20 ,- literen for bensin!

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

wolwerix
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: N960
Bil: saab 900
Sted: Harstad

20 ,- literen for bensin!

Legg inn av wolwerix » 13 jan 2007, 19:42

http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=178298

Her diskuteres det i om vi skal fjerne engangsavgiftene på bilene, men heller setter opp bensinprisen til 20 kr literen!

Dette er ett nytt forslag for å få folk til å parkere bilen og heller bruke kollektiv transport fra A til B for det forurenser mindre.
VG skrev:Forurensning er ikke bare det som kommer ut av bilens eksosanlegg. Det er også støy, støv, ulykker og død, enorme arealer som ødelegges med veier, og at den enes bilbruk hindrer den andres fremkommelighet.
Alle engangsavgiftene skal fjernes, slik at prisen på en NY bil blir ca. halvert, dette er jo flott for dem som kjøper en NY bil, men hva med mange av oss som kjøper en brukt bil privat?

La oss si at du kjøper en bruktbil til 20 000,- og betaler årsavgift på ca 3000,- i året, vil vi ikke da med dette forslaget bare spare disse 3000 kr i avgift? skal du da betale 20,- literen for bensin fortsatt?
Du kjører ikke mange kilometerne før du har brukt 3000,- på bensin da.

Dette systemet skal gjøre at det skal bli billig å EIE bilen, men det skal bli dyrere å BRUKE bilen.
VG skrev:I klartekst betyr dette å fjerne eieavgiftene, og heller øke bruksavgiftene (bensinavgift, veiprising, eller for eksempel en avgift pr kjørte kilometer).
Hva synes folket om dette?
Jeg er ikke interisert i å betale 20kr literen + avgift for hver km jeg kjører.
[x] SAAB 900 T8 Airflow </3

Terra N837
Overload!!!
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Legg inn av Terra N837 » 13 jan 2007, 20:14

Jeg mener at dette er sykt!
Det vil nok få folk til å bruke bilen mindre.
Uansett syns jeg dette hysteriet rundt co2 utslipp blir vel mye!
Se på USA, som ikke vil være med på noe som helst som angår klimaet! Det er de det må gjøres noe med, først og fremst!

Skal det fortsett sånn, er det bare å kjøpe seg hest og vogn :!:
Med et Saab-prosjekt i garasjen :wink:
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Belønning, ikke straff...

Legg inn av EdHunter N815 » 13 jan 2007, 21:52

Bruktbilprisene vil jo synke i takt med nybilprisene, så det vil ikke by på problemer i den forstand.

Jeg er klart imot øking av avgifter på bil. Etter hvert som avgiftene øker, blir folk mer og mer forbannet, og får en negativ innstilling til miljøpolitikken. Man ser på dette som en straff for noe man er avhengig av, og de fleste vil vel være enige med at hvis dette skjer så vil det ikke føre til at flere reiser kollektivt, heller tvert i mot. Når man blir straffet på denne måten vil man fortsette å kjøre bilen på trass...

Det er også feil å straffe alle uansett situasjon, dette går jo mest ut over de som faktisk er avhengig av bilen. For eksempel de som bor på steder der det er manglende kollektivtransport. Jeg ser mange steder at bussruter blir lagt ned i fleng, og så klager politikerne på at folk ikke reiser kollektivt? Hvordan kan man ta bussen til jobb når den ikke går mer enn 2-3 ganger daglig, og knapt det?

Skal en få folk til å ta bussen, er løsningen bedre tilbud og billigere billetter. Dette vil folk se positivt på, og føle at de får en belønning i stedet for straff. Da vil folk se på miljøpolitikken som noe positivt, og få en mye bedre innstilling generelt.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Belønning, ikke straff...

Legg inn av Hjelle, N6 » 13 jan 2007, 22:25

EdHunter N815 skrev:Det er også feil å straffe alle uansett situasjon, dette går jo mest ut over de som faktisk er avhengig av bilen. For eksempel de som bor på steder der det er manglende kollektivtransport. Jeg ser mange steder at bussruter blir lagt ned i fleng, og så klager politikerne på at folk ikke reiser kollektivt? Hvordan kan man ta bussen til jobb når den ikke går mer enn 2-3 ganger daglig, og knapt det?
Er ganske sikker på at monge kunne tenke seg å ta kollektivtransport, både på "landet" og spesiellt i byane. MEN, då må rutefrekvensen være god, reisetida kort og ikkje minst prisane være overkommelige.

Eg bur vel ein plass dei fleste vil kalle "ut i gokk", der er det praktisk umulig for monge å bruke kollektiv transport i forbindelse med jobb. Enten må dei starte klokka 10 på formiddagen og slutte klokka 17.00, eller so må dei bruke bilen, thats it. Og bussen tek vel heller ikkje turen innom barnehagen for dei som er avhengig av det heller. I byen er det visse muligheiter om frekvensen på linjene er god, men her det går buss fjerde kvar time og overgongsbillett er eit frammandord funkar det rett og slett ikkje.
Og so er vi enkelte som startar på jobb lenge før busssjåføren startar bussen sin også, men det er ei anna historie ;)

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 13 jan 2007, 22:34

Jeg betaler gjerne 20 kr literen dersom de lager et kollektivtilbud som man har råd til å benytte seg av! Og i tillegg er det jo en fordel dersom det faktsik kommer no tog/buss!!!!

Skulle gjerne ha kjørt tog og buss på jobb hver dag, men sånn det er nå må jeg selge bilen for å få råd til månedskort og dermed er det ikke et alternativ...
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 13 jan 2007, 22:53

Før dette kan ansees som et seriøst forslag bør det settes opp et miljøregnskap, for en kan jo spørre seg hvor gunstig det er for miljøet å vri forbruket over på flere nybilkjøp og færre kjørte kilometer. Å produsere en ny bil forbruker mye energi, og verdens energi kommer i dag stort sett fra olje, gass og atomkraft, samt at bilindustrien slipper ut mye kjemikalier.

Dersom det etter en slik vurdering viser seg at en slik endring vil være til det beste for miljøet, synes jeg faktisk at 20 kr literen for bensin og null engangsavgift er helt greit. Det forutsetter imidlertid et par ting, som et kraftig utbygd kollektivtilbud med lave priser, og at E85 ikke blir dyrere (ja det koster energi å produsere E85 også, men neppe mer enn den delen av brennverdien det er mulig å nyttegjøre).

Det blir vel likevel, som vanlig, til at godt mente forslag uten faglig grunnlag og vurdering blir mottatt med begeistring og gjennomført med iver og glød. Det er jo sånn dette nisselandet styres, politiske vedtak baseres mer på trender og god vilje enn på kunnskap, og det virker som om det blir verre og verre....
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Sted: Alta, Finnmark

Legg inn av ArntR N315 » 13 jan 2007, 23:11

Skulle egentlig skrive mye hær nå, men er redd for at vi får global oppvarming samma fan hva denne bensinen måtte koste og bilavgiftene reduseres...

Hele jordkloden må trekke lasset for å hindre miljøkatastrofer i framtiden....

Fokuset bør være globalt, kjære Kristin Halvorsen, og jeg betaler gladelig 20 kroner for bensinen hvis noen kan synliggjøre for meg at penga redder verdenen!!!!

MEN da forlanger jeg:
- Trikk i Alta
- Lyntogbane mellom Nord- SørNorge
- Bedre utbygd sykkel og gangsti
- Biopumpe til Saaben min i nord som i sør (E-85)
- Gratis parkering for El-bilen min
- (kan ikke fly også bruke E-85 eller lignende??)

Forlanger sikker mer i mårra... må bare sove på det... :wink:
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Brukeravatar
Ola Pituetten N703
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N703
Navn: Ove Kynell Arstad
Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
Sted: Etnedal i Valdres
Kontakt:

Legg inn av Ola Pituetten N703 » 13 jan 2007, 23:12

:D Jeg kan godt være med på,det som blir sagt her,at hvis kollektivtrafikken også ville gå på landsbygda så får vi bruke tre timer lenger hver dag for å komme til og fra jobben.En annen ting skulle bensin gå opp til kr 20.-pr liter ,burde dieselen koste 30.- for her i valdres går det mange gamle stinkere som burde vært kassert.Bare det å ligge bak dem (en stund) får en nesten åndenød.Kollektivtrafikk i distriktene ville vel heller aldri bli lønnsomt. :stupidme:
SAAB ER BEST

wolwerix
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av wolwerix » 14 jan 2007, 00:09

Er totalt enig i at kollektivtransporten må utbedres i stor grad for at dette skal bli en realitet.
Som mange andre her på forumet bor også jeg "ute i gokk" eller i "ødemarka" som mange vil kalle det for. Det er riktignok bare litt over 3 - 4 mil inn til byen, men med di "flotte" veiene her i nord tar det alikavell ca. 25 min i lovlig hastighet for å komme seg inn til byen.

Om 4 -5 mnd slutter jeg på skolen og begynner i arbeid, jeg har nå gratis reise mellom hjem og skole, men når jeg begynner med arbeid vil det koste en månedsønn (lærlinglønn) bare i bensinutgifter!
Håper at dette forslaget ikke blir godtatt, ellers blir det lite smørr på brødskiva.

Eksempel:

Har dessverre en litt tørst bil (og900) som da gjerne bruker rundt literen på mila.
regnestykke:
1 liter * 20,- * 4mil = 80,- en vei. jeg skal jo hjem også en gang = 160,- per dag. 5 dager i uka * 160 = 800,- i uka = 3200,- i mnd osv!

Nesten hele lønna mi går da opp i bensin!
Det er nesten som om at vi på bygda skal få litt reduskjon på denne bensinavgiften pga. manglende kollektivtransport.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch

Legg inn av EdHunter N815 » 14 jan 2007, 00:23

wolwerix skrev:Det er nesten som om at vi på bygda skal få litt reduskjon på denne bensinavgiften pga. manglende kollektivtransport.
Det er ikke bare nesten heller... Jeg bor i by selv, men der jeg vokste opp går det to busser om dagen. Og skal du til Bergen? Glem det, for bussene korresponderer ikke en gang...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 14 jan 2007, 01:46

BAre inse det:P Norge har helt ødelagte bilavgifter og lignende. Eneste som funker er at vi slår oss sammen med Sverige. Med Norges olje penger og Sveriges kunskap kan vi få ordna verdensherredømme:P

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 14 jan 2007, 15:29

Wolwerix: Avhengig av busstilbud og arbeidstid, har ihvertfall i Møre og Romsdal noko som heiter ungdomskort. Kostar 420:- i månaden, og gjeld til fyllte 20 år. På dette kortet kan en reise det en maktar med buss, båt og ferje (rett nok som passasjer, kortet gjeld ikkje for bil). Gjeld heller ikkje på flybuss, nattbuss og lignandes ruter.
Må være eit kjempetilbud til dagens unge som fks. er lærlingar eller studentar.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 14 jan 2007, 16:04

Hjelle, N6 skrev:Wolwerix: Avhengig av busstilbud og arbeidstid, har ihvertfall i Møre og Romsdal noko som heiter ungdomskort. Kostar 420:- i månaden, og gjeld til fyllte 20 år. På dette kortet kan en reise det en maktar med buss, båt og ferje (rett nok som passasjer, kortet gjeld ikkje for bil). Gjeld heller ikkje på flybuss, nattbuss og lignandes ruter.
Hadde sånt kort til lenge etter jeg fikk lappen (hadde ikke bil da), den gang kostet det 360 kr mnd, men det er 4 år siden..
Styrer med DAB og AUX

wolwerix
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av wolwerix » 15 jan 2007, 23:10

Skal gladelig kjøpe ett slikt kort, men problemet er at vi som bor litt i utkantstrøkene ikke har så gode busstilbud. Dem som bor i byer, og i nærheten kan leve godt på dette tilbudet :)

Mats900R
Overload!!!
Medlemsnummer: N719
Navn: Mats
Bil: 9-3

Legg inn av Mats900R » 15 jan 2007, 23:17

Hjelle, N6 skrev:Wolwerix: Avhengig av busstilbud og arbeidstid, har ihvertfall i Møre og Romsdal noko som heiter ungdomskort. Kostar 420:- i månaden, og gjeld til fyllte 20 år. På dette kortet kan en reise det en maktar med buss, båt og ferje (rett nok som passasjer, kortet gjeld ikkje for bil). Gjeld heller ikkje på flybuss, nattbuss og lignandes ruter.
her i bergen kostar jaffal ongdomskårt 330kr i måneden det gjelder og til man e 20. men synes 420 va veeel drøyt.

eg som snaaart e 18 brukar ongdomskortt heele tiden!
Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln

Svar