Hva er dette ? Ekstra innsprøytningsdyse ?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Rusta N832
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 24 nov 2006, 05:09
Sted: Trondheim

Hva er dette ? Ekstra innsprøytningsdyse ?

Legg inn av Rusta N832 » 19 jan 2007, 19:50

Heisann !
Ettersom jeg er litt færsk på og900 motorer, og hva som er gjort med motoren,lurer jeg på hva dette er og hvordan det funker. er det en eksta dyse av noe slag ? Sikkert noen som har peiling her :)
Bilde
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 19 jan 2007, 19:55

Det er kaldstartdysa som gir ekstra bensin når motoren er kald
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Rusta N832
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 24 nov 2006, 05:09
Sted: Trondheim

Legg inn av Rusta N832 » 19 jan 2007, 20:02

TurboLars N383 skrev:Det er kaldstartdysa som gir ekstra bensin når motoren er kald
legg merke til bryteren som blir lagt inn ved bånn gass ...
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 19 jan 2007, 23:32

Farlig form for "trim". Bensinen havner stort sett i bakerste sylinder, mens fireren ikke får noen ting...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 20 jan 2007, 02:50

FeilFeilog FEIL!
Jeg er skremt!
den dysa der ei ei bensindyse som kun fungerer når startmotoren går rundt for å gi den litt ekstra punch når man starter bilen.
Bare spørr Datapaal ;)
Vi har mekka litt på kaldstarten på min tidligere Åge, og da stusset vi over samme tingen.. Men vi fant fram til det. ^^
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Jon Magnus N251
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 460
Registrert: 14 nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: N251
Navn: Jon Magnus
Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
Sted: Drammen

Legg inn av Jon Magnus N251 » 20 jan 2007, 07:52

ParADigM N558 skrev:FeilFeilog FEIL!
Jeg er skremt!
den dysa der ei ei bensindyse som kun fungerer når startmotoren går rundt for å gi den litt ekstra punch når man starter bilen.
ja, det er kaldstartdysa.

men det framgår tydelig av bildet at den er ikke er koblet som orginalt
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 20 jan 2007, 08:09

ParADigM N558 skrev:FeilFeilog FEIL!
Jeg er skremt!
den dysa der ei ei bensindyse som kun fungerer når startmotoren går rundt for å gi den litt ekstra punch når man starter bilen.
Bare spørr Datapaal ;)
Vi har mekka litt på kaldstarten på min tidligere Åge, og da stusset vi over samme tingen.. Men vi fant fram til det. ^^
kan være smart å se på bildet før du blir bombastisk....

Du er tydelighvis meget lettskremt du :oops:

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 20 jan 2007, 13:48

ParADigM N558 skrev:FeilFeilog FEIL!
Jeg er skremt!
den dysa der ei ei bensindyse som kun fungerer når startmotoren går rundt for å gi den litt ekstra punch når man starter bilen.
Bare spørr Datapaal ;)
Vi har mekka litt på kaldstarten på min tidligere Åge, og da stusset vi over samme tingen.. Men vi fant fram til det. ^^
Paradigm:

Litt skjerpings da.... Dette forumet skal jo HJELPE folk med problemer, da må du i allefall være sikker når du svarer så bombastisk!!
Det går jo også an å svare og si at man tror man vet svaret ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 20 jan 2007, 13:50

hehe, skjerpings skal bli ;)
Men jeg har uansett rett :p

Men ja, slik som den er koplet der, så har jeg ingen aning om hva den kan finne på å gjøre... :p
Men vet også at det ligger ei spole der, slik at når du vrir om nøkkelen, og den slipper igjennom bensin, så fungerer den spolen som en beskyttelse for at motoren ikke får for mye bensin hvis bilen er tungstartet..
Dvs. den kutter ut etter en 5 sekunder med starting.. tror det var 5.. eller så var det 10.. uansett, den kan gjøre mye rart :p
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 20 jan 2007, 14:46

som som er tingen her er at er overhodet ikke er noen form for orginalt kobla, sett bort i fra dyseplasseringa.. man ser heller ikke hvor selveste matinga av fuel kommer i fra. Poenget med denne "jalla" mekken er ekstra fet blanding på max gass, og det er sant som petter sier at dette bare samler seg i bakerste syl. Orginalt så har para litt rett.. slik som det SKAL være skal systemet blåse inn litt mere bensin under start og minke etterhvert som bilen blir varm.. denne justeringa skjer ved hjelp av et bimetall(enheten sitter plassert ved thermo huset).. når bilen blir varm så stenges til slutt denne dysa helt og vil ikke ha noen funksjon lengere..

Og ja, det er rett at dysa kutter etter noen sekunder på starteren, dette er for å forhindre at motoren drukner i fuel(bensin)...

Er lenge sidan jeg har holdt på med dette systemet, med mener å huske at det var noe i den duren..

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 20 jan 2007, 16:01

men nå e ikkje dette ein T8. hvis dokk ser øverst på bildet (dysene) så e ikkje det mekaniske dyser samt at bilen har lmm. e jo ikkje sikkert et e bensin så komme gjennom den dys hellår. vanninnspr kanskje :shock:
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 20 jan 2007, 18:44

haha.. godt observert... vi er jo uansett alle enige i om at det er noe ekstrainnsprut.. jeg tipper på bens.. ta å se hvor slangen kommer i fra..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Rusta N832
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 24 nov 2006, 05:09
Sted: Trondheim

Legg inn av Rusta N832 » 20 jan 2007, 20:01

Datapaal N526 skrev:haha.. godt observert... vi er jo uansett alle enige i om at det er noe ekstrainnsprut.. jeg tipper på bens.. ta å se hvor slangen kommer i fra..
Heisann!

Mange gode forslag, fint at så mange engasjerer seg i mitt spørsmål. Det som kanskje blir konlusjonen er at det er kaldstartsdysa som da blir innkoblet igjen ved fullt gasspådrag ( se bryter). hvor bra dette er kan vel diskuteres. Sånn er det å kjøpe halvskrudd bil :? . Her er ett bilde som viser mer av motoren.



Bilde
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 22 jan 2007, 08:58

Daniel N683 skrev:
ParADigM N558 skrev:FeilFeilog FEIL!
Jeg er skremt!
Jeg også...

På gamle t8 (mener det var på 79 og 80-modeller) så gir også denne ekstra bensin på høyere hastigheter (mener det var over 120 km/h) for ekstra kjøling av motoren.
Dette er ikke riktig. På 78,79 og 80 er det en magnetventil som senker styretrykket på k-jet og dermed gir ekstra bensin. Denne styres av en bryter på gasspjeldet(ved full gass) eller som du sier, når farta blir høy nok av en giver på speedometerdrevet.

Kaldstartdysa er som allerede nevnt totalt uegnet noen form for trimming på grunn av plasseringa. Hadde den vært plassert ved utløpet på intercooleren så kankje..
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

RuneDK
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 21 nov 2005, 14:22

Legg inn av RuneDK » 27 jan 2007, 17:33

Denne omtalte magnetventilen til at styre styretrykket, er der nogen der har en på lager? For så kommer der snildt 180-190hk ud af min T8 :P

Svar