Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.
Moderator: Moderatorer
-
Saabfan
- 2.0 bar

- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Legg inn
av Saabfan » 07 feb 2007, 16:08
Skulle ut med ågen i dag. Hadde som vanlig turtlewax låsoljen med. Tømte boksen og gikk til shell for å kjøpe låsspray. Tømte den i låsen og fortsatte med hårføner i 15 min. Ingenting hjalp. Jeg kunne så vidt se pinnen røre seg når jeg vred nøkkelen helt til venstre. Det føles liksom som om nøkkelen "ikke tar" inne i sylinderen før nøkkelen er helt i vridd posisjon.
Konklusjonen er at jeg ikke kommer inn i ågen og bilen er ute av drift inntil værgudene gir plussgrader eller låsen bestemmer seg for å gå opp.
Låsen har vært treg før, men har allatid gått opp.
Så hva gjør jeg?
Ikke si gå inn på passajersiden, der er det nemlig en annen nøkkel som ligger knekt inne i hanskerommet.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
-
Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Legg inn
av Peter » 07 feb 2007, 16:15
Du kan prøve det
her
Eller så kan du jo prøve å gå inn via bagasjen hvis det er samme nøkkelen som førerdøra.
-
wolwerix
- 0.7 bar

- Innlegg: 184
- Registrert: 04 jun 2006, 17:56
- Medlemsnummer: N960
- Bil: saab 900
- Sted: Harstad
Legg inn
av wolwerix » 07 feb 2007, 16:16
får du opp bagasjelokket da?
I så fall låser du opp bakdøren, går inn der og prøver å låse opp døren innvendig fra.
Ett lite minutt for seint der ja..
[x] SAAB 900 T8 Airflow </3
-
Saabfan
- 2.0 bar

- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Legg inn
av Saabfan » 07 feb 2007, 18:13
Samme nøkkel på passasjersiden som i bagasjeluka... (har vært inne på tanken for å si det sånn)
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
-
Erik N823
- 0.7 bar

- Innlegg: 138
- Registrert: 29 nov 2006, 13:28
- Medlemsnummer: N823
- Bil: 1999 9-3 2.0t
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Erik N823 » 07 feb 2007, 19:12
Rart at 15 min med hårføner ikkje hjalp. Du kan jo prøve å varme opp nøkkelen med ein lighter. Å halde ein plastpose med varmt vatn inntil døra er vel også eit triks.
1999 SAAB 9-3 2.0t
-
og900turbo
- 1,5 bar

- Innlegg: 355
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Legg inn
av og900turbo » 07 feb 2007, 23:16
Det er ikke frosset lås som er problemet så lenge du kan vri rundt nøkkelen begge veier. Det er mekanismen som skal låse opp døra når du vrir rundt sylinderen som har sviktet. Sannsynligvis en hvit plastarm som sitter på enden av sylinderen som har løsnet. Kan også være et stag som har løsnet. De jobber i parallell med låsepinnen på innsiden av døra. Så du må få opp låsepinnen på innsida med å bende ut toppen av døra å gå ned med en streng med egnet løkke i enden. Godt gammeldags innbrudd i bilen altså. Jeg ville ha prøvd å lirke med forskjellige Saabnøkler i de andre låsene først, for de er ikke verdens mest sikre lås. Broren min greide en gang å låse opp 99-en min med en Mazdanøkkel....??
Innbruddet må du gjøre på eget ansvar, det er lett å skade bilen.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
-
TurboLars N383
- Overload!!!
- Innlegg: 1749
- Registrert: 23 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
Legg inn
av TurboLars N383 » 07 feb 2007, 23:19
Baufilblad med slipt "krok" i ene enden

STCN #383
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
-
KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Legg inn
av KongerudN344 » 07 feb 2007, 23:20
Uten at jeg har så veldig mye erfaring på området så ville jeg vel heller forsøkt og tatt ned en ståltråd ved gummilista ved vinduet, begynner man og benne ut døra så ser den ikke ut etterpå

Og jeg snakker av erfaring, blir veldig fort riper...
Men hadde tatt med meg nøkleskapet ut og forsøkt med at som finnes av nøkler, Godt slitte SAAB nøkler passer fint om hverandre

2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 08 feb 2007, 01:47
Hvor mange dører har du? Har du en femdørs så vet jeg hvordan du får den opp uten nøkkel, og uten risiko for å skade noe som helst. Og det er ALT for enkelt, så enkelt at jeg ikke vil legge det ut under "teknisk" iallfall, som er åpent. Men send meg pm, så skal jeg forklare deg hva du skal gjøre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan