og røra fra t til innsug. Hvilken popoff egner seg best?? Håper noen vet....
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Re: 9000 popoff
Hvordan dette er med automat veit jeg ikke, men bilen vil ikke gå bedre, turboen lader ikke opp raskere, men du opprettholder turtallet på turboen litt før det detter ned igjen.MortenT200 skrev:Hei!! Har en 9000 cs 2.3T200,motor er original.Automat. Bortsett fra åpent montert kn-filter. Har lyst til å montere popoff ventil,stilig lyd når man slipper gassen!! Whoooosh er å foretrekke framfor fhlaffhllaff-lyden som er nå...
Vil bilen gå bedre?? (turboen lader opp raskere) Er jo en "bypassventil" fra før,mellom røra inn til turbo og røra fra t til innsug. Hvilken popoff egner seg best?? Håper noen vet....
garantert gå for en fra turboXS, det er bra saker. Men som sagt veit jeg ikke hvordan dette er med automat.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Min barnelærdom tilsier at du får bedre respons med original
bypassventil. Den holder turboen i gang når du slipper gassen
slik at du unngår mottrykk mot gasspjellet. Turboen fortsetter å
snurre mens du girer slik at du raskt får opp trykket igjen.
Med popoff slippes dette trykket rett ut, og turboen stopper opp.
Men det kan ikke være så banalt at folk monterer popoff-ventil
bare for lyden?
Det er jo en funksjon i bypassventilen som åpner når trykket
passerer ca 1,4 bar på tohundrehesteren. Denne kan justeres,
men er neppe problem på din som ikke er trimmet.
bypassventil. Den holder turboen i gang når du slipper gassen
slik at du unngår mottrykk mot gasspjellet. Turboen fortsetter å
snurre mens du girer slik at du raskt får opp trykket igjen.
Med popoff slippes dette trykket rett ut, og turboen stopper opp.
Men det kan ikke være så banalt at folk monterer popoff-ventil
bare for lyden?
Det er jo en funksjon i bypassventilen som åpner når trykket
passerer ca 1,4 bar på tohundrehesteren. Denne kan justeres,
men er neppe problem på din som ikke er trimmet.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
Det er ingen forskjell på turboens turtall om det er resirkulerende ventil eller ikke. En resilkulerende ventil er vanlig på biler med luftmassemåler, dette pga at ventilen ikke skal slippe ut luft som er regnet inn i motorens brenselsberegning. Setter du på en "dumpventil" vil du få fetere blanding rett etter at ventilen har åpnet. Altså akkurat i det øyeblikket du har giret og gir gass i gjen. Så i teorien vil da motoren ikke fungere optimalt i det øyeblikket dunpventilen skal optimalisere. Men dette er jo teori, og i praksis er det ikke sikkert dette er merkbart. Og hva gjør man ikke for fet HARRY lyd i bilen sin........
Kjører man med høyere ladetrykk en standar bør man skifte ventil som er beregnet for dette. Man får også resirkulerende ventiler som tåler høyere trykk.
Kjører man med høyere ladetrykk en standar bør man skifte ventil som er beregnet for dette. Man får også resirkulerende ventiler som tåler høyere trykk.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t
-03 9-5 2,0t
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Før SAAB fann opp at en kunne bruke WG til denne oppgåva var dette "vanlig" ja.lassis70 skrev:Sat nettop og las eit 60siders langt dokument om turboar. Der stod det at ein popoff-ventil er noko som blei brukt i staden for WG. Den slepper ut trykket ved eit bestemt trykk. Nokon må rette meg visst eg tar fullstendig feil!
Enkelte klasser i motorsport brukte også ein slik ventil som ein slags kontroll på at ingen lada meir enn tillat i klassa, dette også etter at SAAB kom med WG-systemet.
Det er ikke noen god ide å regulere ladetrykket med en popoff ventil, det er en grunn til at dette konseptet er glemt for 25 år siden. Likedann med "sug gjennom systemer" med en forgasser forran turboen. Vil du ha 3-4 bar så kjøp en turbo uten WG og sett på en ekstern som kan reguleres. Det finnes mye bra literatur om turbolading, feks. Maximum boost som du får kjøpt på amazon.com
Nei popoff ventilen som sitter på biler i dag har ikke noe med ladetrykkregulering å gjøre. Den skal som man vet hindre trykkstøt etter kompressoren.
Nei popoff ventilen som sitter på biler i dag har ikke noe med ladetrykkregulering å gjøre. Den skal som man vet hindre trykkstøt etter kompressoren.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t
-03 9-5 2,0t
- Bent N208
- Overload!!!
- Innlegg: 1807
- Registrert: 07 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N208
- Navn: Bent Andresen
- Bil: VW Scirocco TSI
- Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
- Kontakt:
Avlastningsventiler
Heisan.
Grunnladetrykk må være riktig, original eller uoriginal på en utrimmet bil = samme effekt >>> uoriginal gir mer lyd.
Ønsker bedre luftsirkulasjon> prøv open air.
Mvh
Bent
Grunnladetrykk må være riktig, original eller uoriginal på en utrimmet bil = samme effekt >>> uoriginal gir mer lyd.
Ønsker bedre luftsirkulasjon> prøv open air.
Mvh
Bent

Close to your saab,closer to you with Speedparts