Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Rusta N832
- 0.7 bar

- Innlegg: 122
- Registrert: 24 nov 2006, 05:09
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Rusta N832 » 19 jan 2007, 19:50
Heisann !
Ettersom jeg er litt færsk på og900 motorer, og hva som er gjort med motoren,lurer jeg på hva dette er og hvordan det funker. er det en eksta dyse av noe slag ? Sikkert noen som har peiling her

1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V
Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)
-
TurboLars N383
- Overload!!!
- Innlegg: 1749
- Registrert: 23 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
Legg inn
av TurboLars N383 » 19 jan 2007, 19:55
Det er kaldstartdysa som gir ekstra bensin når motoren er kald
STCN #383
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
-
Rusta N832
- 0.7 bar

- Innlegg: 122
- Registrert: 24 nov 2006, 05:09
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Rusta N832 » 19 jan 2007, 20:02
TurboLars N383 skrev:Det er kaldstartdysa som gir ekstra bensin når motoren er kald
legg merke til bryteren som blir lagt inn ved bånn gass ...
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V
Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)
-
Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Legg inn
av Petter 900 T » 19 jan 2007, 23:32
Farlig form for "trim". Bensinen havner stort sett i bakerste sylinder, mens fireren ikke får noen ting...
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 20 jan 2007, 02:50
FeilFeilog FEIL!
Jeg er skremt!
den dysa der ei ei bensindyse som kun fungerer når startmotoren går rundt for å gi den litt ekstra punch når man starter bilen.
Bare spørr Datapaal

Vi har mekka litt på kaldstarten på min tidligere Åge, og da stusset vi over samme tingen.. Men vi fant fram til det. ^^
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Jon Magnus N251
- 1,5 bar

- Innlegg: 460
- Registrert: 14 nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N251
- Navn: Jon Magnus
- Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
- Sted: Drammen
Legg inn
av Jon Magnus N251 » 20 jan 2007, 07:52
ParADigM N558 skrev:FeilFeilog FEIL!
Jeg er skremt!
den dysa der ei ei bensindyse som kun fungerer når startmotoren går rundt for å gi den litt ekstra punch når man starter bilen.
ja, det er kaldstartdysa.
men det framgår tydelig av bildet at den er ikke er koblet som orginalt
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"
-
Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Legg inn
av Petter 900 T » 20 jan 2007, 08:09
ParADigM N558 skrev:FeilFeilog FEIL!
Jeg er skremt!
den dysa der ei ei bensindyse som kun fungerer når startmotoren går rundt for å gi den litt ekstra punch når man starter bilen.
Bare spørr Datapaal

Vi har mekka litt på kaldstarten på min tidligere Åge, og da stusset vi over samme tingen.. Men vi fant fram til det. ^^
kan være smart å se på bildet før du blir bombastisk....
Du er tydelighvis meget lettskremt du
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 20 jan 2007, 13:48
ParADigM N558 skrev:FeilFeilog FEIL!
Jeg er skremt!
den dysa der ei ei bensindyse som kun fungerer når startmotoren går rundt for å gi den litt ekstra punch når man starter bilen.
Bare spørr Datapaal

Vi har mekka litt på kaldstarten på min tidligere Åge, og da stusset vi over samme tingen.. Men vi fant fram til det. ^^
Paradigm:
Litt skjerpings da.... Dette forumet skal jo HJELPE folk med problemer, da må du i allefall være sikker når du svarer så bombastisk!!
Det går jo også an å svare og si at man
tror man vet svaret

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 20 jan 2007, 13:50
hehe, skjerpings skal bli

Men jeg har uansett rett
Men ja, slik som den er koplet der, så har jeg ingen aning om hva den kan finne på å gjøre...

Men vet også at det ligger ei spole der, slik at når du vrir om nøkkelen, og den slipper igjennom bensin, så fungerer den spolen som en beskyttelse for at motoren ikke får for mye bensin hvis bilen er tungstartet..
Dvs. den kutter ut etter en 5 sekunder med starting.. tror det var 5.. eller så var det 10.. uansett, den kan gjøre mye rart

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 20 jan 2007, 14:46
som som er tingen her er at er overhodet ikke er noen form for orginalt kobla, sett bort i fra dyseplasseringa.. man ser heller ikke hvor selveste matinga av fuel kommer i fra. Poenget med denne "jalla" mekken er ekstra fet blanding på max gass, og det er sant som petter sier at dette bare samler seg i bakerste syl. Orginalt så har para litt rett.. slik som det SKAL være skal systemet blåse inn litt mere bensin under start og minke etterhvert som bilen blir varm.. denne justeringa skjer ved hjelp av et bimetall(enheten sitter plassert ved thermo huset).. når bilen blir varm så stenges til slutt denne dysa helt og vil ikke ha noen funksjon lengere..
Og ja, det er rett at dysa kutter etter noen sekunder på starteren, dette er for å forhindre at motoren drukner i fuel(bensin)...
Er lenge sidan jeg har holdt på med dette systemet, med mener å huske at det var noe i den duren..
Mvh. Pål
-
Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Legg inn
av Frode N073 » 20 jan 2007, 16:01
men nå e ikkje dette ein T8. hvis dokk ser øverst på bildet (dysene) så e ikkje det mekaniske dyser samt at bilen har lmm. e jo ikkje sikkert et e bensin så komme gjennom den dys hellår. vanninnspr kanskje

2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut.
Pappas bil 
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt)
Prosjekt Solgt
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 20 jan 2007, 18:44
haha.. godt observert... vi er jo uansett alle enige i om at det er noe ekstrainnsprut.. jeg tipper på bens.. ta å se hvor slangen kommer i fra..
-
Rusta N832
- 0.7 bar

- Innlegg: 122
- Registrert: 24 nov 2006, 05:09
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Rusta N832 » 20 jan 2007, 20:01
Datapaal N526 skrev:haha.. godt observert... vi er jo uansett alle enige i om at det er noe ekstrainnsprut.. jeg tipper på bens.. ta å se hvor slangen kommer i fra..
Heisann!
Mange gode forslag, fint at så mange engasjerer seg i mitt spørsmål. Det som kanskje blir konlusjonen er at det er kaldstartsdysa som da blir innkoblet igjen ved fullt gasspådrag ( se bryter). hvor bra dette er kan vel diskuteres. Sånn er det å kjøpe halvskrudd bil

. Her er ett bilde som viser mer av motoren.

1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V
Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)
-
skilpaddaN287
- 2.0 bar

- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Legg inn
av skilpaddaN287 » 22 jan 2007, 08:58
Daniel N683 skrev:ParADigM N558 skrev:FeilFeilog FEIL!
Jeg er skremt!
Jeg også...
På gamle t8 (mener det var på 79 og 80-modeller) så gir også denne ekstra bensin på høyere hastigheter (mener det var over 120 km/h) for ekstra kjøling av motoren.
Dette er ikke riktig. På 78,79 og 80 er det en magnetventil som senker styretrykket på k-jet og dermed gir ekstra bensin. Denne styres av en bryter på gasspjeldet(ved full gass) eller som du sier, når farta blir høy nok av en giver på speedometerdrevet.
Kaldstartdysa er som allerede nevnt totalt uegnet noen form for trimming på grunn av plasseringa. Hadde den vært plassert ved utløpet på intercooleren så kankje..
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
-
RuneDK
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 41
- Registrert: 21 nov 2005, 14:22
Legg inn
av RuneDK » 27 jan 2007, 17:33
Denne omtalte magnetventilen til at styre styretrykket, er der nogen der har en på lager? For så kommer der snildt 180-190hk ud af min T8
