9000 2,3T går dårlig, tikker og lader på GLT...

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

9000 2,3T går dårlig, tikker og lader på GLT...

Legg inn av EdHunter N815 » 20 jan 2007, 03:41

Jeg har forsøkt å søke om dette, finner mye men ingenting helt tilsvarende...

Tidligere i dag merket jeg at bilen begynte å gå dårlig i perioder. Det begynte med at jeg av og til mistet ladetrykk, sank til litt over GLT. Dette kom og gikk litt, med kortere og kortere mellomrom før det til slutt kom "for godt" utpå kvelden. Jeg tenkte først på MV og sjekket denne etter metoden på STCS FAQ, den så helt fin ut (kunne ikke blåse i "R", ca. 3 ohm motstand, 12V inn).

Etter å ha kjørt litt til merket jeg også at det kom en kraftig tikking (var der tidligere på dagen også men ikke så kraftig), den er der uansett turtall og belastning, og "følger" turtallet. Merket samtidig også at bilen begynte å gå tydelig dårlig, mer enn bare manglende trykk. Bilen går ujevnt, og mangler drag.

Har forsøkt å bytte plugger uten resultat. Kan problemet være dårlig bensintrykk? Det kan vel forklare fjuskingen, og da vil jeg vel få tenningsbank, fulgt av at APC kutter ladetrykket ned mot GLT? I så fall, hvordan sjekker jeg lettest mulig at bensintrykket er bra?

Andre forslag? Det kan vel ikke komme rådebank sånn over natten og at motoren da er døden nær...? :shock:
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Bendal N809
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 130
Registrert: 03 sep 2006, 21:51
Sted: Fosnavåg/Ålesund

Legg inn av Bendal N809 » 20 jan 2007, 10:51

Biltema har billige bensinpumper. 350kr. Verdt et forsøk å skifte :) Men kan legge til at MV fungerte med meg etter blåsemetoda osv, men den fungerte ikkje skikkelig allikevel.
'92 Saab 9000CC - Solgt og savna
--------------------------------------------
'00 VW Golf IV TDi 4motion Highline!
--------------------------------------------
'98 VW Golf IV 1,6l HIGHLINE - Solgt

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 20 jan 2007, 12:41

Bendal N809 skrev:Biltema har billige bensinpumper. 350kr. Verdt et forsøk å skifte :) Men kan legge til at MV fungerte med meg etter blåsemetoda osv, men den fungerte ikkje skikkelig allikevel.
Får gjøre et forsøk med pumpen ja. Kunne jo vært MV, men når jeg har tenningsbank og ruskete gange er det i så fall noe annet også som er galt...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 20 jan 2007, 13:41

Er det ikke ventilløfterne dine du hører da???

I såfall så vil bankesensoren oppfatte dette og senke ladetrykk og tenning... Bilen vil da gå skikkelig dårlig og pga feiltenningen så vil du fort kunne se at turboen blir rødglødende...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 20 jan 2007, 13:52

Har du tenningsbank? Eller antar du at Apc stiller ned tenningen på grunn av bank?
Er den tikkelyden din "elektrisk", eller er det en motorlyd? Tenker på alt fra veivakselgiver til klassikeren gåen vakuumslange... :? Har du sjekket slanger til og fra intercooler, og inn på spjeldhuset? Er noe gåent her vill du få massiv falskluft, og null i ladetrykk, og dertil gange og effekt... :-k
Mine beste forslag pr nå, iallfall!
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 20 jan 2007, 15:23

Tor N12 skrev:Er det ikke ventilløfterne dine du hører da???

I såfall så vil bankesensoren oppfatte dette og senke ladetrykk og tenning... Bilen vil da gå skikkelig dårlig og pga feiltenningen så vil du fort kunne se at turboen blir rødglødende...
Jeg er nok redd for at du har rett... Hadde bilen inne på et verksted og fikk en kamerat som er mekaniker til å høre på det. Han mente jeg bare kunne begynne å ta av toppdekselet med en gang, så jeg setter i gang med det i løpet av dagen.

Noen som har en bil til låns en ukes tid? :cry:
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 20 jan 2007, 16:05

EdHunter N815 skrev:
Tor N12 skrev:Er det ikke ventilløfterne dine du hører da???

I såfall så vil bankesensoren oppfatte dette og senke ladetrykk og tenning... Bilen vil da gå skikkelig dårlig og pga feiltenningen så vil du fort kunne se at turboen blir rødglødende...
Jeg er nok redd for at du har rett... Hadde bilen inne på et verksted og fikk en kamerat som er mekaniker til å høre på det. Han mente jeg bare kunne begynne å ta av toppdekselet med en gang, så jeg setter i gang med det i løpet av dagen.

Noen som har en bil til låns en ukes tid? :cry:
Sikker på at du trenger det da??
Er jo hydrauliske løftere på disse motorene og de kan begynne å tikke f.eks om det er kaldt, oljen er dårlig mm..
Løfterne slites selvfølgelig over tid men bilen din har ikke gått lengre enn at jeg synes det er rart om de skal gi seg allerede nå. Det du evt kan prøve er å kjøre en motorrens, ofte så er det kun rusk som gjør at de ikke oppfører seg som de skal, har selv også brukt å rense motorene med diesel om de har vært skikkelig møkkete.
Hva slags olje bruker du? De kan være litt vare på oljetypen...
Kjører selv kun med Mobil 1, enten den man får på bensinstasjoner som er 0-50/5-50 eller aller helst den som saabforhandlerne selger som er 10-30 (om jeg husker rett)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 20 jan 2007, 16:41

Tor N12 skrev:
EdHunter N815 skrev:
Tor N12 skrev:Er det ikke ventilløfterne dine du hører da???

I såfall så vil bankesensoren oppfatte dette og senke ladetrykk og tenning... Bilen vil da gå skikkelig dårlig og pga feiltenningen så vil du fort kunne se at turboen blir rødglødende...
Jeg er nok redd for at du har rett... Hadde bilen inne på et verksted og fikk en kamerat som er mekaniker til å høre på det. Han mente jeg bare kunne begynne å ta av toppdekselet med en gang, så jeg setter i gang med det i løpet av dagen.

Noen som har en bil til låns en ukes tid? :cry:
Sikker på at du trenger det da??
Er jo hydrauliske løftere på disse motorene og de kan begynne å tikke f.eks om det er kaldt, oljen er dårlig mm..
Løfterne slites selvfølgelig over tid men bilen din har ikke gått lengre enn at jeg synes det er rart om de skal gi seg allerede nå. Det du evt kan prøve er å kjøre en motorrens, ofte så er det kun rusk som gjør at de ikke oppfører seg som de skal, har selv også brukt å rense motorene med diesel om de har vært skikkelig møkkete.
Hva slags olje bruker du? De kan være litt vare på oljetypen...
Kjører selv kun med Mobil 1, enten den man får på bensinstasjoner som er 0-50/5-50 eller aller helst den som saabforhandlerne selger som er 10-30 (om jeg husker rett)
Det er veldig kraftig tikking, bilen høres ut som en oljebrenner... Har akkurat byttet olje, Valvoline 5w-40, for to uker siden. Det er samme olje som bilen har fått før i følge Trond, men bortsett fra at det var 5w-50 han brukte... Kan dette være grunnen til at den tikker så fælt?
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 20 jan 2007, 19:35

EdHunter N815 skrev: Det er veldig kraftig tikking, bilen høres ut som en oljebrenner... Har akkurat byttet olje, Valvoline 5w-40, for to uker siden. Det er samme olje som bilen har fått før i følge Trond, men bortsett fra at det var 5w-50 han brukte... Kan dette være grunnen til at den tikker så fælt?
Det er rart om det er oljen da, men prøv med en motorrens og ny olje først du.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Legg inn av Eirik » 20 jan 2007, 21:21

Jeg hadde en slik rar tikking i fjor sommer. Litt mer lyd enn om det bare var ventil-tikking, det viste seg å være lagrene til veia :( Noe som ikke var en morosam affære.
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 22 jan 2007, 02:57

En liten oppdatering her... Har nå tatt invendig vask uten forbedring av tikkingen. Har også tatt av toppdeksel og lyttet etter lyder fra ventiler/løftere, men kunne ikke lokalisere noe nå når toppdekselet var av, lyden er faktisk svakere.

Dermed ser det litt stygt ut, kan vel virke som problemet er "down under"... Tror jeg får ta av bunnpannen og se om jeg får sjekket etter defekte lagre.

Noen som vet om jeg har mulighet til å kjenne slark uten å ta ned veiven?
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 24 jan 2007, 08:39

Bare ett tips i jakten på lyder.

Bruk en 2m lang stump fra en hageslange mot øret, bruk den som stetoskop rundt på motoren mens den går. Utrolig hvordan lydkilder kan lokaliseres på denne måten. Dukan lytte på vannpumpe, dynamo, ventileløftere etc, etc.

Tilleggsverktøy for "innvendige" lyder, kosteskaft eller massiv jernstang som brukes på samme måte. Trykkes mot plasser du tror lyden kan komme fra.

Bare pass på å ikke få håret eller klær inn i roterende deler.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 24 jan 2007, 11:37

Macgeier skrev:Bare ett tips i jakten på lyder.

Bruk en 2m lang stump fra en hageslange mot øret, bruk den som stetoskop rundt på motoren mens den går. Utrolig hvordan lydkilder kan lokaliseres på denne måten. Dukan lytte på vannpumpe, dynamo, ventileløftere etc, etc.

Tilleggsverktøy for "innvendige" lyder, kosteskaft eller massiv jernstang som brukes på samme måte. Trykkes mot plasser du tror lyden kan komme fra.

Bare pass på å ikke få håret eller klær inn i roterende deler.
En tommestokk fungerer også bra til dette :wink:
Spess til lytting av dårlige lagere =)
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 25 jan 2007, 09:37

Biltema har stetoskop, likt dom som leger bruker.
Med stang för att lytte på motor och annat.
Kostar under 100Nkr och är väl investerade pengar för feilsökning.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 25 jan 2007, 12:47

Saab900STCR skrev:Biltema har stetoskop, likt dom som leger bruker.
Med stang för att lytte på motor och annat.
Kostar under 100Nkr och är väl investerade pengar för feilsökning.

Mvh
Takk for tipset, tror jeg skal kjøpe meg et slikt et :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar